Trass fra helvete...

Skrållan

Forumet er livet
Ida har blitt så utrolig trassete i det siste. Hun har jo alltid trassa, men dette er verre enn noensinne.

Hun står ofte og bare HYLER mot meg, sånn type hyl som kan knuse stein. Hun brøler at hun ikke liker meg, og at hun vil ta av meg hodet (!), og alt det der bare fordi jeg feks ber henne vaske seg etter et måltid. Stor ståhei for ingenting altså.

Sambo var jo hjemme i går, og fikk oppleve hylinga hennes for første gang. Han ble sjokkert. Mamman min var også her en liten stund i går, og hun fikk jo helt hakeslepp av å se hvordan ungen oppfører seg når hun er hjemme.

Jeg pleier å sette henne i timeout når hun blir sånn, men det hjelper jo søren meg ikke det heller.

Noen som har noen tips til hvordan jeg skal gripe dette an? Ungen sliter meg fullstendig ut når det er sånn som dette hver dag, fra morgen til kveld...

desverre ingen tips her i fra, jeg føler meg helt mislykka[&o] i dag var det begge 2, jeg holdt på å grine da vi skulle gå inn på skolen. men fikk sagt ordentlig hade til de begge 2 og da får jeg bedre samvittighet om de har det bra og smiler når jeg drar fra skole/bhg.

Off har det likt vi og er ikke noe gøy denne 4års trassen[X(] 

- Enten kan du prøve å overse henne når hun får disse utbruddene...la henne rett og slett hyle ferdig...

eller...

- du kan gi henne en advarsel og si til henne at "lyer du ikke nå så tar mamma fra deg...(en ting hun liker veldig godt)...og den får du ikke tilbake før i morgen"...så lyer hun ikke da så tar du tingen og viser den til henne og sier "denne ser du ikke før i morgen pga du lyet ikke mamma" og da blir det sikkert mye hyling og sutring men det du overse...[;)]

Eller viss du ikke vil bruke "i morgen metoden" du kan si "du får ikke tilbake denne før du oppfører deg skikkelig!!"

Denne metoden har jeg brukt mye på mine eller mest Adrian[8D] og den funker når de innser at de mister noe de liker veldig godt.. og nå trenger jeg bare å si "du vet hva som skjer viss du ikke lyer"

Det var det jeg kom på nå i farten...

Lykke til skrållan!![:)]

ORIGINAL: MaRtE:)

desverre ingen tips her i fra, jeg føler meg helt mislykka[&o] i dag var det begge 2, jeg holdt på å grine da vi skulle gå inn på skolen. men fikk sagt ordentlig hade til de begge 2 og da får jeg bedre samvittighet om de har det bra og smiler når jeg drar fra skole/bhg.

Ja, føler meg helt mislykka når det kommer til Ida jeg og. Tobias er jo bare snill og grei, trasser fint lite - og gjør han det, så er det veldig lett å få han på andre tanker. Men Ida... [&o] Hun er jo så voldsom også, slår etter meg med knyttneven og sånn...

ORIGINAL: Maiå

Off har det likt vi og er ikke noe gøy denne 4års trassen[X(] 

Nei, trodde det skulle bli bedre når de ble 4 år jeg, men da tok jeg feil...

Altså, vi hadde et par uker med hyling vi og, men akkurat nå er det over igjen. Vi holder det vi sier, og en gang vi var hos foreldrene mine og hun ikke ville hjem bar mannen henne bare med seg ut i bilen. Og så var det jo sist uke da hun tisset på seg med vilje. Da fikk hun ikke sove hos mormor likevel. Har faktisk gått seg til nå igjen, så hold på det du sier er mitt tips. Ikke gi deg og lykke til[:)]

ORIGINAL: ~Cissi~

- Enten kan du prøve å overse henne når hun får disse utbruddene...la henne rett og slett hyle ferdig...

eller...

- du kan gi henne en advarsel og si til henne at "lyer du ikke nå så tar mamma fra deg...(en ting hun liker veldig godt)...og den får du ikke tilbake før i morgen"...så lyer hun ikke da så tar du tingen og viser den til henne og sier "denne ser du ikke før i morgen pga du lyet ikke mamma" og da blir det sikkert mye hyling og sutring men det du overse...[;)]

Eller viss du ikke vil bruke "i morgen metoden" du kan si "du får ikke tilbake denne før du oppfører deg skikkelig!!"

Denne metoden har jeg brukt mye på mine eller mest Adrian[8D] og den funker når de innser at de mister noe de liker veldig godt.. og nå trenger jeg bare å si "du vet hva som skjer viss du ikke lyer"

Takk for gode råd Cissi, men alt det der har jeg prøvd, hehe.

Om jeg overser henne, så blir hun enda mer sinna og mer voldsom og hyler enda mer, og da ender hun til slutt opp på timeout, fordi hun antageligvis slår meg.

Å ta fra henne leker har jeg gjort maaaaange ganger, men hun driter faktisk i om jeg tar unna yndlingslekene hennes [8|] Jeg har hatt flere leker i varetekt over flere dager, siden hun ikke har klart å oppføre seg i mellomtiden, men hun bryr seg faktisk ikke. Stabeist, akkurat som mora si nemlig [;)]

... kanskje jeg må begynne å ta unna kjolene hennes, DA kanskje hun reagerer [8D]

ORIGINAL: Shopoholic

Sett henne i time out som du gjør, stå alltid på ditt!
Gi masse oppmerksomhet når hun gjør noe bra, og når hun trasser så overse henne TOTALT og lek og kos masse med lillemann! Det fungerte godt her hvertfall, når han så at han ikke fikk noe oppmerksomhet men søstra fikk mer [;)] Jævlig slitsomt når ungene er sånn, jeg trodde jeg skulle dø en god tid!
Nå kan jeg med hånden på hjerte si at N er helt utrolig, oppfører seg så pent. Men fy det har tatt tid, hender han fortsatt prøver seg men jeg setter han i trappa, lukker grinda og binne BELTE rundt (han får opp grinda)
så går jeg i stua og leker med lillemor og overser han! (forklarer hvorfor han må sitte der)
Lykke til snuppa! [:)]

Ja, enkelte dager er jeg helt oppvridd vaskeklut i sofaen jeg altså, det er sååå slitsomt når hun holder på sånn! Blir jo sliten nok av å være så mye alene med dem, om ikke alt vi gjør i løpet av en dag skal være en kamp også! Hun har begynt å bæsje for HVER gang hun er på do også, bare sånn at hun skal slippe å tørke seg selv! Jeg blir koko!!
Godt å høre at N har blitt mye bedre, satser på at Ida blir det hun også, med litt kraftig disiplin...

ORIGINAL: McMor

Altså, vi hadde et par uker med hyling vi og, men akkurat nå er det over igjen. Vi holder det vi sier, og en gang vi var hos foreldrene mine og hun ikke ville hjem bar mannen henne bare med seg ut i bilen. Og så var det jo sist uke da hun tisset på seg med vilje. Da fikk hun ikke sove hos mormor likevel. Har faktisk gått seg til nå igjen, så hold på det du sier er mitt tips. Ikke gi deg og lykke til[:)]

Godt å høre det har roa seg litt hos dere igjen! [:)]

ORIGINAL: Skrållan

ORIGINAL: ~Cissi~

eller...

Takk for gode råd Cissi, men alt det der har jeg prøvd, hehe.

Om jeg overser henne, så blir hun enda mer sinna og mer voldsom og hyler enda mer, og da ender hun til slutt opp på timeout, fordi hun antageligvis slår meg.

Å ta fra henne leker har jeg gjort maaaaange ganger, men hun driter faktisk i om jeg tar unna yndlingslekene hennes [8|] Jeg har hatt flere leker i varetekt over flere dager, siden hun ikke har klart å oppføre seg i mellomtiden, men hun bryr seg faktisk ikke. Stabeist, akkurat som mora si nemlig [;)]

... kanskje jeg må begynne å ta unna kjolene hennes, DA kanskje hun reagerer [8D]

Ikke så dumt det. Verdt forsøket hvertfall[:)]

Skrållan. Føler virkelig med deg[&o][&o][&o]

Må bare signere resten av gjengen er inne[:)]

Sliter nemlig selv maks med Heidi[&o]

Of kjenne meg igjen i det.
Michael og får sånne utbrudd, og det e skikkelig flaut når eg har han me te byn eller någe å han begynne å skape seg.
Eg har ikkje så mangen råd, blir så oppgitte når han blir sånn, men det e vell den alderen [:)]

Det er litt godt å se at det er normalt da. [;)]

Hannah har perioder hvor hun er helt umulig. Nå er vi inne i en god periode heldigvis.
Men når det er dårlig slår hun etter meg og raser når ting ikke blir som hun vil. Og det er stort sett bare tull og usaklige ting hun klikker på, som at hun plutselig nekter å pusse tenner, nekter å kle på seg o.l......[8|]

Når det blir sånn så gir jeg meg ikke og tar det helt av så tar jeg henne med meg på badet og nekter henne å gå ut før hun roer seg. Det reultere som regel i fullt raseri og at hun slår etter meg. Når hun gjør det tar jeg å setter henne på rumpa på gulvet, hun spretter opp og slår, jeg setter henne ned igjen, hun spretter opp osv... Men greia er at dette er veldig slitsomt for henne og det skal ikke mange gangene til før hun er utslitt og da gir hun seg. Da går sinnet over til trist, hun kapitulerer og sier unskyld. [:)]

Det som plager meg mest er at hun klarer for godt å provosere meg til tider. [&o] Når jeg er sliten eller vi har noe vi skal rekke så er ikke lunta mi heller så lang som jeg skulle ønske. Da hever jeg nok stemmen og blir sintere enn jeg liker. [8|] Prøver å ta meg sammen der og beholde roen. Blir jo ikke bedre av at jeg og står og skriker.....

Etter å ha lest en del bøker og artikler om temaet så kan jeg slå fast at det er desverre normalt. Og gang på gang leser jeg at det er de barna som har trygge rammer og gode rutiner som trasser mest. Et barn som ikke har faste rammer og tydelige grenser har jo ikke noe å trasse mot, men de får ofte problemer med autoriteter og regler ellers i livet.

Så du kan jo trøste deg med at du er VIRKELIG en god mamma og slett ikke mislykket![:D]

ORIGINAL: McBaby

Hannah har perioder hvor hun er helt umulig. Nå er vi inne i en god periode heldigvis.
Men når det er dårlig slår hun etter meg og raser når ting ikke blir som hun vil. Og det er stort sett bare tull og usaklige ting hun klikker på, som at hun plutselig nekter å pusse tenner, nekter å kle på seg o.l......[8|]

Når det blir sånn så gir jeg meg ikke og tar det helt av så tar jeg henne med meg på badet og nekter henne å gå ut før hun roer seg. Det reultere som regel i fullt raseri og at hun slår etter meg. Når hun gjør det tar jeg å setter henne på rumpa på gulvet, hun spretter opp og slår, jeg setter henne ned igjen, hun spretter opp osv... Men greia er at dette er veldig slitsomt for henne og det skal ikke mange gangene til før hun er utslitt og da gir hun seg. Da går sinnet over til trist, hun kapitulerer og sier unskyld. [:)]

Det som plager meg mest er at hun klarer for godt å provosere meg til tider. [&o] Når jeg er sliten eller vi har noe vi skal rekke så er ikke lunta mi heller så lang som jeg skulle ønske. Da hever jeg nok stemmen og blir sintere enn jeg liker. [8|] Prøver å ta meg sammen der og beholde roen. Blir jo ikke bedre av at jeg og står og skriker.....

Etter å ha lest en del bøker og artikler om temaet så kan jeg slå fast at det er desverre normalt. Og gang på gang leser jeg at det er de barna som har trygge rammer og gode rutiner som trasser mest. Et barn som ikke har faste rammer og tydelige grenser har jo ikke noe å trasse mot, men de får ofte problemer med autoriteter og regler ellers i livet.

Så du kan jo trøste deg med at du er VIRKELIG en god mamma og slett ikke mislykket![:D]

Hehe, jeg velger å høre på det du har lest! [8D][:D]

Jeg velger å ikke tro det, hehe.. For Marcus trasser ikke og jeg gidder ikke å være dårlig mor altså.. hehe..

Men jodda, det kan være litt trass her også, men da mest av de absurde ting..
Type "jeg tenkte på å åpne døra og du åpna den"

ORIGINAL: WZ

Jeg velger å ikke tro det, hehe.. For Marcus trasser ikke og jeg gidder ikke å være dårlig mor altså.. hehe..

Men jodda, det kan være litt trass her også, men da mest av de absurde ting..
Type "jeg tenkte på å åpne døra og du åpna den"

Ingen regel uten unntak vettu WZ. [;)] For du er jo en supermamma! [:)]

Men jeg har også hørt at jenter er verst fra 3 til 5 mens gutter er verst rundt 2 år. Tror nok jenter er litt mer dramaqueens, gutter blir vel ofte mer bråsint også går det over.
Jeg håper i hvertfall det for jeg er temmelig lei all denne uskalige kranglingen....[8|][;)]

Barna trasser jo alltid mot sin nærmeste omsorgsperson, altså den de ser mest. Så at Ida er et troll mot deg Skrållan er egentlig ikke så rart.

Nicholas har roet seg nå, men dette kommer veldig i bølger. Gode perioder og vonde perioder. Jeg bruker "skamme-seg-krakken" som er time-out krakken under trappen. Setter han konsekvent der i 4 minutter, og han hyler som en stukken gris mens han sitter der. Han har noen ganger bare ledd, og da er det ikke like mye straff føler jeg. Når 4 minutter en godt så får han komme av krakken når han er klar for å si unnskyld. Og i etterkant snakker vi om hva som skjedde, og hvorfor jeg reagerte som jeg gjorde.
Har brukt krakken lenge og den funker fortsatt her.

Merker jeg lettere hever stemmen nå som jeg er gravid, sliten etter jobb osv da og det liker jeg ikke. Samboeren blir oppgitt til tider fordi jeg og N lett blir uvenner[&:][&:]

Hva med å plutselig forandre taktikk... Ikke ta henne vekk, men si at hvis hun oppføre seg slik vil du ikke være der. Ta med deg Tobben og gå et annet sted. Alle har et stort behov for å være sammen med noen. Og hvis Tobben får oppmerksomheten da han er rolig og hun er ikke det så kanskje hun snart skjønner tegningen? Snakk med henne i ettertid og forklar... Dette krever nok en innsats og er ikke gjort over natten, men om du har prøvd alt annet så..[;)]

Looney: Nei, det er jo ikke rart det er meg hun er en heks i mot, det er jo meg hun ser i løpet av en dag... Ida sitter på rampekrakken i ene hjørnet på kjøkkenet i 4 minutter hun og, og etterpå snakker vi om hvorfor hun ble satt der. Merker jeg lettere hever stemmen for tiden jeg også, er sliten av å ha dem så mye alene samt alt her hjemme alene... men men, det blir vel bedre!

Delia: Ja, kanskje jeg burde prøve å ta med meg Tobben bort fra henne når hun er sånn! Bra tips, det skal jeg prøve! [:)]

Har hørt at jenter trasser mer enn gutter jeg også, og det stemmer her i huset i allefall. Om gutter trasser mest når de er rundt 2 år, så blir trasseperioden til Tobben en drøm! [:D][:D]

Back
Topp