Trøske?

Blitz

Glad i forumet
Sensommerbarna 2016
Har noen erfaringer med trøske?

Lille gutt er hvit på tungen heilt bake (heile tida), men ganske lite. Kan dette være trøske? Eller er det bare melkerester?
Har lest det at om det er trøske, så går det ikke vekk om du tar fingeren og stryker over det. Men det er jo ikke så lett på en 7 ukers gammel baby...
Jeg har ingen symptomer på det (da man kan få det på puppen om baby har det). Burde jeg ringe helsesøster/lege for å få sjekket det?

Annet er at han av og til griner under ammingen, og har lest at det kan vær pga trøske?
 
Sniker fra august! :)

Mini her hadde trøske i lang tid, og det startet med hvitt belegg på tunga. Tenkte ikke noe over det, for det kunne liksågodt bare være melkebelegg. Hun fikk etterhvert hvite flekker rundt om i munnen i tillegg til at tunga ble mye værre og jeg ble innmari sår!

Ut ifra hva du beskriver høres det ut for meg som bare et melkebelegg. Men det er greit å følge med, hvis det blir værre er det greit å få gjort noe med det tidlig!

Du kan jo også prøve å ta en våt klut og skrape tunga så godt du får til etter amming, og veldig viktig å koke smokker og tuter godt! :)
 
Glemte å ta med at frøkna mi ikke virket noe som helst brydd av trøska, ikke under amming heller! Var bare meg det gikk utover :p
 
Min forrige hadde trøske. Han virket ikke plaget av det men jeg begynte så smått å få vondt etterhvert. Det er viktig å starte med skikkelig behandling før det bikker over. Følg med på det og dra til legen hvis det ikke forsvinner. Melkebelegg burde for eks ikke være der lenger når det har gått flere timer. Trøska er også ganske seiglivet så det er viktig å fortsette behandlingen lenge nok (selv om man ser bedring kjapt). Vi holdt på i seks uker (!!!) før vi var helt kvitt f***skapet, fra han var 4-10 uker. Og kok smokker og flasker kjempeofte (gjerne ny ren smokk etter hvert måltid).
 
Takk for svar! :)

Her er det fullamming, så vi bruker ikke flasker. Og smokk bruker han sjeldent, bare på kvelden når han skal sove, og de koker vi før bruk (eller dampsteriliserer dei)! :)
Såg no når han skreik i sta, at det var bare heeeeeilt bak på tunga og veeeldig svakt.
Jeg har ikke en sjanse til å prøve å ¨skrape¨ det vekk for å se heller, siden det er så langt bak :p Så forhåpentligvis er det ikke trøske! Har hørt at det er noe drit ja, og at det tar som regel lang tid å få det vekk :(
Jeg tar nok kontakt med legen om det blir verre, eller om jeg begynner å få symptomer!
 
Takk for svar! :)

Her er det fullamming, så vi bruker ikke flasker. Og smokk bruker han sjeldent, bare på kvelden når han skal sove, og de koker vi før bruk (eller dampsteriliserer dei)! :)
Såg no når han skreik i sta, at det var bare heeeeeilt bak på tunga og veeeldig svakt.
Jeg har ikke en sjanse til å prøve å ¨skrape¨ det vekk for å se heller, siden det er så langt bak :p Så forhåpentligvis er det ikke trøske! Har hørt at det er noe drit ja, og at det tar som regel lang tid å få det vekk :(
Jeg tar nok kontakt med legen om det blir verre, eller om jeg begynner å få symptomer!
Fra oktober her:)
Jenta mi var hvit hele tiden. Legen på helsestasjonen trodde det var trøske, mn ville ikke gjøre noe med det. Ammingen gikk fint. Fastlegen min sa det ikke var noe. De ser det helst ved hvite prikker på innsiden av kinnene også. Nå er hun ikke hvit lenger :) Husker ikke når det forsvant.
Jeg husker jeg googlet og leste alle sider som fantes om trøske! :p
Men siden det ikke gjorde vondt under amming så valgte jeg å ikke tenke mer på det.. :)
Håper du finner ut av det!:) Høres helt normalt ut:)
 
Back
Topp