Trenger desperat råd.

Rita1994

Forelsket i forumet
Jeg trenger litt hjelp med bf. Han ser ingen problemer med å ta frøkna (4 måneder) med til seg selv i 6 timer av gangen, og mener jeg kun prøver å være vanskelig når jeg sier nei til dette. Han er hjertelig velkommen hit så ofte han vil, har tilogmed sagt at jeg gjerne tar sofaen hvis han vil overnatte. Han velger å kun dukke opp 1-2 ganger i uka, og forventer å kunne ta henne med hjem til seg selv de timene. Problemet er at de få gangene han har hatt henne alene (kun 2-4 timer, heldigvis!) har jeg fått hjem igjen ei jente med sprekkferdig bleie og full av bæsj, og hun blir kjempe sår som resultat av dette. Jeg kan ikke huske å ha sett han leke med henne ei eneste gang, han plasserer henne bare på fanget og "forventer" at hun skal være fornøyd med det. Som oftest har hun sovet hele tiden hun er hos han, og alle rutinene våre er ødelagt resten av den dagen.

Det værste jeg har opplevd med han var da han ville ha henne alene når jeg skulle tattovere meg. Han hadde fått oppgitt klokkeslett for når hun sist var både bytta på og mata, og ca når dette burde skje igjen. Etter rundt 3 timer ringte han helt hysterisk, for hun bare skreik. Da hadde det gått 5 timer siden hun hadde fått mat, og ca like lang tid siden bleieskift (bytta bleie rett før mat), likevel skjønte han ikke hvorfor jenta skreik. Hun var sår i flere dager til tross for at jeg smurte med Inotyol ved hvert bleieksift etterpå. Jeg har meldingsbevis for at han er informert om når hun var matet og skiftet på og når dette burde gjentas, pga jeg sendte det til han på melding i tilfelle han skulle glemme det.

Jeg trenger råd og tips. Han mener jeg kun vil være vanskelig og ignorerer at han er faren hennes, når jeg føler at jeg prøver så godt jeg kan å gjøre det som er best for jentungen..

Han sier han elsker henne, og det tror jeg på. Jeg tror bare ikke han er klar over hva det faktisk innebærer å ha ansvaret for et barn. Han er sliten etter et par timer med henne, hvor han bruker 80% av tiden på å sitte med henne på fanget og glo tv. De andre 20% bruker han på å lage lyder som han ikke skjønner hvorfor ikke interesserer jenta. Hva i alle dager interesserer en 4 måneder gammel baby med en blanding mellom hval-lignende og ku-lignende lyder?

Dette ble rotete, men jeg trenger desperat råd. Vi har ikke samværsavtale, men jeg vurderer sterkt å få det. Vil så gjerne at vi skal få til dette på en ordentlig måte, men føler det bare er jeg som tenker på hennes beste, mens han bare tenker på seg selv.. Vi går til og med på familiesenteret for å prøve å lære å samarbeide og kommunisere med hverandre, men hver eneste time der sitter han og halvsover i sofaen og mumler noen "ja", "nja" og "nei" mens jeg sitter/ligger på gulvet og leker med jentungen samtidig som jeg snakker med terapauten.

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app


Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app
 
BF velger selv å kun dukke opp 1-2 ganger i uka. Han er velkommen når han vil, han har til og med koden til nøkkelboksen. Jeg ønsker virkelig at han og jentungen skal ha et godt forhold, men jeg føler det er uansvarlig å la henne være hos han i mange timer når han gang på gang viser at han ikke er i stand til å ta vare på henne.

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app
 
Har du noen som kan sitte barnevakt mens dere er på møte? Kanskje bf fokuserer mer om han føler at du har fult fokus på det dere snakker om. Jeg har dessverre ikke noe særlig med forslag til hva du kan gjøre, men jeg ser med gubben min at jeg noen ganger må overdrive en beskrivelse av hvordan ting er.

Ikke la han gå fra deg før han har vært på badet og skiftet den bleia, ta bilde og send på mms, si at babyen blir sår omtrent som om han skulle ha tørket seg med sandpapir. Kanskje han er "redd" for å bytte dritt bleier.

Håper han blir voksen og at det ordner seg. Mange menn synes det blir mye lettere å være pappa når barna blir større og klarer seg litt selv og kan i større grad lekes sammen med. Pappaen min var ikke flink med meg før jeg begynte på skolen omtrent.
 
desverre er det slik at mange menn føler et ubehag med å bytte bleier på sin egen baby, de assosierere det litt med å være "pedo". og vill helst unngå det i det lengste, desverre (som jeg har opplevd, ikke selv gjort da) så går dette ut over ungen, som da ofte blir sår og uvasket. viktig å ta tak i dette fort, for min eks som jeg bodde med, hadde en datter med en slik mann, og selv når hu var 6 så sørget han aldri for at hu ble vasket nedentil eller engang skiftet truse på, i opptil en uke!

jeg ville sagt: lag en samværs avtale, med klare punkter på dette! så kan du eventuelt seinere si: beklager,men du følger ikke avtalen, jeg er ikke komfortabel med å sende ungen til deg før du tar tak i dette!

kan virke litt brysk og hard metode, men det funker :) tro meg ;) han må jo ha ungen litt over tid, for å forstå hvordan den komuniserer og sier hva den vill, selv om det med mating etter 5 timer var ganske åpenbart når den bare hylte! her i huset er mor på jobb i 4-8 timer om dagen, mens jeg er hjemme med vår lille, og bare det er nokk til at mor enkelte ganger bruker tid på å forstå hva hu mener, etter som utviklinga skjer!
 
Selvfølgelig må han ha henne over tid, og jeg har ingen problemer med å ha han inn og ut dørene her hver dag om han ønsker det. Jeg syns det er både ekkelt og faktisk litt skummelt å sende henne avsted til han når jeg vet at hun ikke får den omsorgen hun trenger.

Jeg har hørt mange si at fedre blir mer interessert ettersom ungen blir eldre, men er det grunn nok for omsorgssvikt? Det er jo ikke ungens feil at far er umoden eller trenger tid på å skjønne hva det innebærer å være en pappa.

Når han er her prøver jeg å gi han ansvaret for henne slik at jeg kan gjøre andre ting. Hvis hun da skriker og han virker som han ikke forstår hva hun vil, gir jeg han noen alternativer til ha hun kanskje vil og lar han prøve seg frem så han kan bli bedre kjent med henne og måtene hun sier ifra.

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app
 
Back
Topp