Trøske

sjukesøster

Forumet er livet
Heisann
En sniker frå Feb-forumet her. Nurket mitt har fått trøske i munnen så han har starta med mycostatin mikstur, og det samme blir brysta smørt med. Det gjer kjempevondt, eg bit tenna sammen ved kvar amming. Lurer på om nokon har tips eller erfaring med dette? også litt kor lang varighet det kan bli?

Anbefaler deg å kjøpe dactacort krem å smøre brystene med,det var det eneste som klarte å gjøre mine bryster bra..og jeg var ille angrepet..Tvillingene blir fortsatt behandlet med mycostatin,men jeg kjente vell bedring etter 1 ukes tid med hyppig smøring..
Lykke til[:)]

men både dactacort kremmen og canesten må en vaske vekk før kvar amming? no e dei så vonde at eg knapt klare å være bort i dei.
Fekk tips om farris sitron ja [:)] korleis klare dåkke å få i dei små mycostatinen? nurket her syns det e grusomt, spytta og klir av heile greia...ser svart på 1ml 4gr daglig i 4uke, stakkars [:(]

Vi fikk beskjed om at det skulle pensles på tungen når di var så små,så jeg bruker en q tips..Jeg vaska ikke kremen bort,smurte etter amming og da gikk det ca 3 timer til neste amming..
På ammehjelpen.no står det også at canesten ikke trenger å vaskes bort før amming.

ORIGINAL: Lykkelig og spent

Husk på å sterilisere smokken minst en gang hver dag. [:)]

I 10 minutter fikk vi beskjed om[:)]

ORIGINAL: Henriette1986

ååå stakkars deg :S sliter også helt med det samme!!!!
har gått på den miksturen i 1 mnd nå... men jeg smører med canesten og føler det hjelper mer!! stikker ikke så fælt da!! trøska kommer og går hele tiden hos oss, bytter bh ofte og bytter ammeinnlegg etterhver amming så det ikke smitter..

prøv farris også det har jeg begynt med og belegget er borte i dag!!! men fortsetter i flere dager

Hvis du bruker Farris og det blir borte så er det ikke sopp. Da er det bare melkerester som ligger igjen på tunga.  Farris fjerner IKKE sopp.

ORIGINAL: Mixxi

vi bruker mycostatinen 1ml 4 ganger daglig....bruker en sprøyte å spurter inn... brukt det i 3 uker nå..og hun grynter bare litt på nesa..er vell vandt med smaken!! ser nesten helt perfekt ut no..men et lite belegg enda så vi bruker det til det er helt vekk!;) 

Korleis går det med brysta dine da om du også fekk det? tek det lang tid før det ikkje blir fult så smertefult der ved amming?

ORIGINAL: Barbro74

har gått på den miksturen i 1 mnd nå... men jeg smører med canesten og føler det hjelper mer!! stikker ikke så fælt da!! trøska kommer og går hele tiden hos oss, bytter bh ofte og bytter ammeinnlegg etterhver amming så det ikke smitter..

prøv farris også det har jeg begynt med og belegget er borte i dag!!! men fortsetter i flere dager

Hvis du bruker Farris og det blir borte så er det ikke sopp. Da er det bare melkerester som ligger igjen på tunga.  Farris fjerner IKKE sopp.

hun har sopp jo.. men farrisen hjelper pga saltet.. gammelyt kjerringråd... av miksturen så får snuppa skikkelig mageknip :S

Da jeg var på HS med Maya til 6 ukerskontrollen så tittet hs på ho for ho hadde belegg i munnen. Og da nevnte jeg dette med Farris og ho sa at Farris kan IKKE fjerne hvis det er sopp, det samme sa legen på HS. Og det legen da sa var at hvis barnet har sopp i munnen så har de også sopp nedentil for bakteriene "henger med" nedover når de tisser.
Har Rikke det? Maya hadde ikke det og dermed så var det ikke sopp ho hadde i munnen heller, det var bare melkebelegg.
Tok det også opp med fastlegen min da jeg hadde min 6 ukerskontroll for jeg ville ha en mening til og han sa også det samme ang Farrisen.

hun har sopp jo.. men farrisen hjelper pga saltet.. gammelyt kjerringråd... av miksturen så får snuppa skikkelig mageknip :S

Da jeg var på HS med Maya til 6 ukerskontrollen så tittet hs på ho for ho hadde belegg i munnen. Og da nevnte jeg dette med Farris og ho sa at Farris kan IKKE fjerne hvis det er sopp, det samme sa legen på HS. Og det legen da sa var at hvis barnet har sopp i munnen så har de også sopp nedentil for bakteriene "henger med" nedover når de tisser.
Har Rikke det? Maya hadde ikke det og dermed så var det ikke sopp ho hadde i munnen heller, det var bare melkebelegg.
Tok det også opp med fastlegen min da jeg hadde min 6 ukerskontroll for jeg ville ha en mening til og han sa også det samme ang Farrisen.

Heng det med nedover hos gutta også? [:'(]

Vi fikk tips om å smøre litt corsodyl på tunga hans, kun der han har antydninger til litt. Ser ut til å ha blitt bedre, men er usikker på om det hjelper like godt på puppene[&:]

ORIGINAL: sjukesøster

Heng det med nedover hos gutta også? [:'(]

Ja, for det følger urinen ut. Hvis du ser at han får hvitt "belegg" nedentil som du ikke får vasket bort så er det sopp. Kan neste se ut som når man har smurt på Sinksalve og at den har kornet seg litt til neste bleieskift, men salven får man vasket av, det gjør man ikke med soppen. Smør på Canesten samtidig som du gir miksturen for det hjelper ikke å gi mikstur hvis man ikke smører, det blir på samme måte som om man ikke smører brystvortene. Da blir bare bakteriene kastet frem og tilbake og man blir aldri kvitt det.

Fryktelig dårlig på å forklare føler jeg, men håper du skjønner hva jeg mener.....

jeg skal ikke diskutere mer da barbro.. men jeg har sett forkjell på melke rester og soppen.. men da har barnelegen sagt feil til meg da.. og hvis jeg da behandler henne forgjeves og får 1 time med skrik etter miksturen hver gang pga dette så skal jeg virkelig ta det opp mef barnelegen igjen.. for da har jeg gitt henne unødig med vondt..

Men sjekket barnelegen nedentil da? Om ho hadde der også? Det var det første legen gjorde og siden det ikke var noe der så var det ikke sopp fikk jeg beskjed om.
Og da hadde Maya hatt belegg i munnen siden ho var en uke eller noe så det skulle jo ha spredd seg ned dit hvis det var sopp som ho sa. Gjorde ingenting med Maya og belegget gikk bort av seg selv, men ho får det fremdeles når ho har spist for så å gå bort igjen.

Er jo veldig dårlig av legen å bare "gjette" at det er sopp da og så skal jentungen ha så vondt i magen pga miksturen[:@] Er jo veldig synd for både foreldre og barn.

min lille har fådd sopp i munnen,å da jeg prata me fastlegen min på tlf for å få oversendt en resept på mikstur til et apotek,så spurte legen om jeg hadde prøvd noen "råd å tips" for å se om det ble bedre. sa at ja,jeg hadde smurt han me farris inni munnen med en q-tips,å at han ble litt bedre av d. å da sa legen at det var bra jeg hadde gjort d,for saltet i farrisen kunne hjelpe til å fjerne det hvite (sopp) belegget,å han kunne bli fortere kvitt soppen.

å han har IKKE sopp nedentil..

ORIGINAL: lusimor

min lille har fådd sopp i munnen,å da jeg prata me fastlegen min på tlf for å få oversendt en resept på mikstur til et apotek,så spurte legen om jeg hadde prøvd noen "råd å tips" for å se om det ble bedre. sa at ja,jeg hadde smurt han me farris inni munnen med en q-tips,å at han ble litt bedre av d. å da sa legen at det var bra jeg hadde gjort d,for saltet i farrisen kunne hjelpe til å fjerne det hvite (sopp) belegget,å han kunne bli fortere kvitt soppen.

Fikk du resept uten at legen titta på han?

Fikk du resept uten at legen titta på han?

Det fikk jeg også av min lege.

De små trenger IKKE å ha opp nedentil for å ha sopp i munnen, dette er helt feil.

Jeg smører på Mycostatin i munnen hans 2-4 ganger om dagen med en q-tips, og jeg fikk beskjed om å bytte ammeinnlegg og smokk HVER gang jeg hadde smurt i munnen hans..

ja det fikk jeg Barbro74. HS så på han da jeg var på 4 ukers -kontroll da. Hun som sa jeg måtte få soppmiddel.

Det samme gjør jeg Nyttårslykke.

jeg skal ikke diskutere mer da barbro.. men jeg har sett forkjell på melke rester og soppen.. men da har barnelegen sagt feil til meg da.. og hvis jeg da behandler henne forgjeves og får 1 time med skrik etter miksturen hver gang pga dette så skal jeg virkelig ta det opp mef barnelegen igjen.. for da har jeg gitt henne unødig med vondt..

Men sjekket barnelegen nedentil da? Om ho hadde der også? Det var det første legen gjorde og siden det ikke var noe der så var det ikke sopp fikk jeg beskjed om.
Og da hadde Maya hatt belegg i munnen siden ho var en uke eller noe så det skulle jo ha spredd seg ned dit hvis det var sopp som ho sa. Gjorde ingenting med Maya og belegget gikk bort av seg selv, men ho får det fremdeles når ho har spist for så å gå bort igjen.

Er jo veldig dårlig av legen å bare "gjette" at det er sopp da og så skal jentungen ha så vondt i magen pga miksturen[:@] Er jo veldig synd for både foreldre og barn.

Dette har jeg MYE erfaring med, nr en hadde trøske, hos henne fulgte det med urinen nedover, og jeg fikk det på brystvortene, forferdelig vondt for oss begge. Hun var skikkelig rød og hissig i underlivet.

Denne gangen er det ikke sånn, Malin hadde skikkelig belegg på tungen og på innsiden av leppene, jeg fikk det på brystvortene, behandlet meg med canesten, som ikke trenger å vaskes av forresten, og mykostatin i munnen til Malin, denne gangen har det ikke fulgt ned i systemet, men det er uten tvil sopp hun hadde!! [;)]

Det hvite "belegget" nedentil er noe jeg har opplevd på alle 3 av ungene, også på nr. 2, som aldri har hatt trøske hverken den ene eller andre plassen.. [8D]

Desverre sier leger veldig mye forskjellig.. [:@]

Ikke dumt det der, jeg brukte bare vann og q-tips for å fjerne en god del av belegget, men farris hadde nok hjulpet enda mer. Det er sant at det kan hjelpe, for da kommer miksturen lengre ned på tungen, der soppen har sine røtter, og hjelper da kjappere! [:D]

Back
Topp