Tråden om noe som spirer og gror

Da har jeg sådd for første gang i år. Hadde noen gamle frø med pottetomat og sukkererter. Håper de spirer. Noen som vet hvor lang tid frø kan ligge? Forventer ikke full spiring men hadde vært gøy om noen kom opp. Har også sådd en chili.

Ser mange er heldige her med store hager som har plass til både drivhus og potetdyrking. Enn så lenge får det være en drøm. Vinduskarmen og verandaen får duge så lenge her.

Ja, jeg har hus på landet med ca et mål tomt, så vi har plass.

Bodde i rekkehus med 18 kvadratmeter (6*3 meter) hage før, så vi nyter at vi har plass til huskestativ, trampoline, sandkasse, lekehus, veranda på to sider av huset, garasje og parkeringsplass, bærbusker og en plass hvor jeg kan få drømme om å sette opp et drivhus

Her i huset står tomater, sukkererter, jordbær, grassløk og EN agurk (vesla sin) i minidrivhus i vinduskarmen.
Resten av agurkene, solsikker, salat, spinat +++ skal settes i minidrivhus neste mnd :D
Jeg har pleid å så sukkererter ute jeg, i mai.

Hvor store blir de før du setter den ut når du sår dem inne nå? de vokser jo sånn!

Ønsker meg drivhus men her er det så mye vind at jeg er redd det blåser bort. Svigermor prøvde et år men drivhuset ble jevna med jorda. Så om noen har tips om solide drivhus så er jeg veldig takknemlig.

Ønsker meg drivhus men her er det så mye vind at jeg er redd det blåser bort. Svigermor prøvde et år men drivhuset ble jevna med jorda. Så om noen har tips om solide drivhus så er jeg veldig takknemlig.
Det er min utfordring også.

Jeg tenkte derfor på de som et met solide enn det plamtasjen selger, for å si det sånn. Tilsvarende dyret også. Hobbydrivhus.No, grønt fokus, gartnerteknikk, disse har noen modeller som kan tåle mer enn andre.

Jeg har pleid å så sukkererter ute jeg, i mai.

Hvor store blir de før du setter den ut når du sår dem inne nå? de vokser jo sånn!
De blir sånn ca 15-20cm. Støtter dem opp med sånne grillspyd pinner.

De blir sånn ca 15-20cm. Støtter dem opp med sånne grillspyd pinner.
Når setter du dem ut da? Mine blir jo over en halv meter i løpet an sommeren, men husker ikke hvor fort de vokser. Vi hadde ikke sukkererter i fjor.

Når setter du dem ut da? Mine blir jo over en halv meter i løpet an sommeren, men husker ikke hvor fort de vokser. Vi hadde ikke sukkererter i fjor.
satte dem vek ut i mai tror jeg.. mine ble over en meter høye og belgene store og fine. De var så kreftig at noen av dem ar tykkere enn fingrene mine. Å da var det bar "kjøtt" og erter. gjødsler dem med kugjødsel og markjord fra mannen sin "markfarm"

Ja, over en mettet og med kraftige vekster har vi også fått, men ikke god nok støtte etterhvert, så det skal vi ordne bedre i år

Ungene elsker det

Hmm, jeg ser av hagebloggen min at i fjor var tomatene i jorda 3.3. Da er det jo egentlig ikke for tidlig å så årets nå, det gikk jo med et nødskrik i fjor... Da hadde jeg plasthuset mitt da...

Men vi får se.

De første paprika og chilispirene er kommet på planterommet nå, men det ble ikke egentlig bedre plass på kjøkkenbenken av det, jeg satte et stort minidrivhus der og samlet det jeg har av frø som skal spire, og noen stiklinger der. Stiklingene kan vel egentlig settes ned, bortsett fra den jeg klippet av og satte i jord nå, den vil jeg ha her litt.

Det skulle antakelig vært klippet av et par av de andre også.

Hva gjødsler dere med?
Ifjor så døde alt etter de ble plantet ut i kassene, mistenker at jorden var for næringsfattig. Så i år tenkte jeg å få opp næringen i jorden. Hva er best å bruke da?

Hva slags jord?

Nå dør i utgangspunktet ikke alt pga mangel på næring da, jeg ville tenkt på vann, sol, hvilke typer blomster som trives hvor, etc også.

Men jeg bruker blåkorn, fordi du har jeg, og også har jeg eget tomatgjødsel som jeg bruker til grønnsakene. Det er flytende og blandes i vannet, blåkorn blander jeg i jorda. Ikke på de bittesmå, men i store potter og bed.

Hva slags jord?

Nå dør i utgangspunktet ikke alt pga mangel på næring da, jeg ville tenkt på vann, sol, hvilke typer blomster som trives hvor, etc også.

Men jeg bruker blåkorn, fordi du har jeg, og også har jeg eget tomatgjødsel som jeg bruker til grønnsakene. Det er flytende og blandes i vannet, blåkorn blander jeg i jorda. Ikke på de bittesmå, men i store potter og bed.

Dette er i store pallekasser ute :D
Jorden er matjord som jeg hadde kugjødsel opp i.
Her er det sol, regn og det var en veldig varm sommer så de fikk mye vann hver dag. Eneste som vokste var tomat, sukkererter og jordbær.
Eneste jeg kan tenke meg var problemet var næring. :)

Om du hadde kujødsel i så kan jeg ikke tenke meg at det var for lite bæring i alle fall, kan du ha hatt for mye? Da svir du dem. Men hva var det som IKKE ville vokse da, siden du åpenbart fikk til omtrent alt jeg planter....

Om du hadde kujødsel i så kan jeg ikke tenke meg at det var for lite bæring i alle fall, kan du ha hatt for mye? Da svir du dem. Men hva var det som IKKE ville vokse da, siden du åpenbart fikk til omtrent alt jeg planter....

Jeg pleier hvert år å så gulrøtter, salat (isbergsalat), charlottløk, gresskar, purre og kålrot.
De kom greit inne, men når de ble plantet ut så bare døde de en etter en i fjor. Jeg er litt gjerrig på gjødsel, så derfor jeg tenker næringsfattig:p
Men kanskje de ble svidd ja.. Hmm..
I år tenkte jeg å direkte så noe av dette slik at jeg slipper å plante de om..

Det der er sånne ting jeg ikke pleier få til (eller, en del har jeg aldri prøvd) så ikke vet jeg.

Salat direktesår jeg, det går greit. Gulrøtter har jeg prøvd en gang, det gikk ikke. Løken jeg prøvde meg på ble heller aldri noen suksess, gresska og kålrot har jeg altså ikke prøvd, men det er ikke vanlig at "alt bare dør" av for nringsfattig jord. Men det å sette ting ut, avhengig av hvordan det har stått før, om det kommer rett i sol etc, kan ta knekken på mye rart.

Planter kan bli solbrent. De bør ha noen dager i skyggen før de settes i sol. Det gjelder vel mer de med blader enn typisk løk da, gjerne. Overgangen fra inne til ute kan bli litt brått kald også, dersom det har stått i stuevinduer etc. Jeg har mistet en del på den slags, at de ikke tålte å flytte ut. Aldri av at det har vært nøringsfattig. Og det har det tidvis vært altså. Da blir det ikke like FRODIG, men det DØR ikke heller, liksom.

1426096971711.jpg

I dag har jeg og ungene sådd 12 typer tomat.

Planen var helt, helt, helt klart 1-2 frø av hver, så det ble selvsagt 2 av noen få. Og 3 av de fleste, og vel fire av en også...

I tillegg har jeg sådd sjalottløk, det fikk jeg ikke til i fjor, vi får se om jeg får til i år.

ImageUploadedByBV Forum1426097165.281546.jpg
Jeg har sådd spisspaprika idag. :) De bruker visst lang tid på å vokse, så fant ut at det begynte å haste. ;)

Back
Topp