tourettes syndrom

Tanrette

Glad i forumet
er det noen som har barn med det her, eller har det selv ?

BF til datteren min på 2 har det.. fikk beskjed om at man finner det som regel ut ved 6 års alderen! det er så lenge til, og går bare rundt å venter..
lurte egentlig bare på når dere oppdaget det og hvordan, er det noe man kan "se" etter?[:)]

Sambo har det, det går på både vokale og motoriske tics.
Med ham begynte det i 7-8-årsalderen som grimaser, geiping, blunking, slike ting.

Med ham varierer de veldig, og forandrer seg innimellom. Når vi ble sammen hadde han motoriske tics med armene, nå går det mest på å knipe sammen øynene, åpner munnen på samme måte som små barn gjør når de skal blunke til noen, også har han "hoste". Det er de vokale ticsene hans.

Tiden vil vise om datteren din har fått Tourettes, om hun får tics som liten trenger det ikke bety at hun har Tourettes. Det er noe hun kan vokse fra seg også, det fikk foreldrene til sambo beskjed om, og det har jeg også lest. Men er det noe som varer så merker dere det.

ORIGINAL: SoloR

Sambo har det, det går på både vokale og motoriske tics.
Med ham begynte det i 7-8-årsalderen som grimaser, geiping, blunking, slike ting.

Med ham varierer de veldig, og forandrer seg innimellom. Når vi ble sammen hadde han motoriske tics med armene, nå går det mest på å knipe sammen øynene, åpner munnen på samme måte som små barn gjør når de skal blunke til noen, også har han "hoste". Det er de vokale ticsene hans.

Tiden vil vise om datteren din har fått Tourettes, om hun får tics som liten trenger det ikke bety at hun har Tourettes. Det er noe hun kan vokse fra seg også, det fikk foreldrene til sambo beskjed om, og det har jeg også lest. Men er det noe som varer så merker dere det.

Ok takk for svar[:)]

virker som like tics som BF hadde, kremtet, "knakk" skulderen og fingrene osv... hater å måtte gå sånn i flere å vente, kunne ønske man kunne vite det nå om hun fikk det eller ikke... BF la jo skylda på alle problemene sine på tourettes, så trodde jo det værste og var livredd for at hun skulle arve det, men skjønner jo i ettertid at det var han som lagde problemene... men kjenner ingen andre med det og er vanskelig å bare lese om det, for det er jo mer generelt ikke inviduelle mennesker....[:)]

Tourettes er jo en nevrobiologisk lidelse, sambo fikk beskjed på at hjernen hans produserer mindre av ett stoff enn andre. Han har i tillegg OCD (tvangstanker/handlinger), og han sier at mange av ticsene hans er tvangshandlinger.

Du kan jo høre med fastlegen om du kan henvises til en nevrolog som gjerne kan gi deg bedre svar [:)]

ORIGINAL: SoloR

Tourettes er jo en nevrobiologisk lidelse, sambo fikk beskjed på at hjernen hans produserer mindre av ett stoff enn andre. Han har i tillegg OCD (tvangstanker/handlinger), og han sier at mange av ticsene hans er tvangshandlinger.

Du kan jo høre med fastlegen om du kan henvises til en nevrolog som gjerne kan gi deg bedre svar [:)]

ja BF her hadde også hadde OCD men skyldte jo alt på det, løgner, vold osv.. så har skikkelig skrekken for at datteren min skal få det, men vet jo innerst inne at "sykdommen" ikke var skyld i at han var ustabil...
Men det skal jeg gjøre!! takk[:D]

svogeren min og sønnen der har det der, på nevøen(stesønn til søsteren min) min merket de det når han var rundt 7år hvis jeg husker rett, han mistet også mor si i det momange. Han har så han sitter å blunker og klarer aldri å sitte i ro, rister altid på et bein eller armen og han har to ord som kommer slik plutselig av seg selv i setninger og alt, vet han prøver å ikke gjøre det men kommer alikevel ordene er faen ta og hore. Guttem er nå 20år og isolerer seg en del pga han lages av ordene som kommer ut uten at han klarer å stoppe det

Svogeren min har kun blunking og bevegelser han ikke har kontroll over til tider

Det er det som er med Tourettes, det varierer fra person til person.
Der finnes flere ulike typer, noen er mer ubehagelig å ha enn andre vil jeg tro, som du beskriver med nevøen din.
Etter hva jeg har oppfattet er det utrolig slitsomt, det tar mye energi.

ORIGINAL: LeonoraD

Anbefaler boken Mr. Tourette Och Jag, av Pelle Sandstrak. [:)]

da skal jeg prøve å få lest den!! [:)]

Eldste gutungen her har Tourettes syndrom. På han så dukka det fyrst opp for ca 4 år sidan. Han er no snart 14 år. Han har berre tics, ingen lydar. Men han går no på Risperdal som roa ned ticsa ein del. [:)]

Back
Topp