Trekke tenner hos tannlegen

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
På små barn.
Noen som har gjort det?

Frøkna her på 6 må mest sannsynlig trekke ene melketanna i morgen fordi den permanente tanna kommer på skrå bak, og melketanna løsner ikke skikkelig.

Jeg er litt nervøs kjenner jeg, for hvordan hun takler bedøvelsessprøyta og alt...
Hun er ikke redd tannlegen, og jeg håper ikke dette ødelegger :(

Noen med gode erfaringer?

Ungene har ikke gjort det, men jeg har selv trukket mange og har den dag i dag ikke skrekk for annet enn regningen fra tannlegen.

To av mine har trukket tenner av samme grunn, og det gikk helt fint med begge to. :) Ingen av de har noen tannlegeskrekk, og begge hadde glatt trukket tann igjen.

Be innstendig om å få bedøvelseskrem før sprøyten settes. Den sprøyta kan være sykt smertefull og kremen kan redde mye. Ellers ville jeg snakket lutt om det, at det kan føles ubehagelig ig sprøyren litt vond men det går fort iver og er ikke farlig. Og at det er rart i munnen etterpå pga bedøvelsen

Be innstendig om å få bedøvelseskrem før sprøyten settes. Den sprøyta kan være sykt smertefull og kremen kan redde mye. Ellers ville jeg snakket lutt om det, at det kan føles ubehagelig ig sprøyren litt vond men det går fort iver og er ikke farlig. Og at det er rart i munnen etterpå pga bedøvelsen
Ja jeg håpet det fantes noe som gjør at hun ikke kjenner stikket. Hvor lenge må det være på før det er bedøvd?

Takk for gode tips :)

To av mine har trukket tenner av samme grunn, og det gikk helt fint med begge to. :) Ingen av de har noen tannlegeskrekk, og begge hadde glatt trukket tann igjen.
Så bra. Gir meg håp.
Det er kanskje også en fordel at melketanna er litt løs fra før, og at røttene ikke sitter så hardt.

Hvor gamle var dine?

Så bra. Gir meg håp.
Det er kanskje også en fordel at melketanna er litt løs fra før, og at røttene ikke sitter så hardt.

Hvor gamle var dine?

12 og 7.

Røttene er som regel "spist opp" av kommende tann, selv om den kommer litt feil opp, så det er som oftest bare et lite napp som trengs for å få den ut. Sprøyten er litt ubehagelig, men her gikk det veldig fint uten noen bedøvende krem i forkant.

12 og 7.

Røttene er som regel "spist opp" av kommende tann, selv om den kommer litt feil opp, så det er som oftest bare et lite napp som trengs for å få den ut. Sprøyten er litt ubehagelig, men her gikk det veldig fint uten noen bedøvende krem i forkant.
Ja det var det jeg tenkte, at røttene var på vei bort uansett.

Takk, det gir meg håp :)

Trakk du som barn også?
Det er som barn jeg trakk ja, en del melketenner og et par permanente. Min form for tannregulering.

Jeg ba etterhvert om å slippe den klremen før stikket, for stikket er ikke SÅ ille, PRESSET fra stikket kjente jeg også med den kremen, og kremen smakte HØGG

En av mine har trukket tann av samme grunn. Jeg forberedte henne på forhånd om at jeg kom til å holde for øynene hennes om de skulle bruke sprøyte. Jeg forklarte også at den ikke er farlig. For det er bare tuppen som skal inn i huden, men at den virker veldig stor for at tannlegen skal kunne holde den ordentlig.

Hun fikk bedøvelseskrem først, så sprøyte. Det gikk fint. Tannen ble deretter så og si vippet ut. Det gikk helt greit.

PS: husk at taksten hos tannfeen for tannlegeteukkede tenner som ikke er råtne er dobbelt av hjemmetakst :)

Det som er verst med trekking er ikke selve sprøyte, men når de bynner å bruke makt til å Rikke den løs, selv om hun ikke kjenner det, oppleves det ubehagelig.

Be tannlegen forklare og være «barnevennlig»

Bedøvelseskremen som man kan ha på før sprøytestikket trenger bare ligge på 1 minutts tid, så lenge de gjør det riktig.

Be tannlegen forklare hva som skjer, både med sprøyta, at det vil kjennes et press når "sovemiddlet til tanna" kommer inn i tannkjøttet, og at man fortsatt kan kjenne et press når tanna løsner.

Barn er stort sett veldig greie å behandle så lenge man forklarer dem hva som skal skje og hvorfor ting er slik som de er. Det hjelper også på at foreldrene ikke bruker ord som "var det vondt? Nå kan det bli vondt. Det er ikke farlig!" vondt og farlig er negativt ladde ord som barn ofte reagerer veldig sterkt på, og barna merker det også veldig godt om foreldrene er engstelige eller nervøse i rommet.

Er tannpleier, har satt bedøvelse på barn, både med og uten bruk av bedøvelseskremen først, riklet løs vanskelige melketenner, renset tannstein og hele pakka. Så lenge man forklarer, og gir barnet kontrollen (at de kan få ta pause, de kan spørre, osv) og roser den underveis, så går det veldig fint!

Lykke til!

Bedøvelseskremen som man kan ha på før sprøytestikket trenger bare ligge på 1 minutts tid, så lenge de gjør det riktig.

Be tannlegen forklare hva som skjer, både med sprøyta, at det vil kjennes et press når "sovemiddlet til tanna" kommer inn i tannkjøttet, og at man fortsatt kan kjenne et press når tanna løsner.

Barn er stort sett veldig greie å behandle så lenge man forklarer dem hva som skal skje og hvorfor ting er slik som de er. Det hjelper også på at foreldrene ikke bruker ord som "var det vondt? Nå kan det bli vondt. Det er ikke farlig!" vondt og farlig er negativt ladde ord som barn ofte reagerer veldig sterkt på, og barna merker det også veldig godt om foreldrene er engstelige eller nervøse i rommet.

Er tannpleier, har satt bedøvelse på barn, både med og uten bruk av bedøvelseskremen først, riklet løs vanskelige melketenner, renset tannstein og hele pakka. Så lenge man forklarer, og gir barnet kontrollen (at de kan få ta pause, de kan spørre, osv) og roser den underveis, så går det veldig fint!

Lykke til!
Ja tannpleieren sa de måtte sette av god tid, og at de måtte forklare henne godt hva som skulle skje. Så jeg tror de kommer til å gjøre det.

Jeg har også bedt med samboer, for jeg takler ikke sprøyter og blod og diverse selv, så jeg er ikke bra å ha med inn. :p

Men hva tror du; vil en melketann som er litt løs være enklere å trekke enn en som sitter helt fast?

Ja tannpleieren sa de måtte sette av god tid, og at de måtte forklare henne godt hva som skulle skje. Så jeg tror de kommer til å gjøre det.

Jeg har også bedt med samboer, for jeg takler ikke sprøyter og blod og diverse selv, så jeg er ikke bra å ha med inn. :p

Men hva tror du; vil en melketann som er litt løs være enklere å trekke enn en som sitter helt fast?
Ja, det vil den nok, men enkelte tenner sitter utrolig godt fast, selv om de er begynt å bli løse.. Men én tann som har bare halve roten igjen vil naturlig være enklere å trekke enn enn som har hele roten.

Min gutt har trukket seks tenner og det har gått superbra! Tre av dem har sittet bom fast uten ny, permanent tann under (og dermed har røttene ikke vært svekket før trekking). Han er en skikkelig tøffing og klagde aldri selv om det jo sprenger når bedøvelsen settes. Aldri brukt krem før sprøyten.

Back
Topp