Trenger hjelp mot sure oppstøt/refluks!

lilleperle

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
♡ Babymais2026 ♡
Jeg er plaget av sure oppstøt/halsbrann innimellom. Og jeg har hørt at jo større magen blir, jo verre kan dette bli. Men da er det snakk om ganske langt ut i graviditeten... men jeg sliter skikkelig nå, har vært plaget i flere dager nå, i uke 12 allerede!!

Er det noen som har tips og råd (kjerringråd) da jeg trenger noe lindring NÅ. (Har lest at melk kun er kortvarig da magesyre må bryte ned mer fett etter 10-20 min og vil da bli verre igjen).

Gaviscon og love hearts. Samt å sove med hodet høyt.
På slutten av svangerskapa har jeg sittet og sovet. Med nr 2 kjøpte vi sakkosekk jeg satt å sov i Den står allerede klar til å brukes når halsbrannen blir for ille. Foreløpig er det på tålerabelt nivå.

Under forrige graviditet holdt halsbrann meg våken hele natta i lange perioder. I starten hjalp det å spise mandler, så kanskje verdt et forsøk!

Sniker. Har også vært plaget med dette fra tidlig i svangerskapet. Flytende Gaviscon har hjulpet meg mye, men det får du jo ikke tak i her og nå. En kriseløsning som har hjulpet meg er rett og slett å Spise is (eks vaniljeis) Oppstøtene kommer likevel, men blir i det minste ikke så sure :)

Melk med oboy reddet meg siste del av svangerskapet sist :hilarious: ble ikke dårlig igjen av det. Likte ikke galviston tablettene o_O

Gaviscon og love hearts. Samt å sove med hodet høyt.
På slutten av svangerskapa har jeg sittet og sovet. Med nr 2 kjøpte vi sakkosekk jeg satt å sov i Den står allerede klar til å brukes når halsbrannen blir for ille. Foreløpig er det på tålerabelt nivå.

Haha! Unnskyld at jeg ler, men det var kreativt og nye høyder. Dette tar jeg med meg! :hilarious:

Søren! Jeg har jo ikke noe av dette tilgjengelig :shifty: Men alt noteres, så blir det å prøve ut alt når butikk/apotek åpner igjen! Takk for alle tips hittil!

Novaluzid tyggetabletter er det eneste jeg klarer å ta som lindrer litt. Fås på apotek.

Gaviscon smaker grusomt syns jeg :wtf:

Må bare legge til at jeg er enig i at Gaviscon smaker vondt, men at det likevel er verdt det :) for min del funket flytende Gaviscon bedre enn tablettene, men det er individuelt.

Hvis Gaviscon ikke funker for deg finnes det også reseptbelagte midler som kan hjelpe.

Sove delvis sittende funker faktisk overraskende bra hvis nøden er stor :p men man blir veldig stiv i ryggen. Jeg har sovet mye med hotellpute for å få hodet opp over brystet.

Mandler funker fjell her! Jeg må alltid spise en håndfull mandler rett før leggetid :hilarious: ellers får jeg halsbrann/sure oppstøtt

Under forrige graviditet holdt halsbrann meg våken hele natta i lange perioder. I starten hjalp det å spise mandler, så kanskje verdt et forsøk!

Mandler funker fjell her! Jeg må alltid spise en håndfull mandler rett før leggetid :hilarious: ellers får jeg halsbrann/sure oppstøtt

Jeg hadde en mandelmelk stående, så tok et glass, jeg lurer på om det hjalp litt. Sovnet hvertfall :happy:

Her funket ikke annet et Novaluzid. Gaviscon hadde ingen virkning. Men Lovehearts, utrolig nok, har også kjempe bra virkning! Var plaget med mye halsbrann og sure oppstøt forrige svangerskap, og begynner allerede å ane tendenser nå også (uke 15+4).

Så for min del er det et must å ha Novaluzid, og gjerne Lovehearts i beredskap. Det er jo restriksjoner på hvor mange tabletter novaluzid man kan ta daglig, men vil si at lovehearts er til ubegrenset bruk! :)

Alt av melkeprodukter hjelper:-) Har du yoghurt?:-)

Alt av melkeprodukter hjelper:) Har du yoghurt?:)

Som jeg skrev i posten så har jeg lest at melkeprodukter kun er kortvarig «glede» da magesyre må bryte ned fettet i meieriproduktene etter 10-20 min og sure oppstøt vil da bare bli verre igjen :hungover:

Jeg hadde flytende gaviscon på nattbordet forrige svangerskap. Tror jeg drakk i søvne de siste ukene. Det var så ille at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. Satt og sov med store puter. Sov nesten bedre på dagen om jeg hadde anledning. Men jeg prøvde stort sett det meste på apoteket, og gaviscon var det som hjelp mest i alle fall. Er vel bare å belage seg på at det kommer etter hvert :wtf:

Me første hadde jeg sinnsykt med halsbrann(det sies at man får barn med mye hår, det stemte for meg)
Jeg satt å sov fremover et litt høyt bord med pute på bordet og magen stabla opp me puter mellom beina
Fikk noe brusetabletter av legen, hadde prøvd så mye av kjærringråd og reseptfrie midler uten hell, var så sår i halsen jeg blødde, så legen så jeg måtte ha noe Som hjalp.

Sleit en del i første svangerskapet, og da var det ahlgrens biler som reddet meg

Me første hadde jeg sinnsykt med halsbrann(det sies at man får barn med mye hår, det stemte for meg)
Jeg satt å sov fremover et litt høyt bord med pute på bordet og magen stabla opp me puter mellom beina
Fikk noe brusetabletter av legen, hadde prøvd så mye av kjærringråd og reseptfrie midler uten hell, var så sår i halsen jeg blødde, så legen så jeg måtte ha noe Som hjalp.

Var det kun den sovestillingen som hjalp? (Skjønte den ikke helt da :bookworm:) Men var det ingenting annet som hjalp? Dette hørtes helt forferdelig ut, funket brusetablettene?:Heartred

Var det kun den sovestillingen som hjalp? (Skjønte den ikke helt da :bookworm:) Men var det ingenting annet som hjalp? Dette hørtes helt forferdelig ut, funket brusetablettene?:Heartred

Det var det, satt på en stol fremoverlent over et bord
De fungerte bra, så jeg kunne ligge igjen å kvile skikkelig.

Back
Topp