Tom for melk?

bessie

Elsker forumet
Hvordan merke du at babyen har tømt deg for melk?

Eg kan ikke merke det og kan ikke huske at eg merket det sist heller.. Både helsesøster og på sykehuset sa til meg at det var viktig babyen tømte meg helt og eg hadde lyst å spør om hvordan merke eg det men var flau over og spør :-P

Brystet blir mykt. Det kommer bare dråper hvis man prøver å melke/pumpe. Babyen svelger sjeldnere og mindre slurker på slutten.

Brystet blir mykt. Det kommer bare dråper hvis man prøver å melke/pumpe. Babyen svelger sjeldnere og mindre slurker på slutten.
Okei.

Mitt bryst er mykt hele tiden uten om når det er over fult men med en gang det lekker litt ut blir det mykt igjen. Føler hun har fast rytme fram til hun bare slipper puppen selv. Synes dette er så vanskelig..

Hun får nok i seg altså, eg hadde bare likt å vite om hun tømmer de helt siden av og til spesielt om kvelden så virke det som om hun ikke får nok første omgang og vil ha mer etter vi liksom er ferdig. Kan godt være det bare er kosen hun vil ha da men hadde vært greit å vite om hun har tømt de skikkelig :-P

Ikke stress med dette. La babyen styre, og hjelp til ved å stimulere brystet om hun blir døsig/søvnig før hun har fått i seg så mye.
Jeg fokuserte aldri på om brystet var tømt eller ikke, ammet 1 bryst pr måltid hele ammeperioden, og hadde aldri tette melkeganger, eller betennelse. :)
(Han var riktignok en del av puppen(e) de første 10 ukene, men så ble det litt rutiner på ting. ;) )

Så lenge babyen legger godt på seg ville jeg ikke tenkt noe på det.

Ved dårlig vektoppgang er det viktig at babyen drikker bunnmelken (drikker brystet tomt) før amming avsluttes eller bryst byttes, fordi melken på slutten er fet.

På kvelden er melken fetere og mer mettende, men i mindre mengde (ml) og renner tregere fra brystet. Det er normalt at babyer blir utolmodig av dette. Babyer "spiser seg opp" på kvelden og er gjerne mer sulten for å få i seg nok til natten. Bare legg til så ofte babyen vil.

Ser det mest på at han svelger sjeldnere, og at brystet blir helt mykt de gangene jeg har spreng. Svelging ser du på at babyen senker haka og tar en ørliten "suttepause", Jack Newman har noen fine videoer som forklarer det på YouTube :)

Edit: men greit å vite at helt tomt blir det aldri, siden det produseres mest mens babyen dier :)

Han slutter å svelge og slipper brystet når det er tomt.

Takk for svar :-)

Eg får vel bare slappe litt mer av :-)

Å slappe av rundt amminga er beste måten for at det skal gå bra! Stress hemmer utdrivinga og gjør det vanskelig for baby å tømme brystet. Så sett på TV, les en bok, syng til baby eller hva enn som får deg til å slappe av og ikke tenke "nok melk". Jeg så hele Downton Abbey når min var nyfødt :p Har babyen nok våte bleier og vekta går rett vei, så gjør dere det helt rett :)

Back
Topp