Trøttere i 2.trimester

Freia97

Forelsket i forumet
Juliknøttene 2022
Marsmagi 2025
Hei, fine folk!

Jeg er 17+0, så har allerede rukket å komme meg noen uker inn i 2.trimester. Den verste kvalmen har gitt seg, men er blitt erstattet med at jeg føler meg helt ekstremt trøtt.

Jeg tar alle vitamene jeg skal, og har begynt på jern for en ukes tid siden. Jeg slet ikke noe særlig med trøtthet i 1.trimester, men siste uken har det virkelig tatt seg opp.

Jeg leser jo at trøttheten skal forsvinne, og ikke nødvendigvis stige i denne perioden. Er det noen andre som opplever det samme?

Er ganske utfordrende i jobbsammenheng. Kan bli sittende og bare stirre i pc-skjermen i timesvis fordi jeg føler meg så trøtt - men ikke nødvendigvis søvnig?

Sniker. For meg har det svingt gjennom hele graviditeten. I første trimester var det konstant, så gikk det litt i bølger. Nå har det blitt mer eller mindre konstant igjen, men med noen kvikkere dager. Er i uke 32 nå. Tror det er helt normalt å ha det sånn :) men veldig irriterende da

Sniker. For meg har det svingt gjennom hele graviditeten. I første trimester var det konstant, så gikk det litt i bølger. Nå har det blitt mer eller mindre konstant igjen, men med noen kvikkere dager. Er i uke 32 nå. Tror det er helt normalt å ha det sånn :) men veldig irriterende da
Ja, blir bekymret for at det er noe mer alvorlig som svangerskapsdiabetes eller lavt blodtrykk. Men har lest at blodtrykket får seg en dupp gjerne rundt denne tiden, og at det da er vanlig å bli mer trøtt og svimmel. Får bare prøve å lytte til kroppen og følge med å se om det varer eller ei

Ja, blir bekymret for at det er noe mer alvorlig som svangerskapsdiabetes eller lavt blodtrykk. Men har lest at blodtrykket får seg en dupp gjerne rundt denne tiden, og at det da er vanlig å bli mer trøtt og svimmel. Får bare prøve å lytte til kroppen og følge med å se om det varer eller ei

Hvis du er veldig bekymret kan det jo være greit å kontakte jordmor eller fastlege. Er kanskje en stund til neste ordinære kontroll? Vet du hvordan det sto til med jern, blodprosent osv da du tok de prøvene sist? :)

Hvis du er veldig bekymret kan det jo være greit å kontakte jordmor eller fastlege. Er kanskje en stund til neste ordinære kontroll? Vet du hvordan det sto til med jern, blodprosent osv da du tok de prøvene sist? :)

Alt var bra, utenom jern som var litt lavt. Fikk beskjed om å begynne med 60 mg fra uke 20, men jeg begynte med 45 mg forrige uke for å gjøre kroppen litt vant til det.

Hei, fine folk!

Jeg er 17+0, så har allerede rukket å komme meg noen uker inn i 2.trimester. Den verste kvalmen har gitt seg, men er blitt erstattet med at jeg føler meg helt ekstremt trøtt.

Jeg tar alle vitamene jeg skal, og har begynt på jern for en ukes tid siden. Jeg slet ikke noe særlig med trøtthet i 1.trimester, men siste uken har det virkelig tatt seg opp.

Jeg leser jo at trøttheten skal forsvinne, og ikke nødvendigvis stige i denne perioden. Er det noen andre som opplever det samme?

Er ganske utfordrende i jobbsammenheng. Kan bli sittende og bare stirre i pc-skjermen i timesvis fordi jeg føler meg så trøtt - men ikke nødvendigvis søvnig?

Hei!

Jeg har opplevd det samme. Jeg var slapp i starten og, men nå sovner jeg HVER kveld på sofaen sånn i nitiden, sover helt til vi går og legger oss og til dagen etter igjen.
I løpet av arbeidsdagen sliter jeg litt med fokus, har også kontorjobb. Men det tror jeg blir bedre når jeg får lov å dra på kontoret igjen, lettere å bli slapp når man er på hjemmekontor synes jeg:dead:

Har også vært supertrøtt de siste ukene. Er 14 uker. Kan være at jeg glemte å ta jerntablettene, men er bare så søvnig hele tiden :singing:

Er 14+1 i dag og trodde jeg skulle kvikne mer til, men er fortsatt veldig trøtt. Sover lenge på morgenen (kan ha med noen doturer på natten å gjøre da), og er tidlig trøtt på kvelden. Har en liten blund på dagen også om jeg må.

Igår endte jeg opp med å sove fra 16.00-1930. Følte meg relativt kjip da jeg våknet:confused: Samtidig tror jeg nok at kroppen trengte den ekstra søvnen.

Idag føler jeg meg ikke like trøtt, men er fremdeles litt svimmel og "ekkel i hode". Satser likevel på at dagen blir bedre, og for at vi alle slipper denne trøttheten snart:wideyed:

Er 18+1. Kvalmen har gitt seg, men er svimmel om morgenene og mye mer trøtt! :rolleyes:

Dere trøtte medsøstre - har dere sjekket ferritinnivået deres? Jeg har vært mye trøtt og hatt hodepine i det siste, og så kom jeg på å sjekke prøvesvar ene mine. Det viser seg at jernlageret mitt er så lavt at jeg skulle ha startet på 60mg jern per dag umiddelbart og skal gå på det ut svangerskapet :wideyed: Det skrev ikke legen min noe om, men jeg sjekket det opp mot retningslinjene her https://www.helsedirektoratet.no/re...hold til,jernmangelanemi i svangerskapet [40].

Dere trøtte medsøstre - har dere sjekket ferritinnivået deres? Jeg har vært mye trøtt og hatt hodepine i det siste, og så kom jeg på å sjekke prøvesvar ene mine. Det viser seg at jernlageret mitt er så lavt at jeg skulle ha startet på 60mg jern per dag umiddelbart og skal gå på det ut svangerskapet :wideyed: Det skrev ikke legen min noe om, men jeg sjekket det opp mot retningslinjene her https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/svangerskapsomsorgen/rutinemalinger-i-blodet-til-gravide/gravide-bor-i-forste-trimester-fa-tilbud-om-maling-av-serumferritin-for-vurdering-av-jernstatus-og-rad-om-jerntilskudd#:~:text=Ved planlegging av kosthold til,jernmangelanemi i svangerskapet [40].

ja går på jern etter dialog med lege :)

Jeg sjekket, skulle egentlig begynt nå i uke 18, men jeg har ulcerøs kolitt så da skal man ikke ha jern oralt. Må få infusjon isåfall, men det gis ikke hvis ikke ferritin er under 10 og jeg hadde 36. Så får prøve å spise jernrik mat.

Småtrøtt sjæl, men lurer litt på om lite mosjon ute takket være helt vilt glatt føre og hjemmekontor uten mye adspredelse ellers ikke akkurat har hjulpet. Sjekker vel jern også, men skal være litt mer metodisk i lufteturer og input fra verden utenfor fremover og håpe at det i det minste hjelper på humøret.

Back
Topp