Trass

AnnLykkelig

Juni12s Inkluderende
VIP
Aprilbarna`15
Flere små som har begynt med det?

Jeg synes det er så vanskelig å vite hvordan jeg skal takle det. Ofte er det på eftan og da er han jo også litt sliten!

Skal jeg overse han? Skal jeg være streng med han? Hva skal man gjøre? :p

♥ Lillegutt født i juni 2012 ♥

Her funker det best å overse ham;)
Og jeg velger mine kamper:p

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Jeg overser henne enkelte ganger, alt etter hva det er egentlig..men sånn som når hun går på badet og vil pusse tennene, pga at hun vil ha fluor, så får hun pusse tennene, men jeg sier det ikke er fluor før natta.. da blir det full vræl etter pussingen... da sier jeg bare nei, du får ikke, imens hun har sklidd seg vrang ned på gulvet, og jeg bare går en annen plass, da følger hun som regel etter og så er alt glemt etter et halvt minutt :) akkurat samme gjør jeg når hun går på kjøkkenet og SKAL ha noe godt, og jeg nekter henne noe mellom måltidene :)

Her er vi også inne i en periodenå...Og da også gjerne på ettermiddager. For det første er det fryktelig utfordrende for han å vente på middag, så han blir så frustrert når vi står og lager mat selv om en av oss sitter på gulvet og kan leke og gi oppmerksomhet. Hender han får noen biter frukt, eller en liten bit knekkebrød. Kommer ann på hvor lenge det tar før middagen er klar, han er veldig sulten når han kommer fra bhg.

Men, når han flyr i skuffen for å hente alt mulig annet å spise (selv etter han har fått litt å bite i) så får han ikke lov. Da sier vi nei, nå skal vi snart spise middag, og lukker igjen skuffen. Da løper han avgårde og kaster seg ned. Da gir jeg minst mulig oppmerksomhet, evt prøver å avlede hvis han gråter lenge.

Sånn generelt sett er jeg veldig for at man sier at "jeg ser at du (feks) er sulten og vil ha middag nå, men du må vente til den er klar". Da bekrefter man at man har sett og oppfattet hva de ønsker og har behov for.

Esther tar mye etter broren, men jeg ser at hun lærer mye unoter i bhg også.
Hun er for eksempel fæl til å slå, og jeg føler ikke at jeg kan overse sånt.
Broren slipper jo ikke unna med det, så det kan ikke hun heller.
Jeg snakker like mye til henne som til broren for ellers blir det urettferdig syns jeg.
Ellers er hun ganske grei. Lager bare rabalder når det er tannpuss eller vi skal vaske ansiktet :P
Og hvis vi tar fra henne noe hun ikke får holde på med, men det går fort over :)

Lite trass her, men vi krangler litt her også;) Han er veldig flink til å si ifra når han gjør noe galt, f.eks rope på meg når hsn står på bordet:p

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app

Kjenner til det :rolleyes:
Blir mye hyl og skrik :rolleyes:

Storebror april09 <3
Lillesøster juni12<3

Sony Xperia z via appen ;-)

Jepp. Her kan hun legge seg paddeflat på gulvet å grine om hun ikke får det som hun vil :) noen ganger overser jeg, andre ganger funker det å løfte henne opp å prate rolig til henne :)

Sent from my ZTE BLADE III using BV Forum mobile app

Er trass her også, og er i mange tilfeller ikke helt sikker på hvordan jeg skal håndtere det. Snuppa er feks begynt å slå, det får hun ikke lov til, så der er vi strenge. Hun kaster ofte mat rundt seg, kaster seg ned på gulvet om hun vil noe, hylgråter ofte under matlaging osv. Jeg prøver å snakke rolig og forklare hva som skjer, så får vi håpe det går seg til:)

Det er altså helt normalt at det er slik! :rolleyes::eek: Min også slenger rundt seg med leker, mat ovs. Også kaster han seg bakover og hyler rett ut...

♥ Lillegutt født i juni 2012 ♥

Trasser hele tiden syns jeg. Gjerne vrir seg, slår, klyper, gjør seg slapp når vi skal bære hu eller kaster seg ned på gulvet å hyler. Hehe.
Trodde ikke det kom før 3 års alderen jeg :P

♥ Prinsesse 03.06.12 ♥
♥ Venter 25.02.14 / 03.03.14 ♥
★ Sladrer med PrinsOgPrinsesse Mamma og RonjaR ★

Trasser hele tiden syns jeg. Gjerne vrir seg, slår, klyper, gjør seg slapp når vi skal bære hu eller kaster seg ned på gulvet å hyler. Hehe.
Trodde ikke det kom før 3 års alderen jeg :P

♥ Prinsesse 03.06.12 ♥
♥ Venter 25.02.14 / 03.03.14 ♥
★ Sladrer med PrinsOgPrinsesse Mamma og RonjaR ★
Her begynte det hos storebror da han var 18 mnd, og det har enda ikke gitt seg :rolleyes::p

Storebror april09 <3
Lillesøster juni12<3

Strengt tatt så er det jo ikke noe som heter trass ;)

Det er en helt naturlig ting som alle må igjennom. Det er en løsrivelsesprosess som de må ha. De skjønner at de er individuelle personer med egne meninger og følelser.
Og det er jo egentlig veldig sunt selv om det er slitsomt for oss voksne ;)

Jeg vil heller ha barn med vilje og tæl og egne meninger enn barn som føyer seg og ikke har egne meninger ;)

Vi må bare lære barna våre å kontrollere og bruke viljen på en ok og fin måte ;)

Storebror april09 <3
Lillesøster juni12<3

Det er en helt naturlig ting som alle må igjennom. Det er en løsrivelsesprosess som de må ha. De skjønner at de er individuelle personer med egne meninger og følelser.

Jeg vil heller ha barn med vilje og tæl og egne meninger enn barn som føyer seg og ikke har egne meninger ;)

Vi må bare lære barna våre å kontrollere og bruke viljen på en ok og fin måte ;)

Storebror april09 <3
Lillesøster juni12<3

Det er sant:) Det er jo en sunn utvikling til tross for at det er utfordrende for oss voksne:) Trass er nok bare et folkelig ord som brukes fordi alle skjønner hva som menes med det. Selv om ordet i seg selv kanskje ikke er helt riktig å bruke:) I dag har vi hatt en herlig ettermiddag uten utfordringer, de dagene gir virkelig påfyll:)

Sent from my iPhone using Tapatalk -

Storebror april09 <3
Lillesøster juni12<3

det var en god forklaring på det :) og jammen er je gla det ikke er bare her i huset :) vesla her har arvet både min og faren sin vilje er je redd, så hu blir ei hard nøtt å knekke :p

det var en god forklaring på det :) og jammen er je gla det ikke er bare her i huset :) vesla her har arvet både min og faren sin vilje er je redd, så hu blir ei hard nøtt å knekke :p
Ja da kan det bli tøft :p

Storebror april09 <3
Lillesøster juni12<3

Back
Topp