Tran

Fladen20

Flørter med forumet
Lillegull har nå fått tran i en uke, han er fem uker i dag.
Vi begynte med 0,5 ml tran, og har de siste dagene gitt 1 ml.
Det går veldig greit å gi tran, og han svelger alt (med Easy Tran).

Tidligere har han hatt avføring hver dag, en full bleie i tillegg til "fartsstriper" etter fis.
Etter et par dager med tran så stoppet dette helt opp, og nå har han ikke hatt avføring på tre døgn.
Han er som regel blid og fornøyd, men pleier å jobbe litt/trykke en del tidlig på morgenen, uten at han gråter (dette gjor han også tidligere).
Kan denne manglende avføringen ha med tranen å gjøre, eller er dette bare en "naturlig endring"?
Noen med lignende erfaringer?

Jeg har hørt at man ikke skal bekymre seg for manglende avføring i starten av babyens liv før det har gått en uke. Vet ikke om det samme gjelder når man gir tran, men vil tro det...

Ammer du? For i så fall kan det gå opp til to (?) uker før det kan komme avføring. På mme skal man passe litt mer på, da bør det være daglig.
Du kan prøve å stryke på magen eller "sykle" med beina, dette kan hjelpe :)
Kanskje det har kommet avføring nå? Ser du postet denne for noen dager siden :)

Ammer du? For i så fall kan det gå opp til to (?) uker før det kan komme avføring. På mme skal man passe litt mer på, da bør det være daglig.
Du kan prøve å stryke på magen eller "sykle" med beina, dette kan hjelpe :)
Kanskje det har kommet avføring nå? Ser du postet denne for noen dager siden :)

Signerer denne! ;)

Lillegull har nå fått tran i en uke, han er fem uker i dag.
Vi begynte med 0,5 ml tran, og har de siste dagene gitt 1 ml.
Det går veldig greit å gi tran, og han svelger alt (med Easy Tran).

Tidligere har han hatt avføring hver dag, en full bleie i tillegg til "fartsstriper" etter fis.
Etter et par dager med tran så stoppet dette helt opp, og nå har han ikke hatt avføring på tre døgn.
Han er som regel blid og fornøyd, men pleier å jobbe litt/trykke en del tidlig på morgenen, uten at han gråter (dette gjor han også tidligere).
Kan denne manglende avføringen ha med tranen å gjøre, eller er dette bare en "naturlig endring"?
Noen med lignende erfaringer?
Vi sliter med det samme her.. Han var 5 uker i går, og har fått tran i 4 dager. Det er også 4 dager siden forrige avføring, så vi lurer på om det kan være en sammenheng.. Han fiser en del da, og nå når han ikke bæsjer, så lukter de helt grusomt!:p
Hvor lang tid tok det før avføringen kom tilbake hos dere?

Vi sliter med det samme her.. Han var 5 uker i går, og har fått tran i 4 dager. Det er også 4 dager siden forrige avføring, så vi lurer på om det kan være en sammenheng.. Han fiser en del da, og nå når han ikke bæsjer, så lukter de helt grusomt!:p
Hvor lang tid tok det før avføringen kom tilbake hos dere?

Samme erfaring her også! Litt dårlig på å huske å gi han tran hver dag, men når jeg gir det har det vært synonymt med ingen avføring og grinete baby som presser og presser og får ikke noe ut :/ jeg ga han tran på torsdag, da var delvis torsdag og fredag uten avføring, så tar rundt 24 timer++ før det kommer noe igjen her hvertfall.

Etter to dager uten tran har mini endelig fått bæsjet! Og den var skikkelig fast i konsistensen, så det er ikke rart at han har klaget en del.. Nå ligger han helt utslitt på brystet mitt, så det var nok en liten kamp det der. Fargen var den samme gule, men den kom ut som en pølse:p Tror vi skal prøve oss på D-vitamin-dråper fra nå av..

Vi gir tran, 2 ml nå (gitt i fem uker), har ikke problemer med dette.

Har gitt tran hver dag siden han var fire uker (forrige innlegg). Vi er nå oppe i 2ml hver morgen. Bruker easy tran, og han smiler alltid da han må ta den, siden vi tuller og kiler når tiden er inne.
Avføringsmønsteret er ganske anderledes enn det var før vi startet med tran, men tror ikke dette har med tran å gjøre, men heller med alder/utvikling. Måtte vente i hele 5 dager før den første avføringen kom, og i dagene før var det en god del illeluktende fis. Etter det har avføringen vært på intervaller av ca 3 dager. Med unntak av etter 6 ukers kontrollen da han fikk vaksine mot rotaviruset. Da var det avføring hver dag i ca en uke. Det meste vi har ventet er 6 dager.
Jeg har kjøpt inn sviskemos og malt som nødløsning hvis det skulle være nødvendig, men det brukes kun etter Ok fra helsestasjonen. Jeg fullammer.
Han er nå snart 10 uker, og vi føler vi har "kontroll" på situasjonen;)

Back
Topp