Toxoplasmose

~lykkelig med barn~

Elsker forumet
Juli13-jentene
Toxoplasmose behandles jo med antibiotika.
Men, hva med oss som er allergisk for pencillin?
Er det ikke noe håp da...?

Kom brått til å tenke på det nå som jeg ikke engang får medisin for lungebetennelse.

Jeg vet ikke om de har andre alternativer til behandling, men sjansen for å få Toxoplasmose er vel minimal i Norge hvis man tar enkle forhåndsregler. Jeg ble testet på nytt for Toxoplasmose når jeg kom hjem fra Korea og Singapore forrige uke (land der Toxoplasmose er mer utbredt), men hadde klart å styre unna. Hadde jeg vært smittet så var antibiotikakur alternativet legen hadde lagt frem.

Du trenger sikkert ikke bekymre deg siden sjansen for å få Toxoplasmose er minimal, og blir man smittet i svangerskapet, så er det bare en liten % av fosterene som tar skade av det, men jeg skjønner at det hadde vært greit å ha et svar på sånt.

Hvis du blir smittet er det ikke engang sikkert fosteret smittes likevel. Jeg var på en 7-ukers rundreise i sør-østasia, med tidevis lav standard i forrige svangerskap og det var ikke noe problem, var bare å ta noen forhåndsregler. Lå lenge du ikke graver i jorda og skifter kattesand så er sannsyneligheten for smitte i Norge veldig lav. Det man ofte gjør er jo å prøve å hindre smitte mellom mor og barn hvis mor blir smittet er det også antibioticasom brukes da?

Back
Topp