tradisjoner

x1xMinni85

Glad i forumet
hva er dine tradisjoner på lillejulaften, julaften og 1juledag???

Vi har egentlig ingen faste tradisjoner annet enn på selve julaften. Lillejulaften spiser vi gjerne grøt og finner mandelen (men det hender vi gjør det noen dager før også)[:D]

På julaften står jeg opp og spiser gooood frokost. Koser meg foran tv'en og ser på reisen til julestjernen og bare venter på kvelden egentlig. Blir jo litt annerledes i år med baby i hus da. Vi skal være hos mamman min, så jeg slipper heldigvis å styre med julemiddag, for det har jeg aldri gjort før[&:] I fjor var jeg i Chile i jula og følte egentlig at jeg gikk glipp av hele greia, så nå gleder jeg meg til å feire ordentlig norsk jul igjen og koooose meg med gutten min og kjæresten min[;)]

1. juledag er det heller ingen faste tradisjoner, emn blir vel en tur til pappa tenker jeg. Eller er det STOR restemiddag hos tanta til sambo 3. juledag. DET er tradisjon (selv om jeg bare har vært med 1 gang før, hehe)....

Etter at jeg flyttet for meg selv har det vært dårlig med tradisjoner, samt at jeg som regel alltid har vært på jobb julaften og av og til også 1. og 2. dag.
Men det må jo bli en endring på det nå [:)]

på lillejulaften pynter i huset med juleduker, nisser og engler. pynter juletreet, ser grevinnen og hovmesteren, legger pakkene under juletreet og henger opp julestrømpene.

på julaften må jeg ha med meg 3 nøtter til askepott og disney timen på nrk og tv2. mamma har stått for maten. men i år er det jeg som skal lage den, så må jo passe på den inni mellom. vi bruker å spise kl 17.00, og vi har fåreribbe(pinnekjørr), svineribbe og brudevollmår. når jeg feirer med mamma eller mormor har vi jordmær til dessert, hos farmor er det riskrem. så det blir vell begge deler i år. starter utdelingen av pakkene kl 20.00.

1.juledag er vi hjemme. koser oss med spill og eventuelt noen av julegavene vi fikk. vi har ikke lov å besøke folk. og selvfølgelig rester fra julaften til middag.

Lille julaften vasker vi over gulv, setter opp juletreet og pynter. Så må vi se hovmestern mens vi drikker gløgg og spiser pepperkaker[:)]

På julaften er det Aksepott kl 11.00 hvert år!!! Krika kl 04.00, og familiemiddag på kvelden[:)]

1.juledag går vi tur og koser oss hjemme[:)]

Tradisjonene ble vel ødelagt den dagen mamma og pappa ble skilt.. Etter det har det vært litt frem og tilbake..[&:] Men nå skal vi lage nye tradisjoner for Johannes.[:)]

ORIGINAL: Sharon

ORIGINAL: Sunnipunni

Tradisjonene ble vel ødelagt den dagen mamma og pappa ble skilt.. Etter det har det vært litt frem og tilbake..[&:] Men nå skal vi lage nye tradisjoner for Johannes.[:)]

Lykke til for oss begge!
Nå skal vi få fine juler fremover nå sunnipunni og det skal gullguttene våre sørge for[:D]

Ja, jeg gleder meg[:D] Lykke til for oss ja[:)]

På lillejulaften er vi med onkelen til samboer og spiser koldtbort på ettermiddagen og på kvelden er vi med foreldrene hans der vi får ost og kjeks ++ og ser grevinnen og hovmesteren..

Julaften (på kvelden) er vi enten med mamma eller med foreldrene hans.
Da er det julestrømpe på morgenen også tar jeg gjerne med meg dyna på sofaen og ser på tv :)

Blir vel sikkert litt annerledes i år med baby :) :) Gleder meg!

Lille julaften: Farte rundt med julegaver, Pynte juletre, Stellee siste rest rundt i leilgheten, pakke inn de siste gavene som ikke skal ut av huset, spise grøt, slappe aaaaavvvvvvvv og se på tv..

Julaften: Raide julestrømpa, Åpne morgengave, se på tegnefilmene og styre litt rundt med diverse samtidig, middag klokka 17.00, slappe av litt etterpå føre vi setter fram desert og div annet godt, ca 18.00-18.30 er det tid for å åpne gaver, hos oss leser en opp lappene og den personen pakker opp med en gang.. Ikke som hos sviger der alle pakkene blir lest opp og levert rundt føre vi åpner en etter en.. Det blei helt feil for meg i fjord..[&:] Når det er gjordt er avslappning fram til senge tid..

1. dag jul: Spise masse god frokost, Kanskje på middag hos noen, og resten bare slappe av, kanskje en liten ring rund for å takke for gavene..

Lillejulaften pynter vi det siste i huset, legger på juleduler, setter fram de siste nissene og pynter treet!
Så ser vi på grevinen og hovmesteren![;)]

Julaften er det god frokost, julestrømper, også blir det tv og kos, og mat laging utover dagne. Legger pakkene under treet!
Så spiser vi ribbe, hjemmelaget surkål, rørt tyttebær, medisterkaker, og julepølse til middag.
Til dessert multkrem og evnt riskrem.[:)]

Når vi er ferdige med maten og har ryddet bort er det utdeling av pakker!
Også pakker vi opp da.
Så etterhvert spiser vi julekaker.

1 juledag bare koser vi øss hjemme.
Med rester fra julaften!

Har blitt bedt bort i år da, men har mest lyst til å være hjemme...

da jeg var liten var jeg altid hos mormor o morfar lille julaften og pynta treet og så tegnefilmer og spiste godis!! sov altid over[:)]
men nå har det blitt bytta ut med grøt hos onkel! har vel gjort det de siste 10 åra!
på julaften spiser vi altid mens sølvguttene synger julen inn i bakgrunnen, så pakker vi opp pakker! en av gangen[:-]

lille julaften så pynter og ordner vi litt i huset... Mamma tenner kongerøkelse og hører på litt julemusikk... Med sivgers pynter vi juletre og spiser grøt og finner mandelen[:)]
Og så ser vi Hovmesteren mens vi drikker kaffi med bailys[;)]

Julaften er det Askepot klokka 11, så bærer vi alle pakkene opp til mor-mor, mens hu begyner på julemiddagen og det lukter GODT i helle huset...
Pakker gavene opp litt tidlig siden vi har så små barn i hus[:)]
Og når søsteren reiser hjem så bruker vi å drikke kaffi, igjen med Bailys i.. hehe

Og så er det bare avslappning resten av julaften..

1 juledag, daffer vi bare rundt i pysj helle dagen og bare slapper av...
Med svigers kommer så å si helle familien og vi spiser koldtbord...

Personlig synest jeg det er litt slitsomt... liker å slappe av 1 juledag jeg da..

Men når vi får større plass å bu så skal vi begyne å lage vår egene tradisjoner og det gleder jeg meg kjempe mye til... vi hadde faste tradisjoner når jeg var liten og det vil jeg at Anette og Tuva også skal ha...
Kommer til å ha julaften hjeme, så får svigers eller min familie komme til oss å feire jul sammen med oss...[:)]

Lillejulaften pyntes treet og pakkene blir lagt under på kvelden.

På julaften er det morgengave, og disney, askepott og reisen til julestjernen på¨TV [:D]
Også er det risgrøt med mandel til lunsj.

1.juledag er jeg hos den av foreldrene mine jeg ikke var hos på julaften, og da er det koldtbordlunsj
hele dagen [8D]

lillejulaften: hjem til mor og far og se grevinnen og hovmesteren...

Visste dere forresten at:
- Det er bare i Norge at "Grevinnen og hovmesteren" sendes lille julaften, andre steder går den på nyttårsaften

- I 1992 ble sketsjen sendt to ganger. Ved en feiltakelse gikk den et kvarter for tidlig, og telefonstormen som fulgte var så kraftig at NRK måtte sette den opp på på ny etter Kveldsnytt.

- Hovmesteren snubler hele 11 ganger i løpet av sketsjens 11 minutter

- Til tross for at skuespillerne er britiske og manuset er på engelsk, har stykket aldri vært vist i England og er fullstendig ukjent der

julaften: pynter tre, legger frem julegaver, Se tre nøtter til askepott. Så går vi i kirka og er deretter bare hjemme og koser oss resten av kvelden. Spiser masse julekaker og godis!

1. juledag: Bare hjemme og "kulern", og så en samling med tanter og onkler og søskenbarn hos farmor. Alltid god mat og drikke å få servert der!
[:)][:)][:)]

Vi har brukt å være annet vært år hos besteforeldra våre. Så i år skal vi hjem til mamma og pappa i sverige også tror jeg besteforeldra mine kommer.

Etter at vi flytta ut så gadd ikke pappa dra skogen inn i stua så juletre er det lite av[8D] Trist synes jeg, men vi har uansett vårt tre hjemme.
Lille juleaften er det bla. grøt, filmer, kos, godtespising og forbredelser til julemiddagen.

Juleaften står vi opp tidlig å ser på Snekker Andersen[:D] Bare må få det med oss,som regel er det bare pappa og jeg som ser på for mamma er så treig på bade og broder sover. Også er det julefrokost med gedigent koltbord med egg, sylte og lefse osv.og hjemmebrygga øl.

Pappa og jeg skrur som oftest bil sammen på juleaften, mens mamma og bestemor driver på kjøkkenet. Det synes jeg er kjempe koslig. oljete og møkkete vi blir haha...som regel kommer mamma med kaffe og kaker til oss i garasjen.

Også er det middag i 5 tida og da har vi så vondt at vi holder på å dø eller sprekker haha. så blir det kaffe og desser osv. også er det gaveutdeling og film.

1 juledag blir ofte noe av det samme.

elsker jula[:)] er så utrolig koslig synes jeg. glad for at jeg har alle i familien min sammen.

samboern er glad i sin families juletradisjoner så vi blir nok vær for oss i år. men når linnea blir større så bør vi vel skaffe oss våre tradisjoner.[:)]

Back
Topp