Tråd for oss som studerer

strikkemy

Forelsket i forumet
Maiblomstene 2020
Marsboerne 2023
Hei! Tenkte det kunne være fint med en diskusjons/klagetråd for oss som studerer også :laughing002 Og jeg håper det er greit at jeg lager en slik tråd :)

Jeg starter gjerne tråden med et spørsmål også:

Noen som er flink på lovverket i forhold til foreldrestipend fra Lånekassen? Skal få ringt de så fort jeg har tid (laaang kø) men tenker bare sjekke litt her før jeg kontakter de. Jobber fulltid og studerer master fulltid, har fullført ett år og har ett år igjen. Har termin i mars og masteroppgaven skal leveres i mai. Har jeg krav på foreldrestipend og ev hvor mange måneder? Må jeg ta permisjon fra studiet eller kan jeg fullføre masteroppgaven? Ser flere skriver at man kan starte på et studie men ikke fullføre det? Hva skjer hvis jeg da tar et enkeltemne til høsten og søker permisjon fra det? Får jeg foreldrestipend for den perioden?

Hva har dere tenkt å gjøre dette skoleåret? Skal dere fortsette studiene eller ta permisjon? :happy:
 
Om du jobber fulltid er det mulig du tjener over inntektsgrensen for stipend. Så da vil evt det meste av utbetalingene bli studielån. Litt usikker på om foreldrestipend også påvirkes av inntektsgrensene. Når jeg fikk nummer en var jeg student. Da leverte jeg masteren litt før fristen, og fødte etterpå. Fikk foreldrestipent tom. juni det året (selv om jeg hadde levert oppgaven og slik sett var ferdig som student).

Håper det var til hjelp, spør bare mer om det er noe jeg kan svare på :)
 
Om du jobber fulltid er det mulig du tjener over inntektsgrensen for stipend. Så da vil evt det meste av utbetalingene bli studielån. Litt usikker på om foreldrestipend også påvirkes av inntektsgrensene. Når jeg fikk nummer en var jeg student. Da leverte jeg masteren litt før fristen, og fødte etterpå. Fikk foreldrestipent tom. juni det året (selv om jeg hadde levert oppgaven og slik sett var ferdig som student).

Håper det var til hjelp, spør bare mer om det er noe jeg kan svare på :)
Takk for svar!

Jaa jeg vet forsåvidt at jeg er over grensa på stipend nå, og at det blir lån. Men ut fra det jeg har lest er det ingen inntektsgrense ifht foreldrestipend!

Vet du hva som hadde skjedd hvis jeg hadde søkt om å levere masteren neste høst i steden?
 
Ingen inntektsgrense for foreldrestipent. Det starter 3 uker før termin, og varer en gitt periode/til far går ut i permisjon. Hvis du utsetter masteren, men fremdeles studerer «fulltid» vil jo foreldrestipendet vare lenger. Spørsmålet er da om det regnes som fulltid hvis du utsetter?
 
Absolutt ingen ekspert her, men tror at du er fulltid så lenge du ikke allerede nå søker om å utsette innlevering?
 
Takk for svar!

Jaa jeg vet forsåvidt at jeg er over grensa på stipend nå, og at det blir lån. Men ut fra det jeg har lest er det ingen inntektsgrense ifht foreldrestipend!

Vet du hva som hadde skjedd hvis jeg hadde søkt om å levere masteren neste høst i steden?
Der jeg studerte (uit) var det tre frister for masterinnlevering pr år: 01.05, 01.08 og 01.11 (mulig siste er feil). Usikker på konsekvensene av å levere i august. Om du tenker utsette levering ett år må du kanskje søke perm fra studiet. Aner ikke hvordan betydning det har for evt stipend.

Jeg er veldig glad for at jeg heller leverte før tiden, og slik ble ferdig før lille kom. Oppi alt stresset med å bli mamma var det godt å slippe stress med master. Vet om de som har skrevet master mens de gikk hjemme i perm, og flere beskriver det som veldig slitsomt og at det stjeler mye verdifull babytid. Så om du klarer skrive ferdig denne høsten + Jan/feb så tror jeg det hadde vært det deiligste. Tror faktisk ikke jeg brukte mer enn tre/fire uker med faktisk skriving på masteren min. Dog noe mer når man regner med datainnsamling og analyse.
 
Slenger meg med her. Skal ha barn nr. 2 som student, men denne gangen skal jeg skrive master og (forhåpentligvis) levere i mai! Sist tok jeg et år permisjon. Har ikke satt meg inn i hvordan det blir denne gangen
 
Hiver meh ned her, begynner på skole til høsten og kjenner jeg gruer meg litt. Sliter en del med smerter nå i rygg og bekkenet så er veldig spent på hvordan det skal gå :p
 
Jeg fikk barn mens jeg studerte og tok ikke perm fra studiet. Jeg hadde et halvt år igjen på 2. året når han var nyfødt. Fullførte begge årene og har nå bachelor. Men det var veldig tungt, så om man ønsker å fortsette så må man gå inn for at livet blir kaotisk og hektisk, ikke minst tungt. Men jeg vil si at det var verdt det, uten tvil. Satt med innleveringer og øvde på eksamen når han sov dupp og etter at han var lagt for natta.

Jeg fikk ikke foreldrestipend pga samboer tjener over max. Men vi fikk det til å gå rundt da jeg hadde jobb på si.
 
Jeg fikk barn mens jeg studerte og tok ikke perm fra studiet. Jeg hadde et halvt år igjen på 2. året når han var nyfødt. Fullførte begge årene og har nå bachelor. Men det var veldig tungt, så om man ønsker å fortsette så må man gå inn for at livet blir kaotisk og hektisk, ikke minst tungt. Men jeg vil si at det var verdt det, uten tvil. Satt med innleveringer og øvde på eksamen når han sov dupp og etter at han var lagt for natta.

Jeg fikk ikke foreldrestipend pga samboer tjener over max. Men vi fikk det til å gå rundt da jeg hadde jobb på si.
Jeg vil også legge til at far tok mesteparten av fellesperioden sånn at det ble lettere å fullføre studiet
 
Kommer veldig an på studiet man går om det er mulig å fortsette. Ettersom jeg har fraværsgrense og oppmøteplikt var det ikke mulig for meg å fortsette når jeg fikk datteren min. Denne gangen skal jeg «bare» skrive master, så da blir det annerledes!
 
Jeg tar en mastergrad 50% i tillegg til full jobb. Fagene går bare over 2-2,5 mnd før neste fag starter- så jeg håper på å fullføre til og med 1.kvartal 2023, også vurdere om jeg søker permisjon en liten stund etter det.
 
Back
Topp