Tran eller D-vitamindråper?

BabyMama

Glad i forumet
Hva gir dere til småttisene deres - tran eller D-vitamindråper? Vi begynte med å gi tran, men Marylin bare klidde på det og fikk det i vrangstrupen, så vi har nå gitt det litt opp. Synes jeg har lest et sted at dersom mor tar tran så blir det økte nivåer av vitamin D i morsmelka (og jeg synes til og med det lukter litt tran av melka da). Men burde kanskje begynne med dråper likevel... Hva gjør dere?

Her rapes det hele dagen etter tran. vurderer seriøst å gå over på d-dråper. D-vit. kommer IKKE i morsmelka!

ORIGINAL: Limmaaa

vi gir oppvarmet tran.. det er namnam

åssen gjør man det?
vi prøvde litt tran for første gang i går, bare bittelitt, skal øke etter hvert.

Hvor mye tran skal de ha? 1 ts?

Har gitt tran fra 4 uker. Litt startproblemer må en regne med, men det går nå greit å gi ca 3ml. Gir henne før jeg tar på pysjen om kvelden så jeg slipper de verste tranflekkene. Det går fint å gi med sprøyte og da ser du lett hvor mye du gir - jeg fikk dette gratis på apoteket.

Glemte å si en en anbefaler å gi 2,5 ml i starten for så å øke gradvis til 5 ml.

ja takk for at du minnet meg på det*må huske det i morgen[8|]*har glemt ut hele  tranen jeg[8|]

går tran og d-vitamin dråper for det samme[8|]

ORIGINAL: Stardust

ja takk for at du minnet meg på det*må huske det i morgen[8|]*har glemt ut hele  tranen jeg[8|]

går tran og d-vitamin dråper for det samme[8|]

Nei ikke helt det samme. I tran får bebisen også i seg vitamin A og E, samt essensielle omega-3 fettsyrer (men litt av dette finnes også i morsmelka, det er vitamin D det er manko på, visst)

*huske å gi Noah tran i morgen*
Har glemt bort hele tran greierne jeg....bra dere jenter er her for å minne en ganske så ammetåkete mamma på ting og tang[:D][:D]

ORIGINAL: gira

Har glemt bort hele tran greierne jeg....bra dere jenter er her for å minne en ganske så ammetåkete mamma på ting og tang[:D][:D]

Oi, det har jeg også. Skulle begynne i dag...godt det er flere som er i "tåka".

ORIGINAL: haldis

Oi shit, jeg skulle vel begynt for noen uker siden... *løp og kjøp*
Har dere vanlig tran eller den med sitron? kan sistnevnte gies?

ORIGINAL: carina82

ORIGINAL: haldis

lurer jeg også på[8|]bør man gi både tran å  d-vitamin dråpene?

ORIGINAL: carina82

Ja, tran med sitronsmak er ok, men ikke den med tutti-fruttismak fordi den visst nok inneholder kunstig søtstoff som barn under 3 år skal skånes for...

Vi har brukt stronsmaktran fordi den tar jeg selv også, men for å være helt ærlig så skjærer selve tranlukta igjennom og lukter av både ungen og klærne hennes. Spesielt ille blir det om bebisen gulper mye - da setter det seg også gule flekker på klærne (skal ikke være bare, bare, nei...) 

ORIGINAL: Stardust

Nei, ikke begge deler. Da får bebisen i seg dobbel dose vit. D og det er ikke heldig over tid da det er et fettløselig vitamin som ikke skilles ut i kroppen, men må BRUKES opp hvis du forstår (de vannløselige skilles ut og er ikke farlig å ta litt for mye av)

Begynte med tran for 2 kvelder siden.
Han fikk det i seg med litt grimaser, så tror det skal gå bra å fortsette å gi han det. Gav 2,5 ml med sprøyte i munnen, og litt med teskei.

fikk tran hos hs idag..
å var spendt på hvordan Tuva skulle reagere på det..
ga henne noen dråper i sted å hun skjerte ikke en mine[:D]

Nå har vi startet med tran for noen dager siden. Gir noen dråper med teskje, og det går kjempefint. Skal øke dosen litt etter litt, men starter i det små.[:D]

Vi gikk over til D-vitamindråper i går og det gikk strålene (ikke smak i det hele tatt og ingen gulping[:)]). Er så lei av alle de gule tranflekkene som kommer de klærne. Og Marylin viser tydelig tegn til at tran ikke akkurat er hennes favoritt. Venter med den til hun blir litt større. I mellomtiden får hun få den inndirekte gjennom morsmelka...

ORIGINAL: Anita20

men skal vi gi tan også? herregud å mye dem skal ha da!!
gir jo allerede multivitamin. og jernet bare gulper han opp igjen,
så det sluttet jeg med. skal se på 3 måneders kontrollen hva de sier om jernet hannes.

oi gir du multivitamin og jern? skal man det? er det ikke nok i morsmelka/tillegget? [8|]

Skal ikke gi multivitamin og jern når man gir mme.. fant ut ved å lese i sykehuspapira mine her..
Men tran må gis da..

Back
Topp