Tradisjoner?

Vinterbarn16

Gift med forumet
Februarlykke 2016
It's gonna be May 2019
Hvilke tradisjoner har dere i jula?

Her pynter jeg til jul så det er pyntet til 1 advent. eller om 1. advent er etter 1/12 så pynter jeg til 1.
Eldste har pakkekalender.
Kjøper og pynter juletre rundt 15.
En dag det passer for hele familien pynter vi pepperkakehus hos min bestemor, noe vi har gjort siden jeg var liten. 1-2 ganger i desember baker vi pepperkaker og pynter. På julaften kommer min far (julenissen) med julestrømper til alle, nissen har også vært inne med pakker under treet. Vi ser på julemorgen på Nrk, spiser godteri og lager en bedre frokost, og koser oss frem til vi drar i juleselskap til enten mine foreldre eller svigerfamilien. Vi feirer så jul 1. juledag hos dem vi ikke var hos på juleaften. Resten av romjulen slapper vi av og gjør alt vi har lyst til eller så lite som mulig :) Vi prøver også å få til en tur til Liseberg i løpet av desember.

Hva er deres tradisjoner?

Til advent kjøper vi lilla adventslys og har i adventsstaken. Tenner et nytt hver søndag. For meg er julepynt feil i begynnelsen av desember i allefall. Vil at det skal være litt nytt fortsatt når det blir jul. Så pynter mellom 20. og 23.

Vi har pleid å ha et plasttre i jula som vi setter opp og pynter like før jul. Men i år skal vi bort fra julaften til første juledag og har en ettåring dessuten, så vi dropper treet hjemme i år.
Men vi pynter nok likevel.
Å se julekalenderen på NRK er også en tradisjon. Det gjør vi sammen.

Vi kjøper inn ferdige julekaker og spekemat og laks og lefser og sånne ting som vi koser oss med i jula. Julemat til middag på julaften (har vært litt forskjellig,. Risgrøt til frokost på julaften. Første juledagsfrokost er gode rundstykker, lefser, forskjellig spekemat, laks.

Fra og med neste jul blir vi helt «familieløse» da den siste besteforelderen er dødssyk og ikke har mange månedene igjen (vi skal feire med han denne jula), så da lager vi våre egne tradisjoner vi fire. Vi har uansett feira alene de andre julene, da de ikke har hatt mulighet til å besøke oss og motsatt. Besøker altså ingen og får ikke besøk i jula (men unntak i år) Koser oss og finner juleroen.

Vi har ikke pakkekalender, men eldste har bursdag tidlig i desember så hun får jo mange gaver i desember.

På julaften har vi på oss pentøy på ettermiddagen. Ser på Disney og andre julefilmer på dagtid. Besøker graven til besteforeldre om vi er i nærheten ( som vi skal være i år)

Back
Topp