trenger hjelp

*EmMa08&11*

Gift med forumet
Er litt desperat nå, så håper dere har noen smarte tips. [&o]

Emma har begynt å bli redd for å legge seg.
altså det er ikke mareritt eller noe sånt, hun er redd når hun tar på seg pysjen, å sier at hun ikke vil sove.

det begynte i går, hun skriker helt hysterisk, vi går inn til henne, å hun er kjempe redd, hiver seg rundt halsen vår, sier at det er farlig og hun skjelver masse. etter ett par runder, legger vi henne i senga vår. men det hjelper ikke, hun skriker plutselig nei, hiver seg opp fra senga å kaster seg rundt halsen vår. hun driver å ser i senga å leter under dyna osv, akkurat som om det er noe som kryper på henne.
men vi sjekker alt, å det er jo ingenting.
også roer vi ned etter at dette har skjedd ett par ganger, å spør hva som er skummelt å prøver å få henne til å forklare.
da sier hun at krokodillen skal bite henne, også er det gakkaken også er det bien.

hun nektet å sove, hun var hysterisk. helt umulig å forklare hvor ille det er, hun skalv fordi hun var redd.
og nå i kveld er det på'n igjen, skriker og hiver seg rundt halsen vår, ser seg rundt i senga, og nekter å være nær foten på madressen...

hva skjer med henne???

Uææhh....[:o] Nei jeg har virkelig ingen peil, håper noen som kjenner dette igjen.. Ikke noe gøy [&o]

off det høres ikke noe godt ut for noen av dere[&:][&o] jeg tenkte umiddelbart at dere kunne prøve å legge henne i senga deres men det hadde dere jo prøvd... hjelper det ikke hvis dere ligger der sammen med henne heller.. kjente jeg fikk fryktelig vondt av Emma nå[&o]

vi la henne i senga vår i går, men hjalp ikke noe, hun hev seg opp å skrek og skalv.
til slutt måtte hun ligge oppå magen til Eirik, men skrek hysterisk med en gang foten eller noe var nært madrassen.
så hun sov vel en time til sammen i går. bah,, skjønner ikke hva det kan være.

vet du.. det høres faktisk kjent ut.. har skjedd med A 2-3 ganger men det har ikke fortsatt.. han må¨tte også ligge på magen min å sove.. men det ga seg jo..

håper virkelig du finner ut av det..

oi...[&:] så ubehagelig og slitsomt for dere... Har ikke opplevd det samme men sliter litt selv for tiden med en syk jente og sykdommen slår verst ut på nettene... da våkner hun og hyler og skriker og snakker om katten som er inni hun og gjør vondt alle steder... virkelig skummelt og ekkelt å sitte oppi det[&o].

Hun har ikke vært syk? er det noe som har skjedd i bhg? eller hjemme? noe som kan triggere usikkerhet? besøk av nær familie som så er borte eller noe slikt?

Jeg kan desverre lite med tips. Hadde det vært meg så hadde jeg rett og slett bare lagt hun opppå meg (eller mannen) de første par kveldene fremover og så sakte men sikkert fått hun tilbake til egen seng. Med at 3je natten kan de ligge inntil hverandre, helt inntil. Så ved siden av hverandre. Så i sin seng med pappa eller mamma som holder hånden og så videre...

Og vær bestemt på alt dere sier til hun. Ikke gi noe rom for hun å være redd. Det ER i orden! Alt er i orden fordi mamma og pappa er der.

Håper det løsner!! Og så skal dråpene i post imorgen, har vært litt distrahert med min syke unge og så slettet jeg adressen din og så reddet christine meg i stad og fant den for meg [8D] Beklager, får veldig dårlig samvittighet av å sitte på noe som kanskje kunne vært til stor hjelp...

vet ikke om det kan være en reaksjon på Malin jeg, med mye skriking osv? ellers har det ikke skjedd noe spesielt.
men litt vill reaksjon om det er det, hun har jo ikke reagert noe på disse fire ukene, så rart at det plutselig skal bli sånn om natta.

litt ekkelt at hun skriker at hun har vondt, men det er ikke ett sted hun har vondt, det er forskjellig hver gang, også leter hun skikkelig etter noe, i går løp hun rundt på rommet sitt, siden hun trodde sokkene sine var noe, og kosedyret, og ja, alt var noe ekkelt og skummelt.

men ja, vi får prøve å la henne sove oppå oss disse første nettene, prøve å la henne ikke få disse hysteriske anfallene..
takk for tips[:)] jeg tar imot alt og prøver alt når det er sånn.

(det går helt fint tjukka, ikke tenk på det[:)])

Huff........ har desverre ingen råd... men har lest at dette er faser de små kan komme i... får håpe det går raskt over da!

hun er helt våken ja, det begynner når vi skal ta kveldsstellet.
får ringe helsesøster om det ikke gir seg etter ett par netter til.
kan ikke være noe godt for henne å være så redd.

Oi, stakkars Emma[&:] når kveldstellet starter, hva med å fortelle henne om og om igjen om hva som kommer til å skje og at det ikke er farlig? Vreng sokkene, snu på dyner og lekekasser sammen med henne samtidig som dere sier "se, ingenting farlig her heller". Når dere har tatt en god runde kan du prøve å si til henne at Emma må ligge i sin egen seng i natt, men at mamma eller pappa kan ligge hos deg til du ikke er redd lenger...?

Huff a meg... Dette hørtest ikke noe bra ut[&o] Stakkars jenta må jo være utslitt etter 2 slike netter/kvelder. Har ingen andre tips og komme med, enn at dere kan ligge der med hun. Kanskje dere kan pørve å ta tidlig kveld alle sammen, og prøve å la hun og E ligge på sofaen..?

Dette har begge mine to vært igjennom. Jeg har ganske enkelt laget en nattasang til ungene mine det jeg bl.a fletter inn i siste vers (kommer an på probl.st) Nå skal alle sove så godt, drømme søtt. En krokodille har sovnet og nå sovner løven og til slutt min lille idamor. Alle sover så godt der de bor. Har funket på begge mine :-) Er viktig å ikke bagatellisere frykten. For den er helt reell for de små. Sier Ida at der er en krokodille under sengen så går jeg inn på rommet å sjekker før jeg avkrefter[:)] Håper det går seg til.

dakar lille Emma!

men jeg tenker at d der er nok noe hun har drømt (leste at barna nå drømmer mest om dyr nå, som gjerna kan snakke). Jeg synes Homor sitt forslag hørtes veldig bra ut...

hvis ikke, kan jo HS være en smart plass åfå tips, som du selv sa[;)]

lykke til, håper d går over!

Jeg tror det kan komme av at de har økt fantasi nå - er ofte først nå de virkelig starter med rollelek, og gir seg selv, dukker, leker og så videre egenskaper den enkelte egentlig ikke innehar... Dette tror jeg lett de kan overføre til drømmene om natten, som dermed virker som mareritt og gjør at de blir redde for å sove (redde for å drømme, uten at de vet at det er nettopp drømmer...?)...

Kan det hjelpe å legge seg med henne til hun sovner? La henne høre på en hyggelig lydbok til hun sovner?

Uansett tenker jeg at man bør unngå å bruke vendinger som "løven er ikke farlig" og heller si "løven er snill" - så tar de kanskje med de positive vendingene i stedet for de negative inn i drømmene sine, og er man heldig så snur man hele drømme-mønsteret litt om litt? [8|] [:)]

ORIGINAL: KathMor

Uææhh....[:o] Nei jeg har virkelig ingen peil, håper noen som kjenner dette igjen.. Ikke noe gøy [&o]

Back
Topp