Tradisjoner

Vibeke :)

Forumet er livet
VIP
Hvordan pleier jula deres å være???
Noen spesielle ting som må gjøres på forhånd???
Hvordan tilbringes julaften?
Og resten av romjula, er det noen spesielle dager som det gjøres spesielle ting??...

Her i heimen pleier det å pyntes til jul lillejulaften (har vært veldig rart å være såpass tidlig ute som vi har vært i år.)
Julaften begynner med tegnefilmer (gjerne innpakka i dyna foran TV'n), etterfulgt av Tre nøtter til Askepott. Tidligere var vi ofte på kirkegården en tur på formiddagen, men jeg har ikke vært flink til det nå de siste åra, prøve å få det til igjen i år. Så har det vært julemiddag (sølvguttene på TV i bakgrunnen) og etter middagen.... GAVER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
1.juledag har tidligere vært en eneste lang frokost. Nå har div familiemedlemmer flytta litt på seg og andre (Alexander) kommet til, så jeg vet ikke helt hvor lang frokost det blir i år, men jeg regner med at typen og jeg kommer til å gjøre vårt beste for å slappe av og gjøre den så lang som mulig. Resten av dagen har vi tenkt å tilbringe i ro og fred her hjemme, håper Alexander får noe morsomt vi kan leke med.
Resten av jula blir det div familieselskaper rundtomkring...

Pynting av treet lille julaften. pizza til mine foreldre siden de har bryllupsdag i dag.(men ikke i år , da de er på vei til Oslo)
På julaften morgen åpner vi julestrømper og benker oss foran tv. Spes tre nøtter til askepott er et must. Vi spiser frokost foran tvn. på formidagen drikker vi kakkao med marsmellow i og spiser fersk julekake med smør og brunost.
Vi drar på julegudstjeneste alle iført bunad. så hjem til ferdig middag.(i år Rådyrlår, mandelpoteter, sopp/fløtesaus m mye deilig tilbehør. multekrem til desert. med Colombiansk kjærlighetsfrukt til pynt. rydder av og så kommer nissen(nabo) vi pakker opp pakker en og en. til langt på kveld. Spiser litt julekaker mot slutten av gaveåpningen. Åååååååååå gleder meg såååå vannvittig nå ja.

1juledag har vi en stoooor julefrokost. vi har tradisjon på å ut å ake, ser dårlig ut i år. ikke noe snø. I år skal vi til min bror å spise middag 1 juledag, svigermor andre og mine foreldre 3. men vi bor ganske nært, så vi blir endel hjemme og koser oss med gavene ute og inne.

Koslig tråd Vibeke [:)]

Det er litt forskjellig tradisjon fra når vi er i Sandeid og i Kristiansand.
Så siden vi skal være i Sandeid i år tar jeg den varianten [:D]

Jeg pleier å pynte til jul rundt lucia dagen. Juletreet pynter vi lille julaften (blir desverre ikke noe tre her i år [&o] Siden sambo er borte og jeg skal være hos min mor og feire jul ville jeg ikke gjøre det alene. Er alltid sambo som må få det beint i foten og det tar jeg ikke sjansen på å prøve meg på [8D])

Julaften starter med å se på alt som går på NRK. Jeg ELSKER Askepott og de 3 nøttene da blir jeg juleglad da [:D] Noen ganger går vi i julegudsteneste.
Så spiser vi grøt hos mamma i 12 tiden.
På ettermiddagen besøker vi pappas grav og legger ned blomster [&o]
Så er det hjem og pynte seg til kvelden.
Julemiddagen er alltid pinnekjøtt og det er rundt 18 tiden. Til desert har vi alltid riskrem med mandel i.
Presangåpning skjer når vi har fått ryddet og vasket opp litt.
Nissen kommer først og så leser vi opp alle pakkene. Men alle pakker opp hver for seg etterpå for vi er så mange [;)]
Vi koser oss med frukt,nøtter og julekjeks.

1 juledag har min mor bursdag så da spiser vi også der. Hun lager enten koldtbord eller ribbe. I år blir det ribbe.
På kvelden møtes alle vi "unge" [;)] i bygda på pøbben vår. Det er den gøyeste dagen å gå ut for da treffer en ALLE [:)] Er jo mange som er fra Sandeid som bor borte og studerer, jobber osv.

2 juledag har vi også pleid å ha middag hos min mor, så det er ikke mange julemiddager jeg har laget i mitt liv for å si det sånn [;)]

I romjula skal vi på juletrefest med barna på onsdagen og det blir kjempekos for da er vi en fulltallig famile igjen [:)]

Ellers skal broren til sambo komme på middag en kveld og vi skal besøke venner.

Nyttårsaften er det vi som skal lage til. 2 år på rad har vi feiret sammen med to andre par og deres barn. Så vi blir da 6 voksne og 8 barn, blir litt trangt men vi skal nok få det koslig [:)]
Da skal jeg lage kalkun og dronning Maud til desert [:)]

Julepynten kommer opp 1 desember/1 advent...Treet pyntes lille julaften...
Og julegrøt med mandel er noen dager før julaften...
Hmmm...Julaften er det jo julestrømper og kose seg foran tv'en...
Og middag,barne tv og dele ut gaver!
Hi,hi...Enkelt å spennende...
Ellers er det ikke noe spesielt fast for romjulen...

Back
Topp