Tova hjerter o.l.?

Azra'il

Elsker forumet
Jeg er helt elendig på strikking (kan kun strikke frem og tilbake med rette masker), og driver nå og strikker tøfler som skal toves for harde livet. De blir faktisk ikke så værst[:D]

Det jeg lurer på..er om jeg har lyst til å pynte disse tøflene med tovede hjerter o.l. Kan jeg da strikke en firkanta "lapp" tove denne i maskina, for så å klippe ut hjertet etterpå? Går det an å klippe i tova ting uten at det rakner?

Hva med å filte det på istedet? Kjøp ull i løsvekt, filtenål, og en skumgummikloss, og sett i gang.
Da strikker du tøflene, legger ull i det mønsteret/fargen du vil, stikker ca en million ganger med nålen i det du vil feste, og så tover du det. Da sitter det fast, og det blir kjempefine effekter. Er ikke vanskelig, men veldig morsomt![:D]

Åhh...det var lurt! Har jeg aldri prøvd. Takk for tips...Skal prøver [:D]

Men lurer fortsatt på det med å klippe ut etterpå! Har ikke ull i løsvekt her...kanskje de har de på strikkebutikken?

Det kan nok rakne når du klipper ut, kommer an på hvor mye tovet det er.

Når jeg ikke har ull, så bruker jeg garn når filter [:)]

ORIGINAL: strikketrollet

Selvsagt! tenkte jeg ikke på en gang! [8D]

Aha..det var lurt ja..Da må jeg kjøpe filtnål da..regner med at den ser litt annerledes ut en vanlig nål[:)] Kan jeg bruke det samme garnet som jeg strikker med da..?

ORIGINAL: Nina 1981

Aha..det var lurt ja..Da må jeg kjøpe filtnål da..regner med at den ser litt annerledes ut en vanlig nål[:)] Kan jeg bruke det samme garnet som jeg strikker med da..?

ja, den er litt annerledes. Den har hakk langs med nålen, så den river opp tråden, på en måte. Har det i de aller fleste hobbybutikker. Panduro har garantert. De har ull i løsvekt også, om du skulle finne på å kjøpe det. [;)]

Ja, bruk det samme garnet! [:)]

Da ble det en liten visit på eBay gitt...[;)] Har en del igjen å strikke, så er ikke så farlig med litt leveringstid. Spennende...gleder meg til å prøve.
Takk for tips!

Da ble det en liten visit på eBay gitt...[;)] Har en del igjen å strikke, så er ikke så farlig med litt leveringstid. Spennende...gleder meg til å prøve.
Takk for tips!

Husk å legge noe under området du filter oppå [:)] På panduro selger de sånn skumgreie i pakke sammen med nålene, men hva de har andre steder aner jeg ikke. Noen har vel brukt skumgummimadrass også har jeg hørt.

Spennende med nye ting, jeg er ny i feltet jeg også [:D]

Bør jeg tove først, også filte? Eller omvendt?

Tove først, filte etterpå [:)]

Bør jeg tove først, også filte? Eller omvendt?

Tove først, filte etterpå [:)]

Den er god! Ser at Pijah sier at man skal filte først, så tove. Så kanskje litt hva man vil selv da?

Back
Topp