Tomtebrygg

leoleo

Gift med forumet
Har så lyst til å lage det til jul, men aldri gjort det før.
Noen som har gode tips, råd, oppskrift..???

Hørt masse kjipe historier om folk som har stressa med det åsså har det bare blitt noe daut piss, eller flaskene har eksploderto.l.

Jeg vet ikke hva det er jeg... [8|]

Men nå fikk jeg lyst på gløgg... [:D]

ORIGINAL: hissigproppen FLODE

Det er jo kjempegodt, men det har vel mange forskjellige navn...
Juleøl, tomteøl, julebrygg...

ORIGINAL: leoleo

Det er jo kjempegodt, men det har vel mange forskjellige navn...
Juleøl, tomteøl, julebrygg...

Da er det sikkert ikke så rart jeg ikke vet hva det er, jeg drikker ikke øl, he he...

Håper noen kan hjelpe deg hvertfall [:D]

Hehe. [:D] Alltid hatt tomtebrygg hjemme til jul, men litt usikker på åssan pappa har gjort. Han bruker hvertfall sånn essens du får i butikken, tror det står oppskrift på flaska. Viktig og la det stå varmt og lunt i begynnelsen av gjæringsprossessen. Før brukte vi glassflaske med kork, men har finni ut at det fungerer like bra med vanlige plastflasker og skrukork. Står det for kort tid blir det lite futt, for lenge kan det eksplodere, samme med for lite/for mye gjær... Ellers husker jeg ikke så mye av selve prossessen, men du får spørre hvis det er no, så skal jeg sende spørsmålet videre.

Hehe, sitter med en kopp nå jeg.... veldig godt [:D][:D][:D]

[;)] smaker ikke vanlig øl, og kan fåes uten alkohol.
ANBEFALES å smake på[;)]

ORIGINAL: Helene...

Hehe. [:D] Alltid hatt tomtebrygg hjemme til jul, men litt usikker på åssan pappa har gjort. Han bruker hvertfall sånn essens du får i butikken, tror det står oppskrift på flaska. Viktig og la det stå varmt og lunt i begynnelsen av gjæringsprossessen. Før brukte vi glassflaske med kork, men har finni ut at det fungerer like bra med vanlige plastflasker og skrukork. Står det for kort tid blir det lite futt, for lenge kan det eksplodere, samme med for lite/for mye gjær... Ellers husker jeg ikke så mye av selve prossessen, men du får spørre hvis det er no, så skal jeg sende spørsmålet videre.

mest redd det skal eksplodere jeg da...
Aner du hva som er for lenge????

Vil ikke naboene skal tro jeg er selvmordsbomber..

ORIGINAL: Helene...

mest redd det skal eksplodere jeg da...
Aner du hva som er for lenge????

Vil ikke naboene skal tro jeg er selvmordsbomber..

Hihi. Nei, kanskje litt verre hvis man har naboer. Må tenke litt nå. Tror dem pleier og lage det så det skal være klart rundt den 22., da holder det seg til litt ut i januar. Men noen ganger hender det det går en kork tidligere og, men da er det gjerne en av flaskene som har fått med seg litt bunnslam og dermed er for gjæra. [:D] Lykke til! [:D]

Takk Helene, da tror jeg jammen jeg skal gjøre ett forsøk[:)]

Takk Helene, da tror jeg jammen jeg skal gjøre ett forsøk[:)]

Lykke til. Koselig juletradisjon! [:)]

Back
Topp