Trangt bekken? *litt lang*

Attpåklatt1

Glad i forumet
Maisløyfene 2024
Dere som har fått beskjed om at dere har for trangt bekken, og som har fått tilbud om keisersnitt... når og hvordan fant dere ut av at bekkenet var for trangt?

Jeg forsøker å få til en slik undersøkelse fordi kvinnene i familien min generelt har veldig trange bekken, og de fleste har derfor fått KS. Mormor hadde en bror som døde tidlig pga oksygenmangel under fødselen fordi han satt fast for lenge i bekkenet, og det ikke var tilbud om KS. Mamma har født begge sine barn med keisersnitt. Farmor fikk kun et barn pga komplikasjoner under fødselen grunnet trangt bekken. Min ene tante fikk ikke undersøkt bekkenet sitt med førstemann og måtte avbryte fødselen midt i for å ta hastekeisersnitt. (frister lite å gjennomgå det samme for da får man jo både eventuell revning og lignende i tillegg til et operasjonssår..)

Jeg har snakket med jordmor om dette, og hun har sagt hun kanskje kan henvise meg til samtale med gynekolog på SUS.
(Jeg har time hos jordmor neste onsdag, så hun får jo ikke sendt henvisning før det ihvertfall.) Så må jo gynekologen eventuelt henvise meg videre til undersøkelser. Syns det begynner å bli litt seint nå (er 35 uker på vei), for jeg ser for meg at det er ventetid og greier.

Er det noen av dere som har erfaring med dette, og vet hvilke undersøkelser det er snakk om eventuelt om jeg kan kreve disse undersøkelsene?

Jeg ønsker aller helst å føde prinsessen min naturlig, men jeg er bekymret for at bekkenet skal lage trøbbel underveis og ønsker derfor å være helt sikker på at jeg virkelig kan føde før jeg setter i gang...

Jeg fikk ikke ultraltyd før uke 37 for å se størrelsen på ungen, og vurdere om bekkenet var stort nok.
De ville ikke ta røntgen på grunn av strålingen.
På ultralyden trodde de at var et stort barn, som kom til å bli mellom 4500-5000g Så det blei ikke aktuelt å føde selv.
Men fikk ikke beskjed om at det blei keisersnitt før jeg var på kontroll i uke 40. Så jeg var faktisk 4 dager på overtid når jeg fikk ks. Bare flaks at ikke fødselen startet av seg selv...

Med barn nummer to blei henvisningen også sendt i uke 37, og da blei det bestemt keisersnitt i uke 38.

fikk røntgen av bekkenet etter at det ble hastesnitt, visste seg at det var for trangt for han og at det var derfor han ikke kom seg ut på vanlig måte

ORIGINAL: Marlu

slik er det her også, nesten alle kvinnene i min familie har trangt bekken

Når jeg var gravid så ytret jeg denne bekymringen til lege, jordmor og sykehuset. Alle sa til meg at dette ikke lengre var en problemstilling- alle måtte prøve å føde uansett. Det var likosm ingenting som het trangt bekken. (dett er haukeland sykehus)
ungen ble målt til 4,3 kg med ul- men de sa det ikke spillte noen rolle om han var 3 eller 6 kg [8|] (han kom ut 5 kg)

Så hvis de mener du skal prøve å føde, så sørg for at dette med trangt bekken står i papierene dine.

Jeg fikk ikke bekymringen min ang det ned på helsekortet. Og fødselen min endte i akutt ks når hjerterytmen til babyen gikk kraftig ned etter timer med pressrier. Jeg var ganske bitter der og da, og legen innrøme i ettertid at det burde stått på helsekortet, slik at ks ikke hadde trengt å bli så akutt.

Grrrrr..... På Haukeland nekter dem jo nesten katastrofesnitt. De vil vel prøve å få barnet ut nesen først[:'(][:@]

jeg fik ul for å se hvor stort ungen ble å hvor stor plas det var i bekne å di fant ut hvor ca stor unge e kunne få ut å hvor sotr ho ble..og fikk ikke gå over termin dato:) fikk ho ut vannlig måte men det var for di at ho var bare 2608gr da ho ble født.di sa ho kom te å li 3400gr ca me nho kom 3 uker før tiden...
denne ganga blir e sent på ul etter uke 35 for å se hvor stor di regner me at ungen skal bli.--å det står i papirene mine at jeg mulig har smalt beken,,

ORIGINAL: Xilola

fikk røntgen av bekkenet etter at det ble hastesnitt, visste seg at det var for trangt for han og at det var derfor han ikke kom seg ut på vanlig måte

Samme her... De så tegn på det under fødselen, for han flytta seg bare 1 cm nedover i bekkenet på alle timene jeg lå med rier. Ble hasteks, og fikk henvisning til us etterpå. Ble påvist for smalt bekken, men det går visst an å føde vaginalt med mine mål ,det er bare ikke så fine fødsler[&:]

Du er 35 uker?
Ville bedt fastlegen sende en henvisning til å ta pelvimetri fort som F for å si det slik. Er ikke lenge før du kan gå i fødsel av deg selv jo[&:]

jeg fikk akutt ks med første mann pga han ikke kom lenger ned selv om jeg hadde 10 cm åpning. men fikk time på sykehuset  1 mnd etter fødsel for røntgen  av bekkenet. jeg hadde da eit bra bekken slik at det er mulig å føde normalt.:)

Tusen takk for gode svar folkens! Skal virkelig presse på når jeg er hos jordmor neste på onsdag! Hver gang jeg har tatt opp temaet med henne så sier hun at "dette er noe vi ikke kan sjekke før senere i svangerskapet". Føler jo absolutt at det bør defineres som "sent nok" i svangerskapet nå når jeg er 35 uker på vei ja.

Back
Topp