TRAS skjema.

Evette

Gift med forumet
Okei. Nå har jeg googla og lest. Og forstår det slik at TRAS er et verktøy som bhg bruker for og kartlegge språket til barn i ulike aldre.

Jeg ble oppringt fra bhg i forrige uke. De ønsker å bruke TRAS på ene jenta vår. Pågrunn av de stusser litt på konsentrasjonen hennes. Hun sitter aldri i ro, og kan virke ukonsentrert. Men fungerer helt fint og har bra språk. Eneste hun mangler er R, noe vi øver på.

Så hvorfor TRAS? Skjønner ikke helt hvor et språkutvikling skjema skal hjelpe min 5 åring når hun generellt ikke sliter med språk? Jeg skal seff ta dette opp med bhg senere. De forkkarte til meg at TRAS var et skjema som følger opp barn i generell utvikling og lek, men det stemmer jo ikke..

Handler ikke bare om språk.
Et raskt søk ga meg dette:
TRAS er et utviklingssamarbeid mellom Statped, Lesesenteret og Senter for adferdsforskning ved Universitetet i Stavanger og Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo.
TRAS representerer en faglig forståelsesramme som omtaler åtte ulike språkområder. Det Blå området, omhandler Samspill, Kommunikasjon og Oppmerksomhet og er nært knyttet opp mot brukssiden av språket. Det Røde området består av Språkforståelse og Språklig bevissthet og representerer innholdssiden og bevisstheten om språket. Det Grønne området er Uttale, Ordproduksjon og Setningsproduksjon, som er formsiden av språket. Språkforståelse handler om hva barnet begriper av begreper, sammen med språklig bevissthet. Språkets formside refererer til hva barnet produserer av setninger, ord og uttale. Språk i bruk omfatter det sosiale aspektet, kommunikasjon og oppmerksomhet. TRAS observasjonen sikrer dermed at en en viss bredde av barns språk blir fanget opp, samtidig som en dybde sikres ved at TRAS har flere observasjonspunkter innen hvert område og for hver alder.

I de blå feltene på TRAS skjemaet kommer det ofte godt fram dersom barn har konsentrasjonsvansker (områdene oppmerksomhet, kommunikasjon og samspill) :) TRAS vil derfor kunne være ett godt verktøy for å observere dette :)

Okei. Nå har jeg googla og lest. Og forstår det slik at TRAS er et verktøy som bhg bruker for og kartlegge språket til barn i ulike aldre.

Jeg ble oppringt fra bhg i forrige uke. De ønsker å bruke TRAS på ene jenta vår. Pågrunn av de stusser litt på konsentrasjonen hennes. Hun sitter aldri i ro, og kan virke ukonsentrert. Men fungerer helt fint og har bra språk. Eneste hun mangler er R, noe vi øver på.

Så hvorfor TRAS? Skjønner ikke helt hvor et språkutvikling skjema skal hjelpe min 5 åring når hun generellt ikke sliter med språk? Jeg skal seff ta dette opp med bhg senere. De forkkarte til meg at TRAS var et skjema som følger opp barn i generell utvikling og lek, men det stemmer jo ikke..

Her bruker de dette skjema på alle barna :) blir gjennomgått sammen med foreldrene en gang i året fra barnet er ca 3 år. Kjempe fint verktøy som kan være til stor hjelp når barna går videre på skolen :)

Ville nok heller brukt "alle med".
Kartlegger mange flere områder; språk, lek, sosioemosjonelt, hverdag, motorikk osv

Vi har lagt inn ønske om å få kjøpe inn dette i vår barnehage da vi føler TRAS ikke gir oss "alt" vi ønsker..

Her bruker de dette skjema på alle barna :) blir gjennomgått sammen med foreldrene en gang i året fra barnet er ca 3 år. Kjempe fint verktøy som kan være til stor hjelp når barna går videre på skolen :)

Det gjøres i BHG te mini o. Bare positive opplevelsar me det, og det tar ikkje bare for seg språk.

Vi har lagt inn ønske om å få kjøpe inn dette i vår barnehage da vi føler TRAS ikke gir oss "alt" vi ønsker..
Ja jeg er veldig fornøyd med det. Og det går fra 1 år også.

Har brukt tras i mange år før, liker "alle med" mye bedre.

Bruker det et par ganger i året i forbindelse med foreldresamtaler.

Vår bhg bruker alle med på alle ungene (om vi ikke ber dem la være, det ser jeg ingen grunn til)

Jeg ville sagt at de gjerne kan ta tras men heller ta "alle med". For da går det ikke bare på konsentrasjon og oppmerksomhet ift språk, men mange forskjellige situasjoner.

Vi har brukt TRAS mye, og det gir oss en bra pekepinn på hvor barnet er utviklingsmessig. Som nevnt over gjelder det ikke bare språk. :)

Tras er brukt i mange bhg, så ville ikke reagert veldig på det. Hvis barn har vansker på et område er det jo bare veldig bra at det oppdages så tidlig som i bhg så man kan jobbe med det før skolestart :)

Vil bare legge til at tras (og alle med) ikke er tester, men kartleggingsverktøy. Det avdekker ikke nødvendigvis avvik hos barnet, men kan hjelpe bhg å se hvor godt de legger til rette for variert og allsidig stimuli på alle områder. Hvis barn er dårlig på å klippe med saks eller kaste og ta imot ball, så trenger det ikke å gå på barnets motorikk men fordi dette er aktiviteter som gjøres for lite. Det samme angående konsentrasjon. Dersom de tar testen så husk å legge merke til om de faktisk har tenkt over om miljøet rundt barnet legger til rette for konsentrasjon ;)

Vi tar TRAS på alle barna i bhg vår. Det er jo ikke noe skummelt, så jeg hadde sagt versågod!

Her brukes TRAS og alle med på alle barna i bhg

Har vært borti både TRAS og "alle med". Liker alle med best, da det går på mye mer enn språk og språkforståelse og det. Men virker det varierer fra barnehagene/kommunene hva som blir brukt. Men i begge barnehagene jeg har jobbet fast i. Har brukt en av typene. Og på alle barna. 1 gang i halvåret ble det gått igjennom alle barna og putta inn hva dei hadde utviklet fra halv år til halv år.

Back
Topp