Toxoplasmose

KH84

Elsker forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
Er det noen leger som ikke har testet for det? Kjenner jeg blir litt irritert. Skal ut å reise og vil gjerne vite om jeg er pos eller neg. Legen har ikke testet for dette.

Er du sikker på at det ikke ble testet når du tok alle blodprøvene? Det står på resultatarket mitt i alle fall (jeg var på legekontoret og etterspurte oversikt over resultatene slik at jordmor kan få dem). Jeg har ikke fått muntlig beskjed om noe annet enn at jeg ikke er immun mot Røde hunder og må revaksineres etter svangerskapet samt at jeg må spise D-vitaminer, så jeg mistenker at de bare sier ifra om det de ser avvik på.

De skal ha testet for dette når du tok blodprøver som en del av standardprøvene for gravide.. Jeg fikk ikke tlf om mine prøvesvar måtte selv inn på legekontoret å etterlyse utskrift til mappen min. Sniker fra juli.

Greier var at jeg snakket med legen på tlf ang jernet mitt. Han hadde fått prøvesvarene mine, men ikke sendt enda. Jeg spurte spesifikt om toxoplasmose svar da jeg skal til canariøyene snart. Han sa det hadde ikke han testet meg for da det ikke inngått i standard tester. Han hadde heller ikke testet meg for jern! Så jeg dro ned igjen og fikk testet på nytt ( var derfor han ringte, for jeg skal starte på jern) så nei, han mente at det måtte jeg ha spurt utenom for å få ha testet.

Helt utrolig! Legen min sa han skulle bestille blodprøvetaking av standard prøvene ved graviditet. Jeg spurte han hvilken prøver dette var, og da var toxoplasmose i "standardpakken". Aldri hørt om noen som ikke har blitt testet for det, dårlig av legen din synes jeg.. Men godt du fikk tatt nye prøver, håper du får prøvesvarene dine før du reiser[emoji4]

Sist svangerskap ble jeg testet for det, og jeg tenkte det var standard. Men sjekket papirene mine nå, og denne gangen har de ikke testet...

Jeg spurte om det, var nødt til å betale 100kr den legetimen. Lurer på hva det var for

For vitaminer da? Ikke testet det heller med meg! Skal du teste deg for det?
Nei, kun hiv, syfilis og rubella ser det ut til.

Tror jeg lar det være med det. Var negativ på toxoplasmose i 2016, så går ut fra at jeg fortsatt er det.

Rubella (røde hunder) hadde jeg forresten ikke antistoffer mot, og de anbefaler at jeg får vaksine i barsel. Det er rart, for jeg hadde ikke antistoffer sist heller, og fikk vaksinen mens jeg lå på sykehuset (i 2016!). Virker ikke som om den vaksinen funker på meg...

Nei, kun hiv, syfilis og rubella ser det ut til.

Tror jeg lar det være med det. Var negativ på toxoplasmose i 2016, så går ut fra at jeg fortsatt er det.

Rubella (røde hunder) hadde jeg forresten ikke antistoffer mot, og de anbefaler at jeg får vaksine i barsel. Det er rart, for jeg hadde ikke antistoffer sist heller, og fikk vaksinen mens jeg lå på sykehuset (i 2016!). Virker ikke som om den vaksinen funker på meg...

Var neg i 15 jeg og. Men skal ut å reise, så må etterteste meg, så vil gjør det før og! Håper jeg har blitt smittet i mellom svangerskapene [emoji23]

Når jeg var hos legen på første svangerskapskontroll spurte hun om jeg hadde katt (noe jeg svarte bekreftende på), før hun krysset av for at jeg skulle testes for toksoplasmose. Virket som om jeg ikke hadde blitt testet for det om jeg ikke hadde eid katt.

Toxoplasmose var ikke blandt standard prøvene som jeg ble screenet for. Jeg ba spesifikt om å få det testet fordi jeg har katt.

Ser at det kun ble tatt blodtyping og hb status på meg. Testet ikke for hiv eller rubella heller. Det synes jeg var merkelig. Det har jeg alltid blitt testet for tidligere.

Jeg ble ikke sjekket for Toxo. De sjekket;

HIV
Syfilis
Klamydia
Hepatitt B

Blodtyping
Blodtypeantistoffer

Ferritin

Dro inn på nytt nå. Spurte hun på labben om det ikke var standard, hun sa det var det, og hun skjønte ikke hvorfor han ikke hadde testet! Jeg tipper han ikke har hatt så mye kontroller før og glemte det[emoji849][emoji849]

Tror det eneste de sjekket meg for var blodtype og HIV...
Og begge deler visste jeg jo fra før (altså hvilken blodtype jeg har og at jeg ikke har HIV)

Er så håpløst at de ikke kan ta vare på sånne ting som blodtype fra sist. Man endrer jo ikke blodtype i løpet av livet. LOL

Jeg ble sjekker for to typer av toxo, så merkelig at det er ulik praksis.

Tror det eneste de sjekket meg for var blodtype og HIV...
Og begge deler visste jeg jo fra før (altså hvilken blodtype jeg har og at jeg ikke har HIV)

Er så håpløst at de ikke kan ta vare på sånne ting som blodtype fra sist. Man endrer jo ikke blodtype i løpet av livet. LOL

Merkelig at de ikke testet deg for flere ting[emoji848]Reagere på at det er så store forskjeller..

Det er veldig strengt i forhold til blodtype, hvis man ligger inne på sykehuset så er det kun gyldig i noen dager hvis en skal ha blod[emoji28] Får bare se på det som en trygghet for seg selv [emoji1]

Merkelig at de ikke testet deg for flere ting[emoji848]Reagere på at det er så store forskjeller..

Det er veldig strengt i forhold til blodtype, hvis man ligger inne på sykehuset så er det kun gyldig i noen dager hvis en skal ha blod[emoji28] Får bare se på det som en trygghet for seg selv [emoji1]
Men det kunne jo knyttes opp til personnummer siden det er konstant hele livet, synes jeg da ;)

Back
Topp