Toxoplasma

Theaso

Andre møte med forumet
Hei,

Ønsker å høre med dere hva dere tenker.

Jeg har vokst opp med katt i store deler av min oppvekst, men har aldri testet meg for toksoplasmose. Jeg er nå gravid og passer de to kattene til et familiemedlem i en uke i vår leilighet.
Denne uken tar mannen kattesanden. Jeg prøver å ikke kose så mye med de, men er vanskelig da den ene er veldig kosete og kommer for å få kos. Er flink til å vaske hendene mine etter jeg har klappet de.

Det jeg lurer på er, burde jeg be legen om å ta en blodprøve for å teste om jeg har fått toksoplasmose etter kattene har vært hos oss en uke?

Takk for svar.

Jeg har hatt katt i 30 år og bor med katt nå. Jeg som tar meg av dem, men ikke kattekassen. Testet negativt på toxoplasmose.

Hvor langt er du på vei? Her var blodprøven/testen en del av blodprøvene rundt uke 12-13.

Hei,

Ønsker å høre med dere hva dere tenker.

Jeg har vokst opp med katt i store deler av min oppvekst, men har aldri testet meg for toksoplasmose. Jeg er nå gravid og passer de to kattene til et familiemedlem i en uke i vår leilighet.
Denne uken tar mannen kattesanden. Jeg prøver å ikke kose så mye med de, men er vanskelig da den ene er veldig kosete og kommer for å få kos. Er flink til å vaske hendene mine etter jeg har klappet de.

Det jeg lurer på er, burde jeg be legen om å ta en blodprøve for å teste om jeg har fått toksoplasmose etter kattene har vært hos oss en uke?

Takk for svar.
Toxoplasmosetest tas i alle svangerskap med mindre man vet man har hatt det, om jeg husker riktig. Tror det står oppført på helsekortet også.

Jeg har hatt katt i 30 år og bor med katt nå. Jeg som tar meg av dem, men ikke kattekassen. Testet negativt på toxoplasmose.

Hvor langt er du på vei? Her var blodprøven/testen en del av blodprøvene rundt uke 12-13.
Jeg er 17 uker på vei :) tror ikke dette var en del av blodprøvene, men det skal jeg dobbeltsjekke når jeg kommer hjem i dag.

Toxoplasmosetest tas i alle svangerskap med mindre man vet man har hatt det, om jeg husker riktig. Tror det står oppført på helsekortet også.

Er dette nytt? Ble ikke testet verken i 09, 17 eller 21..?

Jeg vet ikke... Men fikk tilsendt alle prøvesvar i posten og ble altså testet for toxoplasmose.

Hvis du ikke har hatt toxoplasmose til nå i livet fra katt, er sannsynligheten ganske lav for at du får det nå også :) Det var beskjeden både lege og jordmor har gitt meg :p

Jeg har bodd med et tosifret antall katter opp gjennom livet til nå. Selv som gravid. Eneste forskjellen er at jeg bruker hansker om jeg skifter kattesand som gravid, bare som en ekstra sikkerhet.

Bare sånn, for å ha det nevnt:
Innekatter som ikke spiser rå mat får ikke parasitten. Utekatter kan bli smittet; da er de i så fall smittefarlig i 2 uker ved *førstegangssmitte*. De er som regel ikke smittsom om de blir smittet flere ganger.
Så, i følge apotek 1 (som refererte til bl.a. fhi..), så er det for det meste unge utegangskatter som kan være smittefarlige sånn sett.
Vet ikke hvilke katter du passer, men håper det kanskje kan sjekke dem ut for deg, så du kanskje kan slippe opp litt av bekymringen...? ❤️

Jeg synes du tar greie forhåndsregler (håndvask og ikke kattesand), så tror ikke du trenger å bekymre deg ❤️
Men om dette er noe som gnager, så kan du jo selvsagt snakke med legen om prøven. :) Det er jo bare en blodprøve, så om det kan berolige deg, så er jo det langt bedre enn å stå å bekymre seg.

Toxoplasmosetest tas i alle svangerskap med mindre man vet man har hatt det, om jeg husker riktig. Tror det står oppført på helsekortet o

Jeg ser nå på blodprøven min at jeg ble testet for toksoplasma igm som ikke ble påvist, men toksoplasma igg står tom. Er du kjent med hva dette betyr?

Jeg ser nå på blodprøven min at jeg ble testet for toksoplasma igm som ikke ble påvist, men toksoplasma igg står tom. Er du kjent med hva dette betyr?
IgG er antistoffer som dannes etter gjennomgått infeksjon. Sånn kan de se om du en gang har hatt infeksjonen.
IgM er anitstoffer som dannes under infeksjonen. Sånn kan de se om du har en pågående infeksjon :)

Er dette nytt? Ble ikke testet verken i 09, 17 eller 21..?

Dette er ikke nytt. Ble testet i 10,13 og nå i 22.
Prøvene tas som standard når du tar de andre blodprøvene i uke 12.

Dette er ikke nytt. Ble testet i 10,13 og nå i 22.
Prøvene tas som standard når du tar de andre blodprøvene i uke 12.

Jeg tror ikke de testet det på meg.. Mulig Toxoplasmasmmitte, i så fall, men ikke antistoff. For bemerket meg det sist. ><

Jeg ble testet i 2002, 2012 og nå i 2022. To ulike legekontor. Merkelig at ikke du ble testet? Tror det er oppført på alle tre helsekortene.

Rart.. nei, for jeg har liksom vært så nysgjerrig på om jeg har hatt det ila livet, men. :p

Det er ikke en del av standard tester nei, det står på den delen av helsekortet som tas «ved behov». Så tenker terskelen er ganske lav for å få tatt test om man spør.

Back
Topp