"Tomme" bryster!!!

mia1986

Elsker forumet
Håper andre her kan hjelpe meg med en forklaring...

Jeg fullammer frøkna og har vært veldig bestemt på å få til det. Fikk beskjed om at jeg mest sannsynlig kunne få problemer med å få nok melk pga pcos som er en hormonforstyrrelse. Pumpet intenst de første døgnene etter fødsel og fikk heldigvis til å få melk etter mye jobbing :-)

Nå er hun 5,5 uke og jeg har gått fra å måtte gi mme en kveld til plutselig annenhver kveld og så hver kveld. Vet at det ikke er noe nederlag, men vil så gjerne klare meg med bare min melk!!! Så jeg har begynt med pumping etter hvert måltid igjen... Fy søren så slitsomt!

I går kveld var det samme greiene, lillesøster hyler og er rasende på puppen!! Måtte gi flaske og prøvde å pumpe meg for å se om hun er lat eller hva som er greia!? Fikk ikke ut en eneste dråpe av noen av brystene...! Har stått opp nå kl 5 etter å ha ammet og hun sovnet. Fikk ut 120ml!!

Vet at man har mindre melk på kvelden, men hva er logikken i at det er tomt?? Og vet at ammehjelpen sier at det aldri blir tomt og at det er flott for baby å suge når det virker tomt. Men min frøken nekter å ha noe med de tomme brystene å gjøre, hun blir rasende på dem og virkelig sparker og slår vilt rundt seg...

Andre som opplever dette?? Evt som kan gi meg tips...? Hilsen sliten og trøtt mamma.... <3

Vel, tomme er de ikke. Og der er mer enn pumpa får ut

Men det hjelper jo ikke det, når ungen ikke vil suge.

Om du er sikker på at det ikke er noe annet som plager henne, og ikke har mm på flaske, så er det jo gjerne mme hun trenger.

Om det er utdrivingsrefleksen som mangler kan du prøve nesesprayen, og ellers er det jo visse matvarer som kan hjelpe på produksjonen, ammte og havre i alle fall?

Håper andre her kan hjelpe meg med en forklaring...

Jeg fullammer frøkna og har vært veldig bestemt på å få til det. Fikk beskjed om at jeg mest sannsynlig kunne få problemer med å få nok melk pga pcos som er en hormonforstyrrelse. Pumpet intenst de første døgnene etter fødsel og fikk heldigvis til å få melk etter mye jobbing :-)

Nå er hun 5,5 uke og jeg har gått fra å måtte gi mme en kveld til plutselig annenhver kveld og så hver kveld. Vet at det ikke er noe nederlag, men vil så gjerne klare meg med bare min melk!!! Så jeg har begynt med pumping etter hvert måltid igjen... Fy søren så slitsomt!

I går kveld var det samme greiene, lillesøster hyler og er rasende på puppen!! Måtte gi flaske og prøvde å pumpe meg for å se om hun er lat eller hva som er greia!? Fikk ikke ut en eneste dråpe av noen av brystene...! Har stått opp nå kl 5 etter å ha ammet og hun sovnet. Fikk ut 120ml!!

Vet at man har mindre melk på kvelden, men hva er logikken i at det er tomt?? Og vet at ammehjelpen sier at det aldri blir tomt og at det er flott for baby å suge når det virker tomt. Men min frøken nekter å ha noe med de tomme brystene å gjøre, hun blir rasende på dem og virkelig sparker og slår vilt rundt seg...

Andre som opplever dette?? Evt som kan gi meg tips...? Hilsen sliten og trøtt mamma.... <3
Sliter med det samme her. Kaver, vifter med armene og blir veldig sint når han ammer spesielt på kvelden. Han har dårlig sugeteknikk så jeg tror det er derfor han ikke får ut all melk. Jeg gir han da mme, orker ikke slite meg ut for det. Han blir veldig stresset av dette og jeg får ikke ut så mye med pumpe så da blir det flaske

Vel, tomme er de ikke. Og der er mer enn pumpa får ut

Men det hjelper jo ikke det, når ungen ikke vil suge.

Om du er sikker på at det ikke er noe annet som plager henne, og ikke har mm på flaske, så er det jo gjerne mme hun trenger.

Om det er utdrivingsrefleksen som mangler kan du prøve nesesprayen, og ellers er det jo visse matvarer som kan hjelpe på produksjonen, ammte og havre i alle fall?
Hun har litt kolikk, men tror ikke det er derfor hun ikke spiser... Hun sluker jo flaske med både mm og mme! Har faktisk prøvd nesespray uten at det var noe forskjell. Og drikker ammete hver dag... Blir ikke helt klok på dette, men takk for svar :-)

Hun har litt kolikk, men tror ikke det er derfor hun ikke spiser... Hun sluker jo flaske med både mm og mme! Har faktisk prøvd nesespray uten at det var noe forskjell. Og drikker ammete hver dag... Blir ikke helt klok på dette, men takk for svar :-)
Ikke alltid så lett dette her nei.

Men er ungen sulten er mat der viktigste, tenker jeg.

Har det sånn på kvelder hvor det har skjedd noe litt ekstra på dagen. Ho er overstimulert og klarer ikke roe seg, spiser i 5-6 min og så er det bare kaving med armene og virring med hodet. Tar tak og slipper etter 3 sekunder. Har ikke noe med lite melk her selv om puppene føles tomme og det ikke kommer så mye ut hvis jeg håndmelker (gidder ikke pumpe før jeg må pga noe), det er kun fordi frøkna har fått for mye inntrykk på dagen og da ikke orker å anstrenge seg like mye for å få den fete melka til slutt

Tuppa mi var sånn i går, slår og sparker og river i puppen (au!!) kan hende det var litt mindre melk i brystene enn vanlig suden jeg hadde pumpet tidligere på dagen men vet ikke... tomt blir det jo ikke... hjalp i hvertfall veldig og rusle rund med dempa belysning i leiligheten og synge for hun en stund, da roet hun seg. Kan godt hende det er stress for henne også? :)

Snuppa vår kaver en del kvelder bed puppen. Blir illsint ved puppen og slår rundt seg med armene. Da får hun smokken og så venter jeg litt Og legger hun til igjen. Det bruker å hjelpe. Om ikke sitter jeg i gyngestolen og ammer.

Det der er ikke ett ammende fenomen. Guttungen her kaver på kvelden og blir helt vill. Men han får mme.

Vi kjører piano nå i 6 uker og jeg vil klare å fullamme men trenger ennå litt tid:) gir ca en flaske om dagen

Har det sånn på kvelder hvor det har skjedd noe litt ekstra på dagen. Ho er overstimulert og klarer ikke roe seg, spiser i 5-6 min og så er det bare kaving med armene og virring med hodet. Tar tak og slipper etter 3 sekunder. Har ikke noe med lite melk her selv om puppene føles tomme og det ikke kommer så mye ut hvis jeg håndmelker (gidder ikke pumpe før jeg må pga noe), det er kun fordi frøkna har fått for mye inntrykk på dagen og da ikke orker å anstrenge seg like mye for å få den fete melka til slutt
Det kan faktisk være relevant her og... Har inntrykk av at brystene er så og si tomme! Men samtidig har det rett og slett vært for mange dager med alt for mye opplegg. Har rett og slett satt av dagene nå til å ta det med ro for baby sin del <3

Min ber om mat hver halvtime om kvelden. Helst fra 18-23 nå i disse dager. Noen ganger må han duppe litt for å ta tak i puppen, hvis ikke blir det bare hyl. Da må vi tvinge han i søvn. Da hjelper pappaen til med det siden han ikke lukter melk. Vurderte en stund å gi mm på flaske, men har skjønt at det er ris til egen bak mtp melkeproduksjonen. Men vil ikke babyen ta tak i det hele tatt hjelper det jo lite at hyppig kveldsamming er bra for produksjonen..

Så rart... Hvorfor tror du han kaver sånn da??
Nei det aner jeg virkelig ikke. Kanskje luft? Kanskje for desperat etter mat? Kanskje trøtt? Kanskje for våken? Kanskje magen jobber mye om kvelden?
Kan jo komme med mange sånne forslag. Men får nok ikke noe svar av babyene våre så det er vel bare sånn.

Les om kveldsuro, veldig vanlig at babyer er urolig på kvelden uten at de nødvendigvis er sultne eller har vondt :)
Har lest...
Og hun er sulten :-/ Hiver seg over flasken og sluker melken! Og når jeg da pumper meg og ikke får ut så mye som en dråpe så skjønner jeg hvorfor hun blir frustrert...!

I kveld sutret hun og jeg laget melk litt for fort... Hun ville ikke ha og var tydeligvis ikke sulten. Men en helt annen adferd i kveld enn ellers når hun har vært sulten.

Æ hadde brystbetennelse og da har man jo tette kanaler. Så da var det noen kvelder der det ikke kom mindre ut også på den puppen kor det ikke var betennelse

Jeg fullammet forrige (og minstemann nå da) og fikk masse skryt av jordmødre og helsesøster for perfekt grep, men en dag (ca 3 mnd) ville hun ikke mer. Sulten, men snudde seg vekk, nektet å drikke når utdrivningsrefleksen kom, kavet og hylskreik. Prøvde derfor å pumpe for å gi på flaske, men flaske ville hun heller ikke ha. Jeg blei superstressa og hver eneste amming endte med at vi gråt begge to og melkeproduksjonen gikk nedover. Jeg pumpet, drakk amme-te og spiste masse havregrøt. Vi tok en dag der vi bare lå i senga hele dagen, slappet av og hadde masse hud-mot-hud kontakt. Det hjalp faktisk! Men i mitt tilfelle må jeg nevne at det tok noen dager så var det samme tralten igjen. Omsider ga jeg opp og gikk over til mme, og kunne nesten ikke forstå hvorfor jeg hadde vært så sta på å prøve å "tvinge" henne til å ta puppen. Vi var jo så slitne, både jeg og baby!

Forstår godt at du vil amme, men det viktigste er at hun blir mett, glad og fornøyd. Det er godt for dere begge. Gi så mye pupp/mm på flaske som du klarer, så får du bare supplere med mme om du trenger det. Jeg kan love deg at om lille gutten min begynner å stritte imot slik som storesøster gjorde, så kaster jeg inn håndkleet med en gang. Det står mme klart i skapet..

Lykke til uansett hva du finner ut av! :)

Back
Topp