Tran

måltrost

Glad i forumet
Junibarna 2015
Er det trygt å ta tran når man er gravid?
Jeg har tatt tranpiller hver dag i et års tid. Helsedirektoratet i Norge anbefaler å ta tran når man er gravid, nå leste jeg nettopp at NHS her i Storbritannia fraråder å ta tran når man er gravid siden det kan skade babyen.
Nå er jeg veldig usikker på om jeg skal droppe tranpillene eller ei.. Det beste er kanskje å finne et omega 3 tilskudd som ikke kommer fra fiskeleveren?
 
Jeg tar tran kapsler, har aldri hørt att det er noe galt med det :) men kan være tran i Storbritannia ikke er like trygg som den norske?
 
Jeg tar tran kapsler, har aldri hørt att det er noe galt med det :) men kan være tran i Storbritannia ikke er like trygg som den norske?

Det kan godt hende. Tenker jeg bytter ut tranen med annen omega 3 for å vœre på den sikre siden. :)
 
Jeg tror tran blir renset mye bedre nå enn tidligere, og at de siste målingene mattilsynet har gjort var helt fine. Aner ikke hvordan det er med andre merker enn de norske. Jeg tar ikke tran, så jeg har ikke satt meg så godt inn i det. Tranrådene er vel uansett særnorske, tror ikke det er mange andre land som anbefaler det til noen?
 
Tran gir gode helsegevinster til både mor og foster, men når man tar de innkapslet kan man ikke vite om tranen er dårlig... Dårlig tran = ikke bra for kroppen. Om man tar en skje med tran derimot kjenner man fort på lukten om den er bra eller harsk, og dette er da vanskelig å merke om tranen er kapslet inn. Så det beste er vel å ta seg en teskje, men jeg sliter veldig med smaken og konsistensen.
 
Er det trygt å ta tran når man er gravid?
Jeg har tatt tranpiller hver dag i et års tid. Helsedirektoratet i Norge anbefaler å ta tran når man er gravid, nå leste jeg nettopp at NHS her i Storbritannia fraråder å ta tran når man er gravid siden det kan skade babyen.
Nå er jeg veldig usikker på om jeg skal droppe tranpillene eller ei.. Det beste er kanskje å finne et omega 3 tilskudd som ikke kommer fra fiskeleveren?

Det at de Engelske helsemyndighetene ikke anbefaler tran er pga de produktene de har der borte, og ikke fordi at tranen i seg selv er skadelig :) omega3 er ikke omega3, jeg ville derfor ikke endret til et hvilkensomhelst omega3 produkt.. ta tran kapslene dine med god samvittighet!

De norskprodusert merkene som f.eks møllers kontrolleres nøye. Er du usikker på kvaliteten kan du enkelt og greit skjære over en og lukte. Lukter det "fisk/tran" er den ok, minner lukten mer om "maling" hiver du boksen og kjøper en ny :)
 
Takk for svar! Nå har jeg kjøpt inn gravidvitaminer med omega3, det får holde enn så lenge. Jeg skal nok snart ta en tur hjem til Norge, da får jeg hamstre med meg møllers og ta med tilbake :)
 
Back
Topp