Treg mage

Nr32024

Betatt av forumet
Augustlykke 2015
Rekner med det er andre som også sliter med treg mage og luftsmerter.
Noen som har tips? Hva er bra å spise som får magen i gang? Klarer ikke å være i så veldig mye aktivitet pga bekkenløsning...

Sniker. Jeg prøvde alt mulig av mat-råd og endte med movicol, eneste som funker her.
Prøvde laktulose men det tålte ikke magen min.

Frukt og grønt.. Plommer, druer, svisker, avokado, kiwi er spesielt kjent for å sette fart på magen.. Funker ikke dette er det verdt en tur på apoteket.. betulac er vel første valg, men den har lett for å gi veldig luftsmerter.. jeg foretrekker også Movicol som Tigerbaby de dagene det er helt stopp!

Ingenting funker for meg heller denne dagen, går fast på do en gang i uka og da har jeg smerter og sliter veldig. Men før funket svisker som fy på meg, godt og bra for kroppen er det også, tok fast fem seks svisker hver dag. Nå er bare systemet helt kluss og vil ikke funke for meg, kun en gang i uka får jeg til å gå på do og da ser jeg veldig gravid ut :p

Enig med rådene over her. Men om det blir for ille, så anbefaler jeg deg å snakke med fastlegen eller jordmor.
Men prøv svisker, masse vann og frukt først.

For meg hjelper det veldig å holder meg helt unna hvitt mel som i brød og pizza, pasta og ris. Skeiet ut med mye av det forrige helg og systemet stoppet helt opp i nesten en uke. :confused: I tillegg biola, linfrø, svisker, plommer og druer. Drikker også masse vann.

Takk for mange gode svar! Prøver å drikke masse vann og spiser grovbrød hver dag. Men da skal jeg handle kiwi i morgen og se om det hjelper! Liker jo det veldig godt, tenker bare aldri på å kjøpe det...

Mange gode tips her! Jeg har prøvd ut mange av disse tingene, men til tider har jeg vært nøtt til å ty til en frukt og fiber tablett i tillegg for å virkelig føle at jeg "får ut alt".

Svisker gjør susen her, sammen med en liten kopp kaffe om morgenen :happy: Og masse vann, hele dagen.

For meg hjelper det å drikke mye vann og ta en kopp kaffe på tom mage om morgenen. Jeg har også lagt merke til at magen er mer normal når jeg har spist mat med en del fett i, men vet ikke om det er så smart å spise hele tiden :angelic:

Svisker har funket bra her, men fant ikke helt ut av hvilken «dosering» som var passe. Prøvde med 5-6 svisker om dagen, men det var ikke alltid at det hjalp. Hvis det var lenge siden sist jeg hadde vært på do funket det veldig bra å ta 10-12 stk om morgenen på tom mage, sammen med bare vann. Det satte i gang systemet, men pga. den jobben jeg har, var det en fordel å gjøre dette i helgene:hilarious:
Jeg syntes dette ble for uforutsigbart, pluss at jeg ble så lei de sviskene, ble helt kvalm av tanken på dem. Så da har jeg begynt på laktulose fast hver dag. Var skeptisk til å begynne med det såpass tidlig i graviditeten (begynt med på slutten av de andre graviditetene), men både de på apoteket, jordmor og tryggmammamedisin.no forsikret meg om at det er helt trygt, og man kan ta det uten begrensning i tid. Dette er virkelig min lifesaver, altså! De første dagene ble jeg skikkelig luftig, men det lever jeg helt fint med, så lenge jeg slipper å være redd for neste gang jeg må på do. Jeg tar laktulose med en gang jeg kommer hjem fra jobb, og da synes jeg den virker i løpet av kvelden. Jeg får gått på do hver dag eller annenhver dag, noe som er en lettelse. :D Anbefales virkelig å gi det et forsøk!!!

Mange gode tips her! Jeg har prøvd ut mange av disse tingene, men til tider har jeg vært nøtt til å ty til en frukt og fiber tablett i tillegg for å virkelig føle at jeg "får ut alt".
Hvorvkjøper du det?

Huff, værste er jo å være forstoppa.. Ville hørt om man kan få noe som er trygt å bruke som gravid..

Back
Topp