Tremånederskrisen?

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Har dere hørt om "tremånederskrisen"? Og har dere opplevd den? Hvordan opplevde dere den? Og hva gjorde dere?

Jeg opplevde økedøgn en til to ganger i mnd med eldste, så merket ikke store forskjellen. Med yngste så ble hun mer opptatt av ting rundt seg i tillegg til at puppene var "tomme" og utdrivningsrefleksen tok lang tid, så jeg måtte gjerne stå og bysse og synge på soverommet for å få henne til å ta puppen. Men begge begynte å sove bedre om natten i den perioden, så det er jo litt omvendt.




Definisjon av "tremånederskrisen" hentet fra "ammeklinikken" på fb:
"Ammingen har kanskje gått så fint som bare det men plutselig virker det som man har for lite melk og babyen blir bare ikke fornøyd med puppen lenger. I tillegg kan det kjennes ut som om man har mindre melk fordi brystene ikke kjennes så fulle ut lenger. De fleste foreldre blir usikre når dette skjer og lurer på om de bør gi barnet noe ekstra for at den lille skal bli mett. Det skjer mye akkurat i tremånedersalderen som forklarer dette fenomenet som de aller, aller fleste opplever. Babyen har en "vekstspurt" i denne perioden samtidig med at det skjer mye mentalt som kan gjøre dem urolige. Disse endringene krever mer energi og det får de ved å drikke oftere.
Denne hyppige diingen fører til at brystene kjennes mykere ut og derfor får man opplevelsen av å ikke ha like mye melk som før. Før i tiden trodde man at mange kvinner "mistet melken", det går heldigvis ikke an, det er bare babyen som har drukket mye mer enn tidligere ☺️Når dette inntreffer skal du bare legge barnet til brystet så ofte som han/hun ønsker, det vil være strevsomt en stund men så går det over og du har igjen en rolig baby som koser seg ved puppen ☺️ PS: de våkner hyppigere om natten og i denne perioden, det har heller ikke med matinntak å gjøre, det er bare en del av "tremånederskrisen", som altså er helt normal babyatferd
 
Dette var veldig informativt og nyttig! Nå er lille 4mnd, men kjente igjen flere ting fra da han var rundt 3mnd!
 
Kan ikke huske å ha sett noe til tremnd. krisen. Men så hadde gutten vår kolikk og vi hadde i tillegg mye ammetrøbbel som først begynnte å løse seg rundt 3-4 mnd. så det var i denne tiden ting endelig begynnte å falle på plass for oss. Mulig "krisen" var der, men tatt i betraktning mnd. før gikk den ubemerket over.
 
Hadde heldigvis hørt om den. Søvnerutinene vi hadde begynt å få på plass ble borte og lille ble innmari makkete ved brystet. Jeg bare passet på å puste rolig for å holde ut under ammingen og så ga det seg etterhvert.
 
Her kom den ikke før hun akkurat hadde bikket 4 mnd. Trodde jeg hadde sluppet unna, så ble litt satt ut. Utdrivningsrefleksen var kjempetreg, puppene virket tomme, lille var kjempefrustrert og etthvert måltid endte med gråt hos både liten og stor :( Fikk resept på spray for å få utdrivninga i gang, det berget oss. To-tre uker etterpå var alt som normalt, og hun ammes masse ennå, ni måneder nå :)
 
Her så har vi hatt gode nattrutiner siden han var født, våknet et par ganger om natten for mat ellers sov han fra 6-7 tiden på kvelden til 6 tiden på morran etter han ble seks uker. Men litt etter han ble 3 måneder våknet han oftere om natten, var vanskeligere å legge og fikk skikkelig brystvegring.
Nu ammer han fint igjen, men jobber fortsatt med å få på plass nattrutinene.
 
Opp med seg :)
 
Dette har jeg ikke hørt om, så det var veldig greit å vite i tilfelle "krisa" snart kommer :)
 
Hvor lenge varer denne krisen? Her forandret alt seg mtp søvn rett før hun ble 3 måneder. Hun gikk fra å sove nesten heke natten til å nesten ikke sove i det hele tatt. Slik er det fremdeles, fire uker etter...
 
Hvor lenge varer denne krisen? Her forandret alt seg mtp søvn rett før hun ble 3 måneder. Hun gikk fra å sove nesten heke natten til å nesten ikke sove i det hele tatt. Slik er det fremdeles, fire uker etter...
Det er individuelt. Neste "store endring"/utviklingsprang innen søvn, matbehov, bevissthet og kognitiv utvikling er ved 4 og 6 mnd. Det blir mye endringer ettersom barnets behov forandres flere ganger.
 
Måtte til med flere økedøgn i den perioden. Frøkna stagnerte på vekten. Synd at så mange mødre får "panikk" eller blir feilinformert på helsestasjonen. Det er mange som begynner å gi mme i denne perioden for så å gi opp ammingen helt.
 
Måtte til med flere økedøgn i den perioden. Frøkna stagnerte på vekten. Synd at så mange mødre får "panikk" eller blir feilinformert på helsestasjonen. Det er mange som begynner å gi mme i denne perioden for så å gi opp ammingen helt.
Ja det er dessverre veldig vanlig.

Her tok "heldigvis" ikke lillemor flaske så ved puppenekt var det ikke noe annet alternativ enn å vente til hun tok puppen igjen. Når hun ble sulten nok. Ikke at jeg hadde tenkt til å gi henne flaske altså, men det er fort gjort å gjøre det dersom ungen nekter og man tror man har for lite melk.
 
Her er mini blitt 3 mnd nå og det merkes helt klart at noe har endret seg. Vi har hatt dager med puppenekt. Utdrivninga er blitt myyyye treigere før den kommer i gang. Puppene kjennes helt slappe ut. Og et måltid varer typ 5 minutter. Hadde jeg ikke vært klar over dette så hadde det vært fort å tro at jeg har mista melka.
 
Mini er 3 mnd og en uke nå, heldigvis ikke særlig til brystvegring (bare om han er overtrøtt), men han begynner titt og ofte å slippe for å pludre, synge og glise istedetfor :p

Med alt trøbbelet vi hadde i starten og delamming til han var 8 uker syns jeg vi fortjener lettere amming fremover :p Men er veldig glad jeg vet om at disse periodene kommer, så vet jeg at det er det og ikke noe galt med melka om noe dukker opp. Det syns jeg er litt trist, hvor mange som tror det er noe galt med melka hver gang en problemperiode dukker opp, tenk så mange som kunne fortsatt med amminga om feks helsestasjonen informerte skikkelig om dette fremfor pjatt om å "finne søvnen selv", "viktig med rutiner" etc :(
 
Her er mini blitt 3 mnd nå og det merkes helt klart at noe har endret seg. Vi har hatt dager med puppenekt. Utdrivninga er blitt myyyye treigere før den kommer i gang. Puppene kjennes helt slappe ut. Og et måltid varer typ 5 minutter. Hadde jeg ikke vært klar over dette så hadde det vært fort å tro at jeg har mista melka.

Hva gjorde du i den situasjonen? Mtp puppenekt og korte måltider?
 
Back
Topp