Traktorkjøring i bhg

Ja, vi gjør d jo hjemme, så under trygge forhold med erfaren sjåfør, selvfølgelig :)

Ja!!!

Det er jo det gøyeste de kan gjøre. Såfall viss du spør bhg gruppa til 2 åringen min [emoji23]

Dere som sier ja, ville dere sagt ja om det var utenfor gårdstunet og utenfor lovverket?

"Inntil 4 personer på tilhenger som trekkes av motorvogn konstruert for fart ikke over 30 km/t. Tilhengeren må ha lasteplan med lem foran med høyde 1 m eller mer og lem på sidene med høyde 40 cm eller mer, målt fra lasteplanet eller eventuell sitteinnretning. Lemmene må være utført og festet slik at de tåler påkjenningene ved eventuell velt."

Blir litt rar i hode av alle foreldrene. Greit at bhg må spørre om lov. Men å si nei? Altså enten er man trygg på at bhg ansatte faktisk kan utføre jobben sin...

Tross alt barn kommer til å leve i vår verden en dag. Og viss de ikke for bli kjent med verden når de er små og har trygge hender rundt seg... så vil de bli kjent med den når det ikke finnes noen ansvarlig rundt og må klare seg selv...og det skjer som regel før de blir 16 og 18 år...Viss ikke foreldrene har jernhånd... tja....

Dere som sier ja, ville dere sagt ja om det var utenfor gårdstunet og utenfor lovverket?

"Inntil 4 personer på tilhenger som trekkes av motorvogn konstruert for fart ikke over 30 km/t. Tilhengeren må ha lasteplan med lem foran med høyde 1 m eller mer og lem på sidene med høyde 40 cm eller mer, målt fra lasteplanet eller eventuell sitteinnretning. Lemmene må være utført og festet slik at de tåler påkjenningene ved eventuell velt."
Barnehagen vil alltid holde lover å regler. Så de stoler jeg på. Men ja når naboen kommer og plukker opp sønnen min på traktoren på søndags morgenen for å kjøre tur med barna ( er en voksen og tre barn som sitter bak) så får han lov til det!

Jeg kjenner meg såpass godt at staheten til sønnen min vil drive han til vanvidd ( og resten av oss) om jeg skulle ha sakt nei til alt som finnes over himmel og jord...

Blir litt rar i hode av alle foreldrene. Greit at bhg må spørre om lov. Men å si nei? Altså enten er man trygg på at bhg ansatte faktisk kan utføre jobben sin...

Tross alt barn kommer til å leve i vår verden en dag. Og viss de ikke for bli kjent med verden når de er små og har trygge hender rundt seg... så vil de bli kjent med den når det ikke finnes noen ansvarlig rundt og må klare seg selv...og det skjer som regel før de blir 16 og 18 år...Viss ikke foreldrene har jernhånd... tja....
Ja å si nei om de kjører over en viss fartsgrense, helt naturlig spør d meg
Man kan fint bli kjent med verden uten å gjøre ulovlige ting

Så lenge det foregår innenfor rammene av loven (evt med dispensasjon/tillatelse) har jeg ingen problemer med å si ja.
Stoler såpass på de ansatte i bhg at de ikke risikerer liv og helse på barna...

Midtbarne må bare tåle at vi sier nei til noe andre sier ja til forresten , blir han sur så javel da tåler han p bli det

Vi har forøvrig kjørt barnet vårt på tur selv når bhg skulle på tur fordi de ikke fulgte lover og regler .

Last edited:

Blir du rar av at foreldre er opptatt av å sikre barna sine? Når det gjelder barnehage og sikring av barn i bil har de lang vei igjen.
Jeg er den som har lært opp de barnehageansatte her. De kunne ikke installere sete, de lot 2 åringer sitte på pute osv.
Det at du jobber med barn betyr ikke at de er ferdig utlærte ang sikring av barn.
Heldigvis har vi kommet så langt i denne verden at vi nå sikrer barna våre også slik at de får levd i vår verden også som du sier.
Jeg vil heller bli stemplet mor med jernhånd enn en mor som mangler ett barn pga prinsipp!

Jeg hadde latt mitt barn kjøre traktor på tunet, med en gråtasstraktor. Ikke annet [emoji38]

Ja, og det har vi godkjent at vårt barn får. De er i en stall/på gård hver uke (deles i grupper og er der hver 5uke) der kjører de traktor med henger og på hestehenger. De får prøve å ri og være med på stell.

Å ja, de følger regler og loven. Dette er en gård hvor alle bhg i kjeden han går i har tilgang til.

Kjenner flere som ikke er klar over disse reglene, så om bhg ikke er det ville jeg ikke blitt overrasket :) så om man får spm så er det vel helt innafor å spørre om det. Syns ikke man er overbeskyttende av den grunn :)

Mi har ikke vært på tur med bhg enda, så aner ikke hvordan de er på det området.

Spikke skal mine få lov til. Vet de klatrer i trær og hamrer osv i bhg, og det syns jeg er supert :D
Ja, det er lov. Men de ansatte jeg jobbet med fikk jo helt hakeslepp da jeg tok opp det :hilarious:
Mulig fordi jeg kun var 20år da å "ung å uvitende"

Nei, det skal jeg være enig i da det kommer til lovverk :)

Barnehagen vil alltid holde lover å regler. Så de stoler jeg på. Men ja når naboen kommer og plukker opp sønnen min på traktoren på søndags morgenen for å kjøre tur med barna ( er en voksen og tre barn som sitter bak) så får han lov til det!

Jeg kjenner meg såpass godt at staheten til sønnen min vil drive han til vanvidd ( og resten av oss) om jeg skulle ha sakt nei til alt som finnes over himmel og jord...
Kjenner flere som ikke er klar over disse reglene, så om bhg ikke er det ville jeg ikke blitt overrasket :) så om man får spm så er det vel helt innafor å spørre om det. Syns ikke man er overbeskyttende av den grunn :)

Mi har ikke vært på tur med bhg enda, så aner ikke hvordan de er på det området.
Ment som et svar
Man trenger heller ikke si nei til alt selv om man forlanger at ting er innenfor lovverket :)

Nja, jeg er usikker. De kjører bil med 2åringer i fremovervendt beltestol, så jeg stoler ikke helt på de.

Så klart. Begge mine har vært med på diverse. De sitter så klart ikke alene ;)

Spørs på hvor og hvorfor. I sakte fart på et gårdstun ja skulle gått greit det. Men ikke på hovedvei og med høy fart nei.

Kjør på. Men kun med 4 runder bobleplast rundt hver av ungene først

På gårdstun/parkeringsplass, klart det! Jeg ser på det som noe helt annet enn «sikring i bil», Som jeg er blodnøye på og ingen får ta med seg datteren min på slike turer uten godkjent bakovervendt sikring.

Har sagt at barnehagen ikke får henne med på tur i buss osv før fylte 4. Kan evt komme og kjøre henne selv dersom behovet oppstår:)

Men traktor i 5 km/t på gårdstun/parkeringsplass er HELT greit.

Blir du rar av at foreldre er opptatt av å sikre barna sine? Når det gjelder barnehage og sikring av barn i bil har de lang vei igjen.
Jeg er den som har lært opp de barnehageansatte her. De kunne ikke installere sete, de lot 2 åringer sitte på pute osv.
Det at du jobber med barn betyr ikke at de er ferdig utlærte ang sikring av barn.
Heldigvis har vi kommet så langt i denne verden at vi nå sikrer barna våre også slik at de får levd i vår verden også som du sier.
Jeg vil heller bli stemplet mor med jernhånd enn en mor som mangler ett barn pga prinsipp!

Jeg hadde latt mitt barn kjøre traktor på tunet, med en gråtasstraktor. Ikke annet [emoji38]
Ja blir rar. Å tenke sikkerhet er en ting. Men å la barna gå glipp av ting fordi man skal tenke sikkerhet hele tiden?

Back
Topp