Tradisjoner

millemarie

Forelsket i forumet
Tenker ikke bare på jul, men lagde dere noen tradisjoner når dere fikk barn?

juletradisjoner?
Et familiebilde hver nyttårsaften? Eller spise frokost sammen hver dag, eller hver søndag?

kjenner jeg har så lyst å skape noen egne tradisjoner for lille jenta mi. Jeg har noen ideer, men noen der ute som vil dele sine? :)

Nja. Har egentlig ingenting vi gjør som tradisjon. Eneste tradisjonen vi har er at jula skal være koselig og ikke stressende. Vi slapper av. Stresser ikke med gaver til hele slekta osv. har ikke stressa ved juletider på flere år og det er deilig

Ja litt forskjellig, barna blir med å pynter til jul

påskeegg gjemmes av usynlig påskehare,

spiser middag på kvelden på lørdagen med brus og godter

barna får være med å pynte egne bursdagskake

Rampe nisse

Nå er gutten min bare 1 år gammel så føles litt rart å kalle ting tradisjon med han. Men engelen min er 2 år og har fått litt tradisjoner i forhold til han da. Og ellers har jo jeg og min mann vært gift i omkring 12-13 år og har laget oss en del tradisjoner som gutten vår også blir endel av.

Julemiddagen vår er and. Samme med nyttårsaften. Blir også satt på pinnekjøtt om vi blir mange. 1. juledag er det ribbe og pinnekjøtt. 2 juledag er det restemiddag. Lille julaften er det grøt.

Kortspill, pusslespill og brettspill i romjula.

Håper det blir flere juletradisjoner etterhvert som snipp blir eldre og kanskje får flere søsken og søskenbarn.

Jeg tok bilde av sønnen min på 1 års dagen hvor han holder bilde av han selv fra året før, så i år var det bilde fra han ble født. Til neste år skal han holde på det bilde. Så blir bilde i bilde for hvert år.

Ellers blir det vell tradisjon og gå på ski på vinteren. Egentlig startet før vi fikk barnet, men noe vi liker så godt at vi fortsetter den tradisjonen. Her slites jeg ennå mellom ski på julaften og kirka, for har så lyst å gjøre begge deler.

Har også tradisjoner i forhold til vår engel som fikk vinger i mors liv. Graven hans skal jo være pyntet på alle helgens aften, jul, 17-mai. så tradisjonen er å gjøre det dagen før slik at det ser fint å pent ut.

Vi har ei sjokoladekake som er blitt en slags tradisjon. Alle vet at den blir servert ved bursdager, begivenheter, 17-mai ol. Tror vi hadde fått sure slektninger om vi glemte kaka et år :laughing002

Var alle tingene jeg kommer på i farta. Men har sikkert flere ting som jeg ikke kommer på

Vi vekker alltid ungene med pakker, sang og frokost eller kake på senga når de har bursdag :)

Vi lager alltid pepperkakehus sammen før jul.
Pakkekalender og julestrømpe må til.

Det er tradisjon at jeg griner en skvett til Deilig er jorden i kirken på julaften, og til Ja vi elsker på 17.mai.. :bag:
Vi pleier da altså å gå i kirken på julaften. Ikke i år pga baby og corona, men alltid ellers.

Til bursdag er det muffins og gave på senga
Han er lenger oppe helger og ferier
Før jul er vi på julemarked
Vi ser film sammen hver helg
Påskerebus for å finne påskeegget
Julestrømpe

Last edited:
Vi har julestrømpe med gaver i på morran på julaften.

Påskeharen gjemmer egg ute( det er farmor og det veit barna veldig godt)

Nyttårsaften og romjul er på hytta.

I år blir det lang hyttetur. Vi reiser hjem fra hytta i morgen. Den 18 reiser vi tilbake. Mannen skal jobbe litt den uka og i romjula, men jeg og barna skal være her til etter nyttår. Mamma bor 40 min fra hytta, 2 timer fra hjemme hos oss og vi skal feire hos dem i år. Svigers som eier hytta og de kommer andre juledag. Pleier å være ca 17 her til nyttår, mme pga korona så er det kun oss, svigers og to til. Brødrene til mannen med samboere og barn får ikke kommi i år. De har andre hytter å reise på om vinteren da.

Jeg tok bilde av sønnen min på 1 års dagen hvor han holder bilde av han selv fra året før, så i år var det bilde fra han ble født. Til neste år skal han holde på det bilde. Så blir bilde i bilde for hvert år.
Den likte jeg! :happy:

Julestrømpe med noe godt i på julaften

Noen julegaver blir liggende til 25 desember

Minst én bakedag i desember der de får være med å stikke ut figurer av kakemenn/pepperkaker

Adventskalender

Kjøper en ny kule/pynt til treet hvert år (ikke slike i sett med 30 kuler, men noe eget)

Kunne egentlig tenkt meg å laget noen litt mer spessielle tradisjoner, men har ikke kommet på noe enda

Tenker ikke bare på jul, men lagde dere noen tradisjoner når dere fikk barn?

juletradisjoner?
Et familiebilde hver nyttårsaften? Eller spise frokost sammen hver dag, eller hver søndag?

kjenner jeg har så lyst å skape noen egne tradisjoner for lille jenta mi. Jeg har noen ideer, men noen der ute som vil dele sine? :)

Har hatt barn i 4 år, så har ikke laget noen tradisjoner enda egentlig. Men i fjor og i år har jeg kjøpt en Karen blixen juletrepynt som ho får i gave av meg den dagen vi pynter treet. Så får ho ny hvert år :)

Vi har bakedag med besteforeldrene som en fast greie. Og så blir det vel mer og mer tradisjon med å se filmer på mårran, gå i pysj og spise deilig julefrokost❤️ og seff åpne en eller to gaver på mårran. Det syns jeg er lov :)

Husk å ha med andre tradisjoner dere har, ikke bare jul!

På bursdager er det alltid gaver og frokost på senga til den som har bursdag ♥️

På lillejulaften spiser vi grøt. og setter ut grøt til nissen sammen med barna. Pynter også juletreet på lillejulaften. Selv må jeg helst se hovmesteren og grevinnen når jeg pynter juletreet.

På julaften er det Julestrømpe til alle sammen, vi spiser frokost sammen og tilbringer morgenen i pysj fremfor tv mens vi spiser snop. Alle får ny pysj til julaften. Vi går i kirken og spiser julemiddag, får besøk av nissen og åpner pakker.

Feirer alltid sammen med annen familie, enten våre søsken og deres familen eller våre foreldre.

Nyttårsaften spiser vi kalkun og knuser pepperkakehuset.

På st. hans fyrer vi bål og spiser grøt sammen med naboene og deres familier.

Barna får adventskalender som kommer fra nissen og vi har rampenisse.

På halloween inviterer vi noen vennene hennes på besøk, ungene skjærer gresskar, kler seg ut, går knask og knep. Så lager jeg pizza til de.

Vi har i grunn ganske mange faste ulike små tradisjoner, mye av de ulike mattradisjoner.

Back
Topp