Treåring og bleieslutt

Forest

Glad i forumet
Maiblomstene 2017
Junilykke 2020 ♡
Hei!
Håper dere flinke mammaer der ute kanskje har litt tips til meg :-)

jeg har en gutt som ble 3 år i april. I mai våknet han opp med tør bleie og ville begynne med truse, dette gikk supert 2 dager men så ble jeg og far lagt inn på sykehus pga fødsel. Da måtte han til besteforeldre og nektet da å gå på do og ville ha på bleie igjen. Vi kom hjem etter 1 dag (uten baby da riene stoppet opp). Noen dager senere ville han da bruke truse og tisset på do hele dagen, men så startet riene igjen og han måtte på ny til besteforeldre, så da ble det bleie igjen.
Når vi kom hjem med en nyfødt ville han absolutt ikke gå over til truse igjen.. så vi pushet heller ikke noe på det da overgangen til å bli storebror er stor nok i seg selv.
Nå er det 6 uker siden baby kom og han viser interesse for å gå med truse igjen, så vi prøvde i 3 dager men det endte opp med mye uhell, forstoppelse, dårlig matlyst og humør. Han viser tydelig at han egentlig vil bruke truse, men han tør ikke å gå på do andre steder enn hjemme så da ender det med uhell enten vi er på byen, hos besteforeldre eller på lekeplassen.. derfor tok vi en pause igjen og har ikke maset noe på han om dogåing, han har etter det vært mye bedre humør igjen og får bæsjet hver dag.

Har dere noe tips til hvordan vi kan trygge han på at det er greit å gå på do andre steder? Han tør heller ikke bæsje på do og holder seg til han blir helt forstoppet :-(

Eg tenker at han kommer til å gå på do hos andre om han vet at å tisse seg ut er verre

Angående bæsjingen har eg ingen tips, men en Veninne sin sønn ville ikke bæsje på do, men til slutt så satte hun han på do å holdt han der til han hadde bæsja, han skrek å ville av, men når bæsjen da plutselig sa plopp i do var han SÅ stolt! Etter det var det aldri et problem

Aldri tving et barn til å gå på do. Da kan barnet fort ende opp med kronisk forstoppelse. Sett på bleie og ta det i barnets tempo.
Kanskje han er tryggere på potte? Ta med egen potte ut en periode så han kan sitte på ting han er vandt til

Vi sliter fortsatt med at vår 4,5-åring holder seg og blir forstoppet, et år etter at vi begynte med bleieslutt. Og mitt beste råd er å IKKE skape for mye styr og negative følelser rundt do-greia, den leksa lærte vi the hard way. Nå er nok vår problematikk litt annerledes enn deres (hun vegrer seg etter noen episoder med hard mage), men vi har hatt veldig god erfaring med bruk av denne metoden:

https://psykologtidsskriftet.no/fag...ring-som-metode-i-direkte-arbeid-med-sma-barn

Vår bruker fortsatt potte og faste do-tider etter to av dagens hovedmåltider. Det legger litt begrensninger på hverdagen, men alternativet er veldig mye mere stress for oss alle. Vi kan endre litt på hvilke måltider hun sitter på do etter, og sånn får vi stort sett gjort det vi vil. Besteforeldrene har også potte og der «trener hun magen» med hell.

Så jeg ville nok latt ham slutte hvis han ønsker det, men lagt opp til en hverdag hvor han har mye tid til å gå på do hjemme i ro og fred.

Hei!
Håper dere flinke mammaer der ute kanskje har litt tips til meg :)

jeg har en gutt som ble 3 år i april. I mai våknet han opp med tør bleie og ville begynne med truse, dette gikk supert 2 dager men så ble jeg og far lagt inn på sykehus pga fødsel. Da måtte han til besteforeldre og nektet da å gå på do og ville ha på bleie igjen. Vi kom hjem etter 1 dag (uten baby da riene stoppet opp). Noen dager senere ville han da bruke truse og tisset på do hele dagen, men så startet riene igjen og han måtte på ny til besteforeldre, så da ble det bleie igjen.
Når vi kom hjem med en nyfødt ville han absolutt ikke gå over til truse igjen.. så vi pushet heller ikke noe på det da overgangen til å bli storebror er stor nok i seg selv.
Nå er det 6 uker siden baby kom og han viser interesse for å gå med truse igjen, så vi prøvde i 3 dager men det endte opp med mye uhell, forstoppelse, dårlig matlyst og humør. Han viser tydelig at han egentlig vil bruke truse, men han tør ikke å gå på do andre steder enn hjemme så da ender det med uhell enten vi er på byen, hos besteforeldre eller på lekeplassen.. derfor tok vi en pause igjen og har ikke maset noe på han om dogåing, han har etter det vært mye bedre humør igjen og får bæsjet hver dag.

Har dere noe tips til hvordan vi kan trygge han på at det er greit å gå på do andre steder? Han tør heller ikke bæsje på do og holder seg til han blir helt forstoppet :-(

La han gå naken - ikke med truse. Løs shorts eller bukse over, men trusa gjør at det kjennes likt ut som bleie og mange har flere uhell i overgangen om de går rett på truse kontra kommando med noe løst over :)

Små barn er lenge ikke store nok til å ha ansvar for å huske å kjenne etter at de må på do, så rutinepotting er fint når man slutter og gjerne et halvt år eller mer etterpå - alt etter som hva ditt barn trenger.
Du er voksen og viser vei, stol på barnet og vis at du har tro på at han ikke lenger trenger bleia.

Uhell er en kjempefin anledning for å lære. Barnet erfarer hvordan det kjennes ut når det er fullt og dere voksne ser i hvilke situasjoner man kanskje må være i forkant med et dotilbud.
Både potte og doring kan brukes om hverandre. Det fine med potte er at den kan stå tilgjengelig i stua og barnet kan være mer selvstendig i å reise seg og sette seg ned, samt oppsøke potta selv.
Ikke bli stressa eller oppgitt og avtal med far at dere reagerer på samme måte når uhell kommer. La barnet stå i fred og observere heller enn å løfte opp og løpe til badet (snakker v erfaring her, hehe) "Oi se, du tisser på deg. Det gjør ikke noe. Nå skal vi vaske opp sammen og kanskje det kommer i potta neste gang."

Hvis du ikke har potte anbefaler jeg ikea sin hvite og grønne med høy rygg eller babybjørn sin potte uten rygg. Begge to har en innsats som du tar ut og heller i do, mye lettere å rengjøre. Og 3åringen kan få helle skylle annet i do, det er kjempegøy :D

Regner med du ikke tvinger han på do, det går jo ikke. Men ikke alltid det er like gøy å gå på do eller potte. Gi beskjed god tid i forkant om barnet trenger å forberede seg på å ta pause fra leken. Jeg setter på alarm på tlf om det trengs, mye morsommere å gå på potta når telefonen lager hanegalelyd (alarmlyden) enn når mamma sier det.

Kjøp egen underholdning til potte tid som bare er der. Finnes mange fine bøker om bæsj eller bare noe helt annet gøy ;)
Man kan også synge sanger eller noe annet gøy. Når potte tid er kvalitetstid med mamma eller pappa er det ofte litt mer motiverende.

Noen barn trenger også å være i fred for å tisse eøelr bæsje i denne alderen, særlig om de fra før gjemmer seg for å bæsje. Sett potta under stuebordet eller lukk døra til badet på gløtt og vent utenfor.
Alt ettersom hva som passer barnet deres.

Lykke til :)

Forresten - vi har hatt med potta overalt vi alts i perioder hvor barnet ikke vil gå andre steder :hilarious:

I parken, til bestemor, på biltur så vi kan stoppe i veikanten, på tur i skogen.

Angående bæsjingen har eg ingen tips, men en Veninne sin sønn ville ikke bæsje på do, men til slutt så satte hun han på do å holdt han der til han hadde bæsja, han skrek å ville av, men når bæsjen da plutselig sa plopp i do var han SÅ stolt! Etter det var det aldri et problem

For en utrolig trist måte og håndtere barnet sitt på. :arghh:

Okei, kanskje trist i 5min.men med tanke på virkningen og utfallet var det totalt verdt det

Helt uavhengig av utfall er det bekymringsverdig at man synes det er greit å håndtere barnet sitt på den måten.

Okei. Fint at du er så mye bedre mor enn andre
Det er vel ikke helt det hun mener. Jeg reagerer også på bruk av fysisk makt mot et barn i en situasjon som det. Å holde fast eller fysisk tvinge mener jeg må forbeholdes svært spesielle situasjoner, for å avverge skade eller så. Feks må man jo bytte bleie selv om de ikke vil, eller gi medisin. For å innlære noe nytt synes jeg det blir veldig hardhendt. Bruk av makt og fysisk styrke bør begrenses så mye som mulig mot et barn. Hvis resultatet ble bra hos dem, så er jo det fint for dem, men likevel tenker jeg også at den fremgangsmåten ikke er nødvendig og at sånt kan for mange lage mer problemer enn det fikser.

Det er vel ikke helt det hun mener. Jeg reagerer også på bruk av fysisk makt mot et barn i en situasjon som det. Å holde fast eller fysisk tvinge mener jeg må forbeholdes svært spesielle situasjoner, for å avverge skade eller så. Feks må man jo bytte bleie selv om de ikke vil, eller gi medisin. For å innlære noe nytt synes jeg det blir veldig hardhendt. Bruk av makt og fysisk styrke bør begrenses så mye som mulig mot et barn. Hvis resultatet ble bra hos dem, så er jo det fint for dem, men likevel tenker jeg også at den fremgangsmåten ikke er nødvendig og at sånt kan for mange lage mer problemer enn det fikser.
Man må jo på en måte være i denne situasjonen selv å føle på hva som er rett. Eg tenker at mammaer og pappaer vet hva som er greit og ikke greit når det kommer til sitt barn. For meg så ble denne situasjonen som om ungen hadde nekta å bytte bleie. Så ser ikke noe vondt med det, vet også at denne venninna mi ikke hadde gjort det om det virkelig var krise for gutten. Hun er somregel veldig COS forelder

Man må jo på en måte være i denne situasjonen selv å føle på hva som er rett. Eg tenker at mammaer og pappaer vet hva som er greit og ikke greit når det kommer til sitt barn. For meg så ble denne situasjonen som om ungen hadde nekta å bytte bleie. Så ser ikke noe vondt med det, vet også at denne venninna mi ikke hadde gjort det om det virkelig var krise for gutten. Hun er somregel veldig COS forelder

jeg tror jeg skjønner hva du mener. Noen barn kan man «presse» litt i riktig retning og de vokser på det mens hos andre blir det helt feil. Her feks kunne jeg aldri ha holdt fast nr 1 på do og samtidig trygge han. Da hadde han fått helt angst for alt som har med do å gjøre. Med nr 2 derimot gjorde jeg nettopp det. Holdt henne fast (snakker her ikke om rå makt, men at hun ikke fikk gått fra) samtidig som jeg trygget henne. Hun trodde hun ville falle ned i do og trengte erfaring på at hun ikke gjorde det. Frykten forsvant etter dette ene dobesøket og jenta var kjempe stolt.

Dette er kanskje litt sært, men min eldste ville gjemme seg når han skulle bæsje, og hvis vi var hos andre bæsjet han enten i bleie (sa fra at han måtte bæsje og fikk på bleie) eller så holdt vi et pledd eller stort teppe over ham så han var gjemt. Dette pågikk i flere måneder etter at han var bleiefri hjemme.

Vi hadde med dosete til eldste overalt det var mulig. Var det eneste som fungerte for henne mtp bæsjing. Tissing kunne hun bruke potte.
Om vi hadde glemt det, holdt hun seg til vi var hjemme igjen. Ikke noe hyggelig da hun holdt seg i 20 timer.
Men hun nektet å gjøre noe som helst i bleia og, så etter at potta ble glemt på en båttur var det med overalt i bilen.

Hun er straks 5,og bruker fortsatt dosetet når hun skal bæsje. Men det går heldigvis bra uten og nå. Sluttet med bleie innen hun var 2 på eget initiativ.

Mitt råd er å la ham gå med truse hjemme om dagene, og ha på bleie om ettermiddagene feks, så han også får bæsjet. Ville også hatt bleie når dere skal noe sted. Da har han en god mulighet til å lære på dagen, og slipper stresset borte, samt stresset med å ikke få bæsjet. Ingen som sier man må gå rett på å kun ha truse :-) Med våre tre første som har lært, har det gått seg til etterhvert, når vi ikke har presset! De må være klare, og så kan man ta det gradvis. Har også en 3-åring som lærer nå, og hn får velge om hn vil ha truse eller bleie, og vi bytter på stadig. Også når vi skal noe sted og på natten, da vi tar på bleie :-) Lykke til!

Vi har hatt med potte en periode, og doring etter det, for en etter en av dem har trengt den tryggheten i en overgang

Ta med doringen rundt om han bruker det. I barnehagen hvor jeg jobber er det absolutt ingen tvang.. noen unger trenger å få på bleie kun for å bæsje i barnehagen. Noen unger må sitte «baklengs» på do for å holde seg fast i selve doen.

Følger tråden jeg, har en snart-treåring som holder på å slutte selv.. er litt avventende med det hele på grunn av familieforøkelsen som er rundt hjørnet :) men kanskje jeg finner et supert tips her som gjør at noe løsner ;)

Gutten min brukte bleier til han var over 4 mens eldste slutta når hun var 2 år. Han er å 8.5 år og er først nå tørr dei aller fleste netter. Hos far er han blitt tatt på do når far legger seg og det har nok påvirket nattevæting hos meg.

Back
Topp