Trøtte slitne unger

2 søte små

Forumet er livet
Januarskatter 2015
Augustbarna 2021
Hvordan overleve ettermiddagen etter lang dag i bhg når ungene starter krangling/sutring/hyling idet vi går ut porten i bhg og holder det gående til de omsider sovner på kvelden? De er utrolig heldige at de har korte dager - blir levert i 9 tiden og hentet i 15 tiden men du så sure de er. Absolutt alt skal krangles på, får de ikke viljen er det hysterisk anfall, hyling skriking osv osv. Nekter å høre etter, slår seg vrang ja, hele reglen. Middag er mildt sagt j****, for det passer dem aldri å komme til bordet og spise, og når de først kommer er alt en evig diskusjon, den ene vil ha lys på, den andre lys av, liker ikke middagen, vil ha leker på bordet, ja alt er galt. Ikke gjør vi noe særlig etter bhg heller for alt ender med sure unger som slår seg vrang fordi de ikke får viljen sin. I utgangspunktet er de supertrøtte, de er superklar for seng allerede kl 18, sovner en gang mellom 18.45-19.30. Men å sove på morgenen - nei det kan vi ikke. For spesielt eldste våkner engang mellom 5 og 6. Og kunne trengt så sårt og sove 1 time og 3 til. Hvordan så holde ut ettermiddagen med 2 gutter på e og 4.5 Som konstant er sure og krangler på absolutt hvor det ender med ihvertfall en som ligger hylende på gulvet fordi noen så litt feil på vedkommende?? Holder på å bli gal snart av konstant gå rundt sure kranglete unger.. prøver å leke og underholde dem men det holder i 5 min så er det på an igjen
 
Jeg ville vært beinhard på timeout og lagt de tidligere.
Kanskje mer søvn er nøkkelen?
For mine 3 barn er søvn usannsynlig viktig, akkurat som hos meg.

Lykke til, det må være tøft og slitsomt å stå i det!
 
Timeout på sånne små hadde jeg slett ikke vurdert et sekund engang.

Men de er stuptrøtt og klar for senga 18, hvorfor er de da ikke i seng før 45-90 min senere?
Prøv å legge dem tidligere i håp om flere timer søvn så de ikke er så trøtte.
 
Vi har en på 2 år som er mye sur og sint etter bhg/på fritida og det er veldig slitsomt. Et spetakkel uten like ved middagsbordet også. Det beste her er å finne på noe, som å gå tur for eksempel. Eller være ute.
 
Kort lunte kommer gjerne av lavt blodsukker, og at vi voksne forventer ting av barna som de ikke kan mestre.
Har du vurdert å spørre helsesøster om noen gode råd til hvordan takle konflikter hjemme? :)

Velg dine kamper, f.eks. ved å vurdere hva som er viktigst; at maten blir spist, eller at den blir spist pent ved bordet?
Legg deg tidlig nok selv. Kvelden får du tilbake senere. ;)
 
Timeout på sånne små hadde jeg slett ikke vurdert et sekund engang.

Men de er stuptrøtt og klar for senga 18, hvorfor er de da ikke i seng før 45-90 min senere?
Prøv å legge dem tidligere i håp om flere timer søvn så de ikke er så trøtte.


De er i seng til 18 men om de faktisk sovner da er en annen ting ;-)
 
Kort lunte kommer gjerne av lavt blodsukker, og at vi voksne forventer ting av barna som de ikke kan mestre.
Har du vurdert å spørre helsesøster om noen gode råd til hvordan takle konflikter hjemme? :)

Velg dine kamper, f.eks. ved å vurdere hva som er viktigst; at maten blir spist, eller at den blir spist pent ved bordet?
Legg deg tidlig nok selv. Kvelden får du tilbake senere. ;)
Legger meg 9-halv 10 så legger meg tidlig nok ;-). Har litt å få unnagjort etter unger er i seng så tidligere kan jeg neste ikke legge meg ;-). Velger gjerne mine kamper men at barna skal stå og stupe kråke i sofaen når det er middag og de ikke har spist på ca 3 timer og klager på at de er sultne, da kan de godt komme til bordet og spise ;-). Å si de ikke liker maten når de ikke en gang har sett hva som er til middag holder heller ikke bare fordi de heller vil herje, leke osv ;-)
 
Senk kravene til både dere selv og barna. Anerkjenn at de er slitne, tilby dere å mate dem hvis de er for sulten til å spise. Evt gi dem en skive/knekkebrød når du henter, hvis du tror det kan være lavt blodsukker med i spillet.

La dem få ligge 20-30 minutter på sofaen med iPad/mobil og koble ut hver for seg. Helst etter middag, ellers blir de enda verre å få med seg ut på kjøkkenet

Kranglete unger ønsker ofte oppmerksomhet føler jeg. Får de positiv oppmerksomhet? Jeg vet med meg selv at det er kjempevanskelig. Klarer dere sitte med hvert deres barn og snakke sammen om dagen deres (både voksne og barn kan snakke om dagen sin) 5 minutter bruker holde her for alle 5. Så kanskje dere kan avtale hva dere skal gjøre nå med en gang. Vet at våre barn responderer veldig bra på én-til-én tid, sammen. Kanskje største vil hjelpe deg å sortere skittentøy/sette på vaskemaskina mens yngste kan hjelpe pappa med å rydde sko og jakker i gangen. Så kan dere pusle eller lese en tegneserie etterpå.
 
De er begge to 4,5 år? Da hadde jeg kjørt litt hard barneoppdragelse. De er gamle nok til det.
 
Back
Topp