Treg mage

Spiren87

Betatt av forumet
Andre her som allerede sliter med treg mage? I dem to andre sv.skapene kom ikke den trege magen før iallefall etter uke 20, kanskje senere også. Nå er jeg 7+3 og allerede slitt med magen i ei ukes tid. Husker ikkje sist jeg var på do sånn skikkelig. Nå er det bare sånn "smågreier" (Sorry for detaljer - haha [emoji23][emoji85]). Blir helt kvalm og uvel av det. What to do??

Plages her også. Prøver å drikke masse vann, få i meg fiber og grønnsaker. Sist svangerskap måtte jeg spise svisker og bruke lactulose. Men det var også mye senere.

Linfrø hjelper. Aldri brukt det selv så vet ikke om det brukes tørt. Men jeg kan lett spørre noen. [emoji4]

Er du for desperat så finnes Dulcolax. Det er ikke skadelig for barnet. Er reseptfritt.

Så er det bevegelse og kosthold.

Ps. Ingen mager er like. Jeg vet at fiber anbefales, men noen blir mer forstoppet av det. Jeg vet ikke hvorfor det er så innbarka i rådene at alle skal ha fiber.

Hilsen hun med tarmsykdom [emoji23]

Linfrø hjelper. Aldri brukt det selv så vet ikke om det brukes tørt. Men jeg kan lett spørre noen. [emoji4]

Er du for desperat så finnes Dulcolax. Det er ikke skadelig for barnet. Er reseptfritt.

Så er det bevegelse og kosthold.

Ps. Ingen mager er like. Jeg vet at fiber anbefales, men noen blir mer forstoppet av det. Jeg vet ikke hvorfor det er så innbarka i rådene at alle skal ha fiber.

Hilsen hun med tarmsykdom [emoji23]

Da prøver jeg Dulcolax! :-)

^ linfrøene legges i vann over natten

Vil bare si at laksantia (avføringsmidler) bør være siste løsning og ikke brukes over tid da det kan medføre elektrolyttforstyrrelser.

Ellers er det noe som heter duphalac som smaker litt æsj, men ikke er skadelig for tarmen. Der er det viktig at man drikker tilstrekkelig og man må være litt mer tålmodig siden den ikke gir like rask effekt. Spør på apoteket så får du god veiledning [emoji106]
Men dersom det er treg mage pga svangerskap og antatt å vedvare over noe tid, bør du styre unna dulcolax og andre tarmstimulerende avføringsmidler og heller bruke duphalac/laktulose [emoji1]

Dulcolax fungerte fint lite... skal selvfølgelig ikkje ta det masse. Men får så himla vondt i magen etter 1 uke uten dobesøk. Husker sist, da gikk det 10-14 dager mellom. Holdt jo på å eksplodere [emoji23] Skal til lege på onsdag, får høre med henne da :)

Dulcolax inbeholder sukkeralkoholer, som gir samme effekt som de som spiser for mye tyggis/sukkerfri halsdrops [emoji4]
Men helt enig at det ikke skal brukes for mye, bare når det er desperasjon.

Dulcolax inbeholder sukkeralkoholer, som gir samme effekt som de som spiser for mye tyggis/sukkerfri halsdrops [emoji4]
Men helt enig at det ikke skal brukes for mye, bare når det er desperasjon.
Det kan godt stemme. Det jeg vet, er at virkestoffet (bisacodyl) er tarmstimulerende og at langvarig og hyppig bruk dermed kan påvirke den naturlige tarmperistaltikken (slik at man faktisk blir avhengig av laksantia for å ha avføring). I tillegg er det fare for elektrolyttforstyrrelser dersom man får diaré av tablettene.

Ikke ment som noe annet enn opplysning, slik at trådstarter og evt andre her inne kan ta gode valg for seg selv, sånn i fall de ikke var klar over det.

Kortvarig bruk av dulcolax er stort sett uproblematisk.

Back
Topp