Totalruptur....

rodstilk skrev:

Sicily skrev:

konelinn skrev:
Jeg var førstegangsfødende med totalruptur for snart fem mnd siden. Ble inkontinent, og klarte ikke holde på avføringen etterpå. Ble operert nå den 16. Desember,og håper at det blir bra i etterkant. Har hatt veldig mye vondt i disse dager, og vet ikke om jeg orker en operasjon til hvis det ikke blir tett.Slet også mye med smerter etter fødsel, og ble faktisk ikke hørt da jeg sa at noe var feil på sykehuset. Først seks uker etter "oppdaget" de at jeg var totalt ødelagt. Avføringen lakk ut i kjeden, og mellomkjøttet var helt borte. Håper virkelig at det går seg til for deg, og at du slipper sånn som meg. Og jeg håper at du slipper videre komplikasjoner i etterkant! God bedring til deg:) Skriver fra ipad, og da kommer tydeligvis ikke avsnittene frem......

Skjeden, Skjeden! Sier du "kjeden" også? 

Men herregud, dame - hold kjeft!

Signerer denne x 1000.

Jeg fikk "bare" grad 2 med revning, men grodde aldri sammen igjen.... Stingene gikk opp og de gadd ikke gjøre noe med det igjen. Sliter heldigvis ikke noe med det lengre.

Men ang blodtap: Jeg mistet 2 l blod og det var veldig kritisk med meg (måtte hasteopereres på morgenen etter fødselen når det kom ny lege på vakt...). Jeg fikk noen poser blod jeg også. Men når jeg kom hjem eller på 6-ukers kontrollen så fikk jeg null oppfølging i forhold til blodprosenten min osv så jeg trodde jo at alt var normalt og fint jeg. Men skjønte ikke hvorfor jeg ble så sliten av amming, trening og bare det å være hjemme med baby (som var snill som et lam). Det viste seg etter et år at jeg var helt anemisk og burde fått B12 sprøyter også sammen med jern.
Så kroppen min var helt tappa. Så pass på at fastlegen følger deg opp frem til du har et "normalt" nivå igjen.

En gammel tråd ser jeg, men jeg fikk grad 3c for 3 år siden, og mista mye blod. Hadde hb på 5.3 og fikk 2 poser blod. Lakk luft gjennom skjeden og endetarmen, og klarte ikke holde på avføring. Måtte gå på do med en gang. Var også vanskelig å kjenne om det var avføring eller luft som skulle komme. I tillegg grøsse jeg ikke sammen, så jeg klarte ikke sitte på nesten 4 mnd. Var på kontroller, men de skjønte ikke hvorfor jeg ikke grodde sammen. Etter 6 mnd var det grodd heldigvis. Men det var et smertehelvete. Rutinen på føden der jeg var, var å henvise til kirurg for god sjekk 6 mnd etter fødsel. På den kontrollen viste det seg at jeg hadde hull mellom endetarm og skjede, og halve endetarmen var bare arrvev. Dessuten hadde jeg hatt innvendig infeksjon som ingen oppdaget. Derfor grodde jeg sent sammen. Så 8 mnd etter fødsel gjennomgikk jeg en sphinkterplastikk av en av landets beste kirurger på dette området; Ylva Sahlin. Var sykmeldt i tre uker, men jeg hadde veldig lite smerter etter denne operasjonen. Så ble jeg henvist til fysioterapeut, og trente med biofeedbackimstrument. Det og kniping hjalp noe, men jeg har aldri oppnådd normal funksjon igjen. Men jeg plages ikke nevneverdig i hverdagen. Slipper luft litt lettere, men ikke så ille som før operasjonen. Denne gangen skal jeg ha keisersnitt, får ikke lov å føde vaginalt igjen fordi jeg har lite endetarm og mellomkjøtt igjen.

Back
Topp