Tomhet/ensomhetsfølelse og gravid

Itpd

Andre møte med forumet
Jeg fikk vite jeg var gravid forrige uke. Jeg har hatt lyst på barn lenge, men hadde planlagt med samboer å vente til neste år. Jeg har mistet noen ganger før (med eksen) og er redd for det nå og tørr liksom ikke glede meg ennå. Men det er ikke det jeg sliter med, selvom de jeg snakker om mener det er derfor jeg er så utrolig lei meg. Iløpet av en dag er jeg apatisk, glad, vil grine, griner, i sorg, føler meg tom, men mest av alt ensom, skikkelig, skikkelig ensom. Samboer har litt å stri med han også etter nyheten, så jeg prøver å snakke minst mulig med han om hvordan jeg har det inni meg. Men når jeg tenker tilbake så husker jeg at jeg har vært akkurat sånn de andre gangene jeg har vært gravid også. Er dette normalt?! Jeg har slitt mye med psykiske lidelser og det er så ekstremt likt bare mer turbulent. Kommer det til å være slik hele svangerskapet?
 
Last edited:
Gratulerer:)
Jeg syns du skall snakke med noen om det. Evt kontakte jordmor. Jeg vet det er sikker ikke lett att få med partner i kontroll nå men jeg hadde fråga om han kan bli med i samtalen.
 
Virker egentlig for meg som om du er hormonell.

jeg var redd for at jeg fikk den. Dette er ganske forskjellig fra å bare være hormonell. Jeg sammenligner det heller med en heftig depresjon. Er jo så klart hormoner som er i spill, men det er så kraftig liksom. Så intenst! Har aldri opplevd noen rundt meg som er slik. De har vært dårlig og alle andre symptomer man har på å være gravid, og de har vært hormonell og humørsvingninger, men dette er så ekstremt. Eller er det bare at ingen snakker om akkurat det?
 
Gratulerer først og fremst! Og svangerskapet vil kunne forsterke alle følelsene dine. Det betyr at en depresjon kan bli sterkere. Jeg vil anbefale deg å kontakte jordmor og fastlege slik at du kan få noen å snakke med. Det finnes også antidepressiva som er trygge i svangerskapet om det er aktuelt m
 
jeg var redd for at jeg fikk den. Dette er ganske forskjellig fra å bare være hormonell. Jeg sammenligner det heller med en heftig depresjon. Er jo så klart hormoner som er i spill, men det er så kraftig liksom. Så intenst! Har aldri opplevd noen rundt meg som er slik. De har vært dårlig og alle andre symptomer man har på å være gravid, og de har vært hormonell og humørsvingninger, men dette er så ekstremt. Eller er det bare at ingen snakker om akkurat det?
Vel jeg hadde det mye sånn jeg og. Det er så klart sjanser for at det er andre ting, f eks depresjon, mani osv, men du må nesten snakke med helsestasjonen og deres psykolog. Men husk at det hormonelle kan forverre tidligere depresjoner osv også. Så psykolog er det beste alternativet.
 
Jeg går i gruppeterapi en gang i uken, og til psykomotorisk fysioterapi en gang i uken. Så har noen å snakke med, men i gruppen er det ingen som har barn og da er det ikke så lett å få svar på hva som er normalt eller ikke. Trenger ikke antidep. Har klart meg uten i en del år nå, men motgang. Så skal klare dette også, hjelper å vite at andre har/har hatt det sånn. Så takk :)
 
Ikke unormalt at hormoner forsterker psykiske utfordringer man har i utgangspunktet. Hormoner gjør jo at man får mye mer og sterkere følelser. Så ja det er normalt.
 
Jeg går i gruppeterapi en gang i uken, og til psykomotorisk fysioterapi en gang i uken. Så har noen å snakke med, men i gruppen er det ingen som har barn og da er det ikke så lett å få svar på hva som er normalt eller ikke. Trenger ikke antidep. Har klart meg uten i en del år nå, men motgang. Så skal klare dette også, hjelper å vite at andre har/har hatt det sånn. Så takk :)
Vil, som andre, anbefale deg å kontakte jordmor. Jeg gikk til psykolog (pga depresjon, ikke graviditeten) til ca halvveis i svangerskapet. For meg hjalp det mye å snakke med noen som kan graviditet. Der var jordmor bedre enn psykolog.
 
Vil, som andre, anbefale deg å kontakte jordmor. Jeg gikk til psykolog (pga depresjon, ikke graviditeten) til ca halvveis i svangerskapet. For meg hjalp det mye å snakke med noen som kan graviditet. Der var jordmor bedre enn psykolog.

Jeg spurte legen min om det med jordmor, men fikk bare beskjed om at jeg fikk innkalling i uke 16-18. Så fikk innrykk av at jeg bare må vente. Er i uke 5+3 nå. Er ikke det ganske drøyt? At jeg bare må vente?
 
Jeg spurte legen min om det med jordmor, men fikk bare beskjed om at jeg fikk innkalling i uke 16-18. Så fikk innrykk av at jeg bare må vente. Er i uke 5+3 nå. Er ikke det ganske drøyt? At jeg bare må vente?
Man må vel bestille selv, det er i alle fall sånn i min kommune. De kan jo ikke bare gjette at du er gravid. Her var jeg inne i uke 7, ringte bare jordmortjenesten i kommunen og sa jeg trengte å snakke med jordmor.
 
Jeg spurte legen min om det med jordmor, men fikk bare beskjed om at jeg fikk innkalling i uke 16-18. Så fikk innrykk av at jeg bare må vente. Er i uke 5+3 nå. Er ikke det ganske drøyt? At jeg bare må vente?

Her er det slik at en må ringe jordmor selv og bestille time, så det hadde jeg gjort om jeg var deg.
 
Back
Topp