Absolutt, og det er jeg helt enig i. Han vil nok gå rettens vei mest bare for å vinne føler jeg, for å ta igjen mot meg. Han også må jo forstå at det beste for barnet er ikke 50/50 når man bor forskjellige steder. Han kan gjerne flytte til samme sted som meg og få annenhver uke.
Jeg ser for meg at delt foreldreansvar blir problematisk hvis han ikke vil samarbeide...
Jeg har lest meg litt opp nå for å være helt sikker at du får rett svar nå. Det er slik som dette:
De som er gifte eller samboere når barnet blir født,får automatisk delt foreldreansvar. De som er ugifte og heller ikke bor sammen når barnet blir født har i utgangspunktet ikke felles foreldreansvar,det er mor som har foreldreansvaret alene. Ugifte, ikke-samboende foreldre kan bli enige om å ha delt foreldreansvar. Den med foreldreansvaret avgjør ganske mye når den personen er alene om ansvaret,og kan feks flytte til utlandet med barnet uten den andres samtykke. Har begge to foreldreansvaret,må begge samtykke til at barnet skal flytte utenlands og også være enige om en del andre ting for at det skal kunne gjennomføres.
I tillegg til dette med foreldreansvar har det også betydning hvem som er det man kalle bostedsforelder. Loven bruker ikke det ordet, men det gjør alle andre. ;-) Bostedsforelder kan bestemme temmelig mye alene, feks også flytting innenlands,hvor barnet skal bo. Noen barn har delt bosted, 50/50, slik du sier barnefar ønsker. Hvis ikke det er delt bosted,anses barnet å bo fast hos den ene (bostedsforelder ) og ha samvær med den andre (som kalles samværsforelder).
Slik jeg forstår deg, bor du ikke med barnefar. Du vil dermed få foreldreansvaret alene, men kan hende han krever mekling på å ha delt foreldreansvar. Du vil også i utgangspunktet være bostedsforelder. Den som er bostedsforelder kan flytte innad i Norge slik han/hun vil,og så om det er delt foreldreansvar. MEN: uavhengig av foreldreansvar,så skal samværsforelderen varsles om dette 3 mnd før flytting skjer,og kan da be om mekling.
All mekling er slik at man prøver å få foreldrene til å bli enige, men mekler har ingen myndighet til å tvinge frem en løsning eller avgjøre saken. Det betyr at den ene av foreldrene vil ha rett til å feks flytte med barnet, eller til en viss mengde samvær som er avtalt osv, og den andre blir nødt å gå til rettssak for å endre det. Dette til din info for perioden som kommer, der du og barnefar må prøve å bli enige om en del ting.
I ditt tilfelle, så er barnet ennå ikke født. Du står da (selvfølgelig) fritt til å flytte slik du ønsker.
Dette ble litt langt,men tror det er greit å rydde litt opp i hva som er hva her. Jeg oppfordrer deg til å diskutere samvær med barnefar,kanskje allerede nå kontakte familievernkontoret for hjelp om dere ikke blir enige om bl.a samvær og gjennomføring av det. Særlig viktig med en ok tone med et så lite barn,fordi samvær nok vil innebære at dere begge er der med barnet.