Trøske???

Me&mini

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
*Aprilbaby 2018*
Jeg lurer på om kanskje lille frøkna har det på tunga si. Ser ikke ut som hun har noe ubehag e.l, men har dette belegget på tunga. Jeg har ingen tegn på det selv...
Syns det er vanskelig å komme til for å se om det går an å tørke bort...noen tips? :)

Prøv å surr en kompress rundt fingeren din også putter du den i munnen til lille og ser om du får skrapet av belegget :)

Prøv å surr en kompress rundt fingeren din også putter du den i munnen til lille og ser om du får skrapet av belegget :)
Var ikke så lett det heller da hun biter sammen.

legen er på helsestasjonen kun på tirsdager da, men det går kanskje an å høre med hs på mandag. eller skal jeg innom fastlegen min?

Var ikke så lett det heller da hun biter sammen.

legen er på helsestasjonen kun på tirsdager da, men det går kanskje an å høre med hs på mandag. eller skal jeg innom fastlegen min?

Har du prøvd med en tskje da?

Hvis det er trøske må du nok til legen uansett pga resepter for behandlingen. Har hørt noen som har brukt farris også, men aner ikke om det fungerer.
Ser du skriver at du ikke har noe symptomer, men ville da uansett ha byttet ammeinnlegg etter hver amming og vasket alt som er i nærheten av brystene dine på minst 60 grader.

Har du prøvd med en tskje da?

Hvis det er trøske må du nok til legen uansett pga resepter for behandlingen. Har hørt noen som har brukt farris også, men aner ikke om det fungerer.
Ser du skriver at du ikke har noe symptomer, men ville da uansett ha byttet ammeinnlegg etter hver amming og vasket alt som er i nærheten av brystene dine på minst 60 grader.

Regner med at et vanlig belegg skal forsvinne ganske lett? Ser ikke ut til å gå bort med teskje nei:(
Skulle jo ha koblet dette tidligere i dag da, for nå er jo alt bortsett fra legevakt stengt.
Er vel ikke noe å ringe dit for?

Lille her har ofte hvitt belegg på tungen etter gulp :) kan du ikke sjekke rett etter mat for eks, for da skal det ha blitt "skylt" bort om det går.

Regner med at et vanlig belegg skal forsvinne ganske lett? Ser ikke ut til å gå bort med teskje nei:(
Skulle jo ha koblet dette tidligere i dag da, for nå er jo alt bortsett fra legevakt stengt.
Er vel ikke noe å ringe dit for?

Hvis belegget er vanskelig å fjerne er det mest sannsynlig trøske.
Og barnet plages trolig ikke av det.

Du kan jo ringe legevakten å høre? Tidligere du starter med behandling, jo bedre er det tenker jeg da :) isåfall så sier jo de på legevakten at det evt ikke er vits. Men en lege på legevakta kan jo skrive resept til deg så du kan dra på apoteket imorgen :) :)

Det er ikke sikkert at det er trøske, men lille her blir behandlet for trøske for andre gang nå. Jeg har ingen symptomer selv og det trenger man heller ikke å ha, men man bør være obs på at den lille kan smitte deg. Hvis du har symptomer så vil dette være små sår og/eller vonde stikninger fra brystvorten og innover.

Medisinering hvis det trengs er en mikstur til mini hvor du skal gi 1 ml 4 ganger daglig i ca 1 uke. Jeg fikk også en canesten krem jeg må smøre på brystvortene morgen og kveld(må vaskes av før amming).

Det som hjelper er for eksempel blå farris. Ta en tynn frotté klut, og dypp nedi farris med en finger. "Skrubb" tunga forsiktig. Du kan eventuelt bruke en q-tips med farris og pensle tunga. Dette gjøres 3-4 ganger til dagen og kan være nok til å få det vekk. For din egen del kan det være lurt å bytte innlegg etter hver amming. I mitt tilfelle går jeg faktisk inn på badet i tillegg og vasker puppene, men det er mest fordi det er gang nummer 2.

Det er ikke farlig men det kan bli veldig ubehagelig hvis trøsken tar over tunga og munnen. Da kan de få vondt og du vil merke det på at hun gråter ved mating, ikke vil ta puppen eller slipper fort.

Håper det ordner seg ;)

Da minstejenta hadde trøske kunne jeg se et tydelig belegg på innsiden av kinnene...var det som gjorde at jeg reagerte..(i tillegg til at jeg hadde smerter under amming..)

Takk for svar jenter:) jeg tenker jeg ringer legevakta i morgen formiddag spør, da jeg tror det er det det er. Skader jo ikke å få noe for det fra i morgen av:)

• Liker
Reactions: H&H
Da minstejenta hadde trøske kunne jeg se et tydelig belegg på innsiden av kinnene...var det som gjorde at jeg reagerte..(i tillegg til at jeg hadde smerter under amming..)
Kan jeg spørre hvor lang tid det gikk før du og baby ble kvitt det? Nå har vi holdt på i to uker m farris/canesten, og to uker med dactacort til meg og mycostantin til lille uten at det et helt borte... Såå leei:p:confused:

Kan jeg spørre hvor lang tid det gikk før du og baby ble kvitt det? Nå har vi holdt på i to uker m farris/canesten, og to uker med dactacort til meg og mycostantin til lille uten at det et helt borte... Såå leei:p:confused:

Her og, kjempelei :( skal til hs på 6-ukers kontroll på mandag hvor det også kommer lege så håper vi kan få orden på det.

Min har hatt masse melkebelegg på tunga som jeg ikke klarte skrape vekk. Ble også litt gult (!) etterhvert. Men barnelegen sa det ikke var trøske, da ville han hatt på innsiden av kinnene også. Er nesten helt borte nå 3 uker senere.

Tror det tok ca 2 uker.. Mener jeg forlenget kuren min på egenhånd fordi jeg merket at vi ikke var helt bra. Jeg brukte canesten etter hver amming og mycostatin til vesla og så vasket jeg munnen hennes med Farris morgen+kveld (delte opp mesoft, tømte på farris og pakket den rundt fingeren før jeg gnidde inni munnen på vesla..tok kinnene, på innsiden ved leppene og litt på tunga). Hadde det 2 ganger ganske tett,men med samme behandling begge gangene slapp vi flere runder :)

Min har hatt masse melkebelegg på tunga som jeg ikke klarte skrape vekk. Ble også litt gult (!) etterhvert. Men barnelegen sa det ikke var trøske, da ville han hatt på innsiden av kinnene også. Er nesten helt borte nå 3 uker senere.

Hun har hatt litt belegg en stund, og legen så det på 6-ukers kontrollen men sa ikke noe mer om det siden det ikke var noen andre symptomer. Men jeg syns det har blitt mer:o
Kom frem til av det jeg leste at de sjelden behandler om eneste symptomet er belegg på tunga da, så jeg ser det an til uka da jeg skal en tur på helsestasjonen uansett:)
Mannen skulle kjøpe med farris da, så kan jo prøve det:)

Tror det tok ca 2 uker.. Mener jeg forlenget kuren min på egenhånd fordi jeg merket at vi ikke var helt bra. Jeg brukte canesten etter hver amming og mycostatin til vesla og så vasket jeg munnen hennes med Farris morgen+kveld (delte opp mesoft, tømte på farris og pakket den rundt fingeren før jeg gnidde inni munnen på vesla..tok kinnene, på innsiden ved leppene og litt på tunga). Hadde det 2 ganger ganske tett,men med samme behandling begge gangene slapp vi flere runder :)
Huff synes det er så kjedelig med den mycostantinen..lille begynner å gråte etter hun har fått den - og vil helst ha pupp igjen som trøst:shifty: Fire ganger til dagen er mye.. Jeg skulle nok gitt henne ved nattammingen, men orker ikke at hun skal bli hysterisk og ikke sove videre:p Er veldig nøye selv med bytting av ammeinnlegg, smøring og vask av bh og sengklær..så hååper det blir fortgang snart.. :rolleyes: Penslet du mycostantinen med q-tips? Jeg har gjort det noen ganger, og gitt m easytran sprøyte andre ganger..usikker på hva som gir mest effekt.

Her og, kjempelei :( skal til hs på 6-ukers kontroll på mandag hvor det også kommer lege så håper vi kan få orden på det.
Kjempekjedelig, føler ikke en kan forlate huset for kan ikke drive smøring og medisinering i offentlighet akkurat:p God bedring til dere!! Er noe herk:cool:

• Liker
Reactions: H&H
Som regel går det hvite belegget over av seg selv, også trøske. Men hvis babyen eller du merker ubehag, så bør man få behandling. Jeg er kanskje litt for mye imot å bruke medisiner før det er helt nødvendig da.. Men lille her hadde trøske, eller et heftig melkebelegg, uten at jeg selv hadde symptomer, og hun virket litt berørt, men spiste likevel selv om det ble litt mer kavete. Vi brukte kompress med Farris på, det hadde ikke så stor effekt. Men så kjøpte jeg en liten tannbørste, duppa den i Farris og skrapte tunga. Vips, på noen dager var det borte :)

Som regel går det hvite belegget over av seg selv, også trøske. Men hvis babyen eller du merker ubehag, så bør man få behandling. Jeg er kanskje litt for mye imot å bruke medisiner før det er helt nødvendig da.. Men lille her hadde trøske, eller et heftig melkebelegg, uten at jeg selv hadde symptomer, og hun virket litt berørt, men spiste likevel selv om det ble litt mer kavete. Vi brukte kompress med Farris på, det hadde ikke så stor effekt. Men så kjøpte jeg en liten tannbørste, duppa den i Farris og skrapte tunga. Vips, på noen dager var det borte :)

Er egentlig enig med deg der, så jeg har ikke gjort noe mer annet enn å kjøpe farris da;) hehe
Kanskje jeg skal teste med en tannbørste ja, for føler liksom ikke jeg får påført nok med en qtips..

Huff synes det er så kjedelig med den mycostantinen..lille begynner å gråte etter hun har fått den - og vil helst ha pupp igjen som trøst:shifty: Fire ganger til dagen er mye.. Jeg skulle nok gitt henne ved nattammingen, men orker ikke at hun skal bli hysterisk og ikke sove videre:p Er veldig nøye selv med bytting av ammeinnlegg, smøring og vask av bh og sengklær..så hååper det blir fortgang snart.. :rolleyes: Penslet du mycostantinen med q-tips? Jeg har gjort det noen ganger, og gitt m easytran sprøyte andre ganger..usikker på hva som gir mest effekt.
Sprøytet det bare inn i munnen :)

Er heller ikke noe særlig glad i å bruke medisiner hvis en ikke må,men med det ubehaget jeg hadde ved amming ved trøske så syns jeg det var helt greit. Prøvde farris lenge før jeg gikk til lege,men syntes ikke det hjalp noe..

Back
Topp