Trene i 1 trimester

Veien til nr 2

Forelsket i forumet
Skuddårsspirene 2024
Når jeg satt med den positive testen kom det over meg at nå må jeg begynne å trene igjen. Flere måneder siden sist og jeg er mye overvektig. Store bekkenplager fra uke 20 sist og svangerskapsdiabetes i 3 trimester...
Vært på trening i dag 4+3, lett styrketrening. Er redd for at det kan gjøre at jeg mister, men forskning sier vel at det er trygt. På sikt er det vel bra for kroppen å bevege seg litt mer :)
Noen flere i samme situasjon?
 
Om graviditet og trening fra helsenorge: https://www.helsenorge.no/gravid/trening-graviditet-og-fodsel/

Last gjerne ned appen «nørs» også så du får faglige råd, og snakk også med legen din om dette. Så flott at du er motivert for å trene!!! Heier på deg!

Spirene er veldig mye sterkere enn vi tror. Du har ikke gjort noe galt. Bare så nydelig at du vil ta vare på deg selv og lille spire. :Heartpink
 
Når jeg satt med den positive testen kom det over meg at nå må jeg begynne å trene igjen. Flere måneder siden sist og jeg er mye overvektig. Store bekkenplager fra uke 20 sist og svangerskapsdiabetes i 3 trimester...
Vært på trening i dag 4+3, lett styrketrening. Er redd for at det kan gjøre at jeg mister, men forskning sier vel at det er trygt. På sikt er det vel bra for kroppen å bevege seg litt mer :)
Noen flere i samme situasjon?
Samme her! Jeg har vanligvis trent ganske mye, men stoppet helt de siste månedene pga IVF prosess og manglende motivasjon. Nå har jeg testet positivt og føler det er for «sent» å skulle begynne med å komme i form nå! Livredd for å gjøre noe feil
 
Jeg vil trene.. men jeg får bare 3-4 timer søvn og er stuptrøtt etter jobb.
Så foreløpig er det ikke et alternativ.

Jeg er ikke overvektig, men det skal lette på både svangerskap og fødsel om man trener gjennom svangerskapet.

Trener bekkenbunn da! KNIIIIIIP :joyful::joyful:
 
Skal ikke til fastlegen før om 4,5 uke, men får trene litt lett inntil da. Vis formen holder seg blir det 1-2 lette styrketreninger i uken. 1 på senter og 1 økt hjemme. Kondisen er helt borte så tenkte å gå litt i motbakke også :)
Har ikke noe mål om å komme i fom nå, bare få bevegd kroppen litt. Jeg er i ulønnet permisjon (pga ingen barnehageplass) så er mye hjemme med 1 åringen.
 
Det er ikke noe i veien for å trene om man ønsker. Jeg har ikke trent så mye etter jeg ble gravid, men det handler om andre ting enn svangerskapet i seg selv. :)
Skal prøve noen økter etter hvert og se. Samtidig vet jeg med meg selv at i ukene fremover vil ikke formen være på topp.
 
Her er formen særdeles dårlig, så jeg har fokus på lett bevegelse i svangerskapet og ikke direkte trening egentlig, mer ting som f.eks gå en tur hver dag eller dra å svømme. Og ellers på å få nok hvile. I tillegg så har jeg en ettårig som holder meg aktiv hele dagen gjennom da :joyful:
 
Kommer til å trene sålenge jeg er i form til det, men tar litt mer hensyn. Kommer ikke til å presse meg om jeg er sliten eller dårlig. Håper jeg klarer å trene mer dette svangerskapet enn forrige.. :angelic:
 
Skal prøve å komme meg på trening i dag.. men vet ikke om det blir tid! Har et familiemedlem som har bursdag, pluss vi har masse greier å ordne før bryllupet :Heartpink
Tar det som det kommer..
 
Jeg har treng stor menge begge mine tidligere svangerskap. Både løping og styrke. Nå trener jeg aktivt crossfit :)
 
Når jeg satt med den positive testen kom det over meg at nå må jeg begynne å trene igjen. Flere måneder siden sist og jeg er mye overvektig. Store bekkenplager fra uke 20 sist og svangerskapsdiabetes i 3 trimester...
Vært på trening i dag 4+3, lett styrketrening. Er redd for at det kan gjøre at jeg mister, men forskning sier vel at det er trygt. På sikt er det vel bra for kroppen å bevege seg litt mer :)
Noen flere i samme situasjon?
Jepp, samme situasjon. Diabetes med insulin fra svangerskap uke 38, bekkenhelvete fra uke 12, nesten invalid. I dag klappa mormoren min meg på magen og spurte om det var en baby oppi der
 
0,5 kilo ned på ei uke, hjelper å spise litt sunnere :)
 
Jeg har ikke vært gravid før, og fant ut at jeg var gravid på torsdag, så veldig tidlig enda :love7 .. men i helga gikk jeg 2timers tur i går og har avtalt med ei venninne å gå en tur på 1,5 t ca i dag.. Trente mye veldig tung styrketrening på apparater i hele fjor, men så klikka bilen og det ble ikkenoe av, så ble jeg sykmeldt pga veldig mye stress på sykehjemmet der jeg jobber, og har liksom falt av styrketreningsbiten.. Men nå er vel kanskje ikke tiden for veldig tung styrketrening uansett :HeartbigredJeg tror jeg skal fokusere på å gå mye tur, evt.lett jogging, yoga og kanskje lett styrke med kroppsvekt.

Forøvrig hørte jeg på podcasten til Babyverden at man burde bruke så lette vekter at man klarer å ta 12-15 repetisjoner hvert sett hvis man har tenkt til å trene med vekter.. :happy:
 
86,5 kilo 4+ 6

2 knekkebrød med leverpostei

2 sjokoladebiter

1/2 boks med propuding

1 Fjordland med svin

Gått små rusle turer i hele dag, istedenfor å hatt konsultasjoner på kontoret
 
60 minutter crossfitøkt på meg idag. Merkelig nok blir jeg ikke uggen av hopp og sprett:cool:
 
Samme her! Jeg har vanligvis trent ganske mye, men stoppet helt de siste månedene pga IVF prosess og manglende motivasjon. Nå har jeg testet positivt og føler det er for «sent» å skulle begynne med å komme i form nå! Livredd for å gjøre noe feil
Sånn har jeg det også. Trente mye frem til desember og så har det blitt pause siden. Innsett, 2 ukers ventetid, flere runder og ja, du vet.. Har egentlig veldig lyst til å komme i gang igjen
 
Jeg har gått turer de siste dagene og i dag tok jeg en kort styrkeøkt etter gammelt. Om noen synes det er vanskelig å komme seg på treningssenter kan jeg anbefale Sweat-appen! Der får man program tilpasset for gravide også. Korte og greie økter :)
 
Det ble ei oppstykka 20 minutters styrkeøkt på meg i går, takket være 2-åringen som synes det er vanskelig å sove nå som det begynner å bli ganske varmt på soverommet o_O I dag har vi sykla til barnehagen. Håper jeg klarer å holde trykket litt oppe på treningsfronten selv om energinivået er labert og kvalmen kommer snikende - vet jo at det bidrar veldig positivt til humøret og hvordan jeg føler meg! :D
 
Back
Topp