Trassalder - eller?

Glad70

Forumet er livet
Isabelle er vrien om dagen.[&o] Særlig når hun skal spise. Fekter med armene, spenner kroppen i bue i stolen, hyyyyyyler, hiver masse mat på gulvet, alt hun får tak i av skjeer o.l. samme vei, veiver bort drikkeglasset.[:o] 

Lille gulljenta mi som alltid har vært så enkel ved matbordet, bare vi har mattet fort nok![&:] 

Begynner trassalderen så tidlig? Eller kan det være fordi hun er forkjølet, og antagelig ikke helt i form? Tror kanskje hun plages av jekselen som driver og brøyter seg vei nå også. Og i hvertfall på ettermiddagen så har det jo vært veldig varmt og klamt et par dager (men ikke på morgenen, og i helga, og hun har vært litt vanskelig da også), stakkar, så klam og svett og seig stakkars.

De sier det har gått kjempefint i barnehagen både i dag og i går, men her hjemme er hun helt umulig. Særlig mot meg.[:-] Så derfor lurer jeg jo litt, for hun skulle jo være like syk i barnehagen som hjemme? Jeg vil jo helst ikke la henne holde på helt som hun vil, men hvis det er fordi hun plages, så må hun jo få litt mer slingringsmonn.

Oi - ble langt, men jeg synes dette er litt vanskelig. Noen råd?

Tja, kan jo vere trass-alderen ja! Er ikke det mellom 1 1/2-2år ca da???
Endre er inne i sin 2. trassperiode nå. Han hadde vel en rundt 2-årsalderen, og nå når han snart er 4år! Det er svært slitsomt når det står på som verst![:(][:(]

Mulig det er det. Jeg mente å ha hørt at det var når de var 2 år, men jeg aner ikke hvor jeg har det fra, så det er ikke sikkert det er rett. Og det kan vel være individuelle forskjeller også.

Isabelle er litt sånn at hun er enten veeeeeeeldig blid, snill, flink, eller heeeelt umulig, sint, hyler, hiver seg bakover osv. He-he, det er selvsagt variasjoner/mellomting også, men hun kan nok være utstyrt med litt temperament tror jeg.[&:]

Det er jo mulig at det kan være trass. Det kan også være at hun er sliten etter lang bhgdag, spesielt siden hun ikke er helt i form.

Jeg har en trøtt og sur unge i dag, og det er fryktelig slitsomt...[&o]

Lykke til, håper for din del at det ikke er trass[:)]

Det er noe som kalles ettårs-trass også. Det er visst veldig vanlig at de får en sånn periode i 1 - 1/2 årsalderen. Mener å ha lest at de oppdager at de er bevisste, klarer ting selv og har vilje, og at reaksjonene kommer når verden ikke går akkurat den veien de har tenkt seg. F.eks at de har bestemt seg for å spise selv, og så blir det helt kriiise om noen forsøker mate dem. [;)]

Vilde sier i allefall fra med absolutt hele seg om det er noe som skjer som hun ikke har planlagt - hun skriker og fekter og kaster seg ned og veier med armer og bein.... Jeg nevner i fleng - ta på bleie, ta på body, ta av body, få hjelp til å spise, får hjelp til å drikke, ikke få lov å "sykle" (les: sitte) på Jonathans 3-hjulssykkel når vi har dårlig tid og skal i barnehage/jobb, måtte opp av badekaret, måtte ut av dusjen...... [;)][:D][:D]

vet du hva.. jeg er rimelig sikker på ho har planer om å spise selv!!!!
bare prøv, la ho ha en skje eller gaffel, også kan du også ha en å hjelpe med. er en sånn "selvstendighetsperiode" det her..

skal love deg vi har hatt littt a en sjau her og[&:][:D] ikke tale om han skulle ta i mot noe nei..[:@][:@] han er sånn periodevis ennå. som i dag før barnehagen skulle han ete grøt selv.. dermed basta!! men han blir bare flinkere og flinkere.. tøyser han og griser (med vilje), er det slutt!!
enkelte ganger når han spiser banan og har spist ned til skrellet, klikker det fullstendig hvis jeg prøver å hjelpe til.. da vil han ikke se den bananen mer..[8D]

ORIGINAL: pupple

enkelte ganger når han spiser banan og har spist ned til skrellet, klikker det fullstendig hvis jeg prøver å hjelpe til.. da vil han ikke se den bananen mer..[8D]

Den kjenner jeg igjen - skulle hjelpe Vilde med isen her en dag (og hun ELSKER is!!) - da ble hun så sinna at isen gikk veggimellom, og den skulle hun i hvertfall ikke ha mer... [;)]

ORIGINAL: Nildro

ORIGINAL: pupple

Den kjenner jeg igjen - skulle hjelpe Vilde med isen her en dag (og hun ELSKER is!!) - da ble hun så sinna at isen gikk veggimellom, og den skulle hun i hvertfall ikke ha mer... [;)]

hihi.. har skjedd mange ganger med isen her og, pleier ofte la han spise første delen med papiret dratt ned til halveis, og fjerne det derfra.. men er ikke alltid d går[:D][:D] da har han mange ganger fekta hardt etter isen ja.. sint som et uhyre[:@][8D][:D] (mer is på mor[;)])

Er fortsatt litt usikker, for det kan selvsagt være at hun er syk, varm og sliten (hun var ganske "umulig" på ettermiddagen en periode når hun startet i barnehagen også, og da var det veldig varmt, og hun hadde en forkjølelse). Men hun er umulig til frokost også. I dag fikk hun bare i seg noen få skjeer grøt. Da vi kom ut merket jeg at det var nok varmt inne allerede på morgenen i dag, så det kan jo selvsagt være det også.

Men jeg kjenner meg veldig igjen i det både Nildro og pupple sier her... Jeg har vel nevnt før at hun er litt "drama queen", hiver seg bakover, slenger seg på gulvet osv. (mens hun hyler, og skuler på meg). Så det er jo mulig hun tester noen grenser for tiden. Jeg tror nok også at hun gjerne vil spise selv, og hun har hatt egen skje en periode nå, men de siste dagene har hun bare slengt den veggimellom. Hun veiver etter skjea/gaffelen når jeg fører den mot munnen, og hvis hun får holde selv med mat på så bare drar hun maten av og hiver den rundt.[&:] 

Jeg var egentlig litt instilt på å la henne prøve litt mer selv, men sånt tull blir det jo ikke noe ut av. INGENTING havner i munnen, ikke ved et uhell engang! Men i barnehagen i går hadde hun visstnok spist to kornmo helt alene, og det hadde havnet i munnen.[8|] 

I dag må jeg faktisk innrømme at jeg var glad for å kunne levere henne i barnehagen.[:o] Jeg er jo forkjølt selv også, og tenkte at jeg hadde ikke orket å ha henne hele dagen når hun er sånn og jeg ikke er i form. Det var en lettelse å komme på jobb. Men (heldigvis, må jeg jo si) det hadde gått kjempefint i barnehagen i dag også, hun hadde overhodet ikke sutret. Gikk ganske greit her på ettermiddagen, helt til middagen kom på bordet... Da var det i gang igjen. Jeg sendte henne over til sambo, og etter litt startproblemer spiste hun alt pent opp, uten å krangle. Og hun var blid og kosete mot meg også når hun fikk kveldsgrøten sin. DEILIG! Da er det fint å være mamma igjen.[:)] Håper det varer.[8|]

ORIGINAL: Glad70

Isabelle er vrien om dagen.[&o] Særlig når hun skal spise. Fekter med armene, spenner kroppen i bue i stolen, hyyyyyyler, hiver masse mat på gulvet, alt hun får tak i av skjeer o.l. samme vei, veiver bort drikkeglasset.[:o] 

De sier det har gått kjempefint i barnehagen både i dag og i går, men her hjemme er hun helt umulig. Særlig mot meg.[:-] 

Dette er akkurat som her!!! Eirik har alltid spist "pent", men nå grises det på HØYT nivå her[:'(] Og det med mat på gulvet....

Vi begynte å ta fra han maten vi, så fort han begynte å tulle. Fikk EN advarsel, så tok vi den pent vekk. Samme med glasset. Blir jo illsint, men etter noen dager har vi sett resultater. Han er ikke sååå ille nå, men ikke bra! I barnehagen og hos besteforeldrene er han kjempeflin, og griser ALDRI[&:] Ikke såå ille mot pappan heller..... Men JEG får svi vettu[:-]

Vi har fortsatt den strenge linja her, og skal ha det framover helt til han gor seg. Tull=ingen mat. Enkelt og greit. Slår han seg helt vrang tar jeg han ned fra bordet, og prøver igjen etter en stund.

Andre råd har jeg ikke asså.... Kostskole neste[:D]

ORIGINAL: snuppa80

ORIGINAL: Glad70

De sier det har gått kjempefint i barnehagen både i dag og i går, men her hjemme er hun helt umulig. Særlig mot meg.[:-] 

Dette er akkurat som her!!! Eirik har alltid spist "pent", men nå grises det på HØYT nivå her[:'(] Og det med mat på gulvet....

Vi begynte å ta fra han maten vi, så fort han begynte å tulle. Fikk EN advarsel, så tok vi den pent vekk. Samme med glasset. Blir jo illsint, men etter noen dager har vi sett resultater. Han er ikke sååå ille nå, men ikke bra! I barnehagen og hos besteforeldrene er han kjempeflin, og griser ALDRI[&:] Ikke såå ille mot pappan heller..... Men JEG får svi vettu[:-]

Vi har fortsatt den strenge linja her, og skal ha det framover helt til han gor seg. Tull=ingen mat. Enkelt og greit. Slår han seg helt vrang tar jeg han ned fra bordet, og prøver igjen etter en stund.

Andre råd har jeg ikke asså.... Kostskole neste[:D]

Ja, også kan de få komme hjem når de har lært å oppføre seg![;)]

Vi kommer nok til å bli litt strengere vi også, hvis dette fortsetter. Men først vil jeg være sikker på at hun er frisk og i form. Det er jo ikke lett for henne å spise med pottetett nese f.eks.

ORIGINAL: *mocca*

jo takk, kjenner meg igjen.
skikkelig hissigpropp mange ganger.
spes vist han ikke får viljen sin.

Sign!
Min beskrivelse av snuppa: STRI, MEN BLID [;)]

godt å høre det gikk bedre i dag!!!

Back
Topp