Tospråklige barn?

Tigerlilje

Forumet er livet
Himmelbarn
Aprillykke 2017
Oktoberlykke2020❤
Er det noen andre her som planlegger å oppdra en tospråklig baby? :) Mannen min sitt førstespråk er spansk, så han planlegger å bare snakke spansk til babyen. I det siste har jeg begynt å lure om jeg også burde gjøre det, bare for å sørge for at babyen blir så flink som mulig. Norsk kommer den jo til å lære uansett! Hvis ikke kommer jeg nok til å snakke skikkelig blanding tror jeg :dance018

Noen andre?

Jeg skal bare prate norsk, da jeg ikke har noe annet morsmål. Men ser bare på det som en kjempe fordel at barnet lærer det fra ung alder! Kunne tenkt meg en engelsk barnehage bare så barnet kunne fått mer språk :)

Mannen min prater polsk, men har bodd i norge siden han var 5 år (30 år nå). Thale kan enkelte ord på hans morsmål og vi kommer nok til å fortsette med dette fordi han har tilknytning til hjemlandet og fordi det er en del av identitetsutviklingen. Skulle hun velge å ikke interessere seg for det, er det helt ok :)

Ja definitivt, mannen min snakker 5 språk, men blir nok i hovedsak fransk og norsk han/hun skal lære :D jeg skal også begynne på fransk kurs og prøve å lære så mye som mulig før november :p

Det sies at hjemme skal barnet snakke morsmålet om det er finsk /tysk osv.. og norsk da i tillegg (godt for alle parter ) men i barnehage kun norsk .. Dette for å ha fokus på et språk i barnehage som er felles for alle barna. Det er helt supert å lære barna flere språk !!! Helst helt fra de er født til de er 2 år super de inn kunnskaper om språkutvikling :-)

Vi kommer til å snakke både fransk og norsk med den lille. Vet at noen velger å ha en forelder som kun snakker norsk og den andre kun det andre språket, men hos oss har det alltid vært blandet (foreldrene våre snakket begge språk med oss) og det fungerte også fint :)

Barn suger til seg språk så tidlig - tantebarna mine er trespråklige (fransk/norsk/engelsk) bare ved at familien snakket til dem på det som falt naturligst ^-^

Åh, heldige de som kan få vokse opp med to språk. Jeg håper alle her som har to språk i hjemmet, lar barna få vokse opp med begge to som likeverdige språk. Er en fantastisk mulighet for dem, og er også veldig positiv for den kognitive utviklingen. Go go flerspråklighet :D

Åh, heldige de som kan få vokse opp med to språk. Jeg håper alle her som har to språk i hjemmet, lar barna få vokse opp med begge to som likeverdige språk. Er en fantastisk mulighet for dem, og er også veldig positiv for den kognitive utviklingen. Go go flerspråklighet :D

Ja er en kjempe mulighet spør du meg, språk er konge og kunne :)

Min skal også lære litt Wolof :D

Last edited:
Back
Topp