Trener du i svangerskapet?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Heidi
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Heidi

Guest
Mari Wedum (30) var i god form som gravid, og trente helt fram til fødselen.
– Mange blir overrasket over hvor mye de faktisk kan gjøre, sier postdoktor Signe N. Stafne ved NTNU.

Les om Mari her

Trener du?

Trente frem til uka før jeg fødte med første :) Hadde en super fødsel og var i strålende form etterpå. Jm skrøt også over formen min.
Denne gangen har det vært mer turgåing, og ikke ordentlig fysisk trening som sist. Merker at det er litt vanskeligere med nr 2, samtidig som det gjør at man ikke akkurat sitter stille med en spirrevipp som er over alt.
Jeg har stor tro på trening og graviditet for de som klarer det, som sagt tror jeg det bare fører positivt med seg, så fremt kroppen spiller på lag :smiley-bounce016

Første gang jeg fikk gravid var jeg veldig flink. Hadde egen hest som jeg red hver dag fram til uke 20, og trenet kondis og styrke 3 ganger i uka fram til ca uke 32. Etter det ble der gåturer.

Denne gangen slet jeg veldig med tretthet og dårlig matlyst i begynnelsen, og stoppet helt opp med treningen. (Rir ikke aktivt lenger heller dessverre.), kom aldri igang med noe trening igjen da formen til slutt steg rundt uke 14. Men har ei datter på 2,5 år og en mann som er veldig mye borte, så føler at jeg er ganske så aktiv likevel. Skulle gjerne ha trent ordentlig, men finner bare ikke tida til det.

Jeg svømmer/trener i vann 2-3 ganger i uken, og går tur hver dag. Ikke så langt men ca 20-50 minutter. Bruker skrittelleren på iPhone som motivasjon. Det er hva jeg får til mtp bekkenløsning. Er ellers glad i å være aktiv, så gleder meg til sommer/høst og lange trilleturer osv. Nå når jeg ikke får trent så mye som jeg egentlig vil/pleier, prøver jeg å være ekstra bevisst på kostholdet.

Jeg er nå uke 35+3 og trener spinning 3 ganger i uka og styrke 2 ganger i uka(styrke sirkel gruppetime og slyngetrening)I tillegg blir det gjerne en skitur i løpet av helga. Jeg føler jeg har mye igjen for å trene. Har også trent frem til fødsel med mine to andre barn og har vært i topp form rett etter at barnet har vært ute med de to andre. Men skjønner godt om man ikke orker å trene så mye, for meg har det blitt en viktig prioritet som har gått foran andre ting, fordi jeg vet at det er viktig for kropp og sinn og tiden som kommer etterpå.
Synes spinning er ypperlig trening og merker at bekkenet har veldig godt av den treningen.

Mindre enn jeg ønsker. Det har blitt litt for sporadisk. Trener mest styrke og da går det i baseøvelser. Går tur med hund når bekkenet spiller på lag.

Jeg har forsøkt å ha 1-2 spinningtimer + en yogatime i uka. Siste ukene har det blitt 1 spinning time + yoga... og jeg kjenner det er slitsomt! De dagene jeg trener så går jeg bare rett hjem og legger meg etterpå, og dagen etter et jeg også helt skutt. Det holder egentlig for meg å jobbe og ta meg av 2 åringen til hun skal legge seg før jeg er utslitt. Men vet hvor godt jeg har av å trene, så jeg prøver å få det til! Hvertfall noen uker til...

Jeg trener sånn 2-3 ganger i uka og prøver å få til en gåtur de andre dagene hvis jeg rekker. Blir litt hektisk noen dager..

Her er det null trening! Er på jobb hver dag men paga lavt stoffskifte ( paga svangerskapet) å lav blod prosent har energien til noe annet enn arbeid vært fraværende...er til vanlig ganske aktiv med trening å fjellturer.. Men er ikke noe annet å gjøre når en ikke har noe ekstra energi å ta av... Er i uke 32 nå...

Har to aktive jobber, to barn og innimellom alt prøver jeg å trene. Vil helst trene styrke, men blir som regel kondisjon i steden for. Så langt har jeg fått tid til trening 1-2 ganger i uka, håper på mer etterhvert :)

Trener ikke på senter, men går turer så ofte kroppen orker det. Gikk på gravidyoga men måtte slutte pga ryggen :/

Så mange flinke damer her da :-) :-) Har selv trent jevnt 3 ganger i uka hele svangerskapet. Drev hovedsaklig med mye løping og styrke før graviditet og har opprettholdt dette. Er fortsatt på joggetur/tredemølle 2 ganger i uken (er i uke 34+1 nå), men må naturligvis ta pauser om jeg føler ubehag. Må også bruke goooood tid på oppvarming. Trener kettlebell og litt styrke ved siden av. Fornøyd med å ha kunnet jogge såpass lenge, og tror / håper det har fordeler for fødsel og tiden etterpå. Blir imponert over alle som holder seg i aktivitet og mosjonerer under svangerskapet, men har også full forståelse for at fysiske plager og tidsklemme kan sette stopper for mange. Førstegangsfødende, så spørs om det blir like lett å få tid neste gang ;-)

Back
Topp