Tospråkelige barn

småtrollene

Elsker forumet
Når er det "normalt" at de begynner å prater eller sier flere ord i stedet for babyordene (se, der, nei, mamma, pappa)?
Er snakk om engelsk til norsk her[:)]

Her har store begynnt å snakke mer med sånn ca. 22 mnd. Han hadde en del ord før, men siden 2 mnd snakker han veldig mye mer, setninger osv. Men stortsett i norsk da, selv om han forstår hva jeg sier ( snakker tysk med ham ). Jeg tror ikke det finnes en regel for det, bortsett fra at det er visst ganske vanlig at tospråkelige barn begynner generellt senere å snakke...

Emma er nå snart 18 mnd, og vi bor i England [:)] Hun forstår begge språk nå, men sier kun Mamma /mummy, daddy/pappa, mere, sss (pys).. Tror det er det[8|] Men det er jo slik at det tar litt tid - skal jo sortere to forskjellige språk! [:)] Er "vel kjent" at dem begynner å sakke litt senere - men er jo til gjengjeld gull for dem senere [:)]

I det daglige får jo mi mest engelsk, pga barnehage, faren og venner osv - kun meg som snakker norsk med henne - så spent å se hva hun ender opp å si når hun begynner... Nå flytter vi hjem igjen i Juli, så blir nok norsk...

Back
Topp