Trafikkregler

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Lærer du barna dine hvordan det skal opptre i trafikken? Altså går dere konsekvent på venstre side av veien og inntil siden (hele tiden!)? Altså fra 2års alder så det blir en vane? Sykler dere konsekvent på høyre side av veien? Vet barnet hvordan det skal krysse veien? Hvem de har vikeplikt for når de sykler? Hvem side de skal gå forbi møtende på både gående/syklende?

Jeg blir helt sprø av unger som sykler midt rundt i veien, plutselig skeiner over til andre siden uten å se seg for rett foran biler, som kjører på meg på fortauet, som holder på å kollidere med andre gående/syklende for de vet ikke hvilken side de skal holde seg på, foreldre med barn som sykler og går midt i veien...

Det merkeligste er at foreldrene her er såååå påpasselig med at ungen ikke får lov til å gå alene utenfor hagen (feks til nabobarn). Men når de går sammen med foreldrene så løper de rundt midt i veien og sykler 20-30 meter foran foreldrene og krysser utkjørseler uten å se seg for. Av en eller annen grunn så tror de at de ikke kan bli påkjørt dersom foreldrene fysisk er tilstede et stykke unna (selv om de umulig kan se biler kjøre ut og rope stopp). Men når de er en viss alder så kan de plutselig "slippes løs" på egenhånd selv om de ikke faktisk har lært hvordan de skal opptre, bare fordi de er gamle nok. Mens de ser kritisk på at yngre barn går alene som faktisk er trafikksikre.

Dagens utblåsning...litt lettere oppgitt!

Sent from my iPhone using BV Forum

Mi er livredd biler, fryser nesten til is når hun ser en bil som kommer mot. Huff... Men har snakket mye om kryssing av gater og tar omveier med gangvei istedet for å krysse en trafikkert vei. Så tror hun skjønner ganske mye. Hver gang vi må over en vei så sjekker vi begge retninger og ser om det er klart til å gå over :)
Men er veldig enig med deg, er livsfarlig med alle de ungene som tydeligvis ikke har lært noe som helst!

Mi er livredd biler, fryser nesten til is når hun ser en bil som kommer mot. Huff... Men har snakket mye om kryssing av gater og tar omveier med gangvei istedet for å krysse en trafikkert vei. Så tror hun skjønner ganske mye. Hver gang vi må over en vei så sjekker vi begge retninger og ser om det er klart til å gå over :)
Men er veldig enig med deg, er livsfarlig med alle de ungene som tydeligvis ikke har lært noe som helst!
Det er bra. Men dere går også på venstre side konsekvent? Med henne på venstre side av deg? Også på gang og sykkelveier?

Det er bra. Men dere går også på venstre side konsekvent? Med henne på venstre side av deg? Også på gang og sykkelveier?

Går nesten utelukkende kun på gangvei og akkurat det har jeg ikke tenkt på. Men det skal jeg jammen meg gjøre :) prøver å tenke meg om, godt mulig jeg går på venstre side automatisk. Men skal iallefall bli bevisst på det :)

Vi har begynt så smått. Nå er det ikke tillatt med biltrafikk i borettslaget vårt, så er trygt å leke på veien. Men når det kommer en bil kommer hun løpende hjem for hun er livredd biler :p

Men sa til henne forleden dag at hun måtte se seg om etter biler før hun kunne gå over veien, hun stoppet, så til begge sider og konstaterte hun at det ikke kom bil og gikk over :D

Hun er akkurat fylt 2!

Ja vi har jobbet mye med det. Og når vi var i bokbutikken i Lilleputthammer i fjor, kjøpte vi også tre bøker om Mikke Mus og trafikkregler, og det var kjempe gøy! Det var egne trafikksanger og alt.

Vi bor veldig på bygda, så er ikke akkurat så ofte vi er ute i "trafikken". Privat grusvei her... :-p Sykler og går på riktig side av veien om vi er ute på landeveien da og snakker om at vi må se oss for før vi krysser veien. Har også noen bøker om trafikkregler og prøver å forklare når vi en sjelden gang er i byen, men vi er nok alt for lite ute i trafikken til at junior på 4 er til å stole på der.

Ja her går vi på rett side av veien, sykler på rett side av veien, stopper og går tydelig til siden for store kjøretøy at vi har sett deg. Vi har distriktsbusser som kjører her ofte og de setter pris på at vi gjør det både for å signalisere at vi gir plass og at vi ikke skal med.

Vi krysser veien ved gangfelt så langt det lar seg gjøre.
Vi stopper, sjekker begge venstre, høyre, venstre før vi krysser veien og snakker om hvorvidt det er klart.

Går aldri på rød mann og når vi er i bil stopper vi alltid for fotgjengere (aldri for tidlig å lære inn gode traffikkvaner).
Vi snakker også om tilfeller vi ser i trafikken.
Eks:
Folk som løper over veien uten å gi signal, folk som er flinke å gi signal når de vil krysse gangfelt osv.

Det er ikke lov å leke på veien, eller i veikanten osv.

Og ikke minst. man TREKKER barnevogna etter seg når man skal krysse veien. :)

Prøvde men tror hun er litt for liten enda. Kun det med å gå ut av veien å stå til bilene har kjørt forbi. Prøver å grønn og rød mann

Jeg synes ofte ungene er flinkere enn foreldrene - fordi de har lært det i bhg.
I vår tok jeg for meg en mor som gikk og så ned på mobilen sin, og datteren på rundt 4 var med. Moren så ned på mobilen og gikk rett ut i veien, jentungen stoppet og så til begge sider før hun gikk over.
Jeg rullet ned vinduet og skjelte ut moren og spurte om mobilen var viktigere enn livet hennes og livet til jentungen, og snudde meg til jenta og sa at hun var kjempeflink og gjorde alt riktig.

Håper mora tok det til seg og skjerper seg. Hva om ungen ikke hadde vært flink men bare løpt rett ut og blitt påkjørt? Eller om hun hadde stått og sett mora bli påkjørt og fått det traumet og blitt morløs??

Folk assa..

Jeg synes ofte ungene er flinkere enn foreldrene - fordi de har lært det i bhg.
I vår tok jeg for meg en mor som gikk og så ned på mobilen sin, og datteren på rundt 4 var med. Moren så ned på mobilen og gikk rett ut i veien, jentungen stoppet og så til begge sider før hun gikk over.
Jeg rullet ned vinduet og skjelte ut moren og spurte om mobilen var viktigere enn livet hennes og livet til jentungen, og snudde meg til jenta og sa at hun var kjempeflink og gjorde alt riktig.

Håper mora tok det til seg og skjerper seg. Hva om ungen ikke hadde vært flink men bare løpt rett ut og blitt påkjørt? Eller om hun hadde stått og sett mora bli påkjørt og fått det traumet og blitt morløs??

Folk assa..
Oi! Det var tøft gjort :)

her går jeg kunn på venstre side når det er forsvarlig. er så smalt, svingete og man ser ikke rundt svingen. ingen fortau der jeg går. så jeg går over på høyre og går der når det er farlig på venstre. jadda, rike norge!!

Da jeg var liten fikk vi innprentet hvilken side av veien vi skulle gå på, alltid se til høyre og venstre når vi skulle krysse veien osv.
Jeg kommer absolutt til å være konsekvent og tydelig ovenfor mini og, trafikkvett må læres fra tidlig av. Også med tanke på at barna skal bli sjåfører etter hvert, og må ha respekt for medtrafikantene.

Ja, vi øver og er gode forbilder. Bruker også denne boken aktivt:
e49ea78f44b7a86ae2c35d493518348f.jpg

MEN vi bor på byda, og var i Oslo i helgen. Ungene sprang overalt og ble helt forvirret :P Så vi har enda en jobb å gjøre.

Back
Topp