toll og tull...

Mamma te 3prinsessa

Glad i forumet
hvor finner jeg priser på toll? ja handlegalskap på e bay ;P

toll.no kjempegrei kalkulator i forhold til hva slags varer du skal ta inn og hva som er fritatt for toll :)

takker :D

leika e jo toll fritt så da e jo saken biff..

Husk jenter at det er kanskje ikke momsfritt.. OG blir den tatt inn i tollen og påsatt moms får du også tollgebyr på over 100kr... Sjekk opp i om det er momsfritt [:)]

jeg trykte nå inn leker i denne kalkulatoren og da sto det toll fritt ...

ORIGINAL: Mamma te 3prinsessa

jeg trykte nå inn leker i denne kalkulatoren og da sto det toll fritt ...

Ja men toll og moms er to forskjellige ting [:)]

jupp....

Her er fra toll.no:

Merverdiavgift
Du må betale merverdiavgift på 25 prosent for alle varer som importeres. Merverdiavgift skal betales selv om varen er tollfri eller fri for særavgift.

Bøker kjøpt på nett er unntatt toll og avgifter når de bestilles av privatpersoner til eget bruk. Unntaket gjelder uansett verdi. For mer informasjon om hva som regnes som bøker, se forskrift om avgiftsfritaket for bøker.

Mer informasjon om varer som er fri for merverdiavgift finner du i veileder for merverdiavgift ved innførsel av varer.

Ja toll og moms er 2 helt forskjellige ting :) moms må du betale på alle varer du innfører til norge via nettshopping om verdien er over 200 kr (frakt inngår ikke i moms) dvs bestiller du noe for 199nok, med 100nok i frakt så betaler du ikke noe ekstra, men om du bestiller noe for 300nok og 100nok i frakt må du betale 25% av de 300 kronene, dvs 300+75(moms)=375+100(frakt)=475 totalt i grunnpris, og som nevnt ovenfor, tollbehandligsgebyr for moms om den blir tatt igjennom tollen er på ca en 100lapp, tror dette er gebyr du betaler for behandling av utregning moms og utlegg, en helt høl i hue regel men, sånn er det nå bare :p Men, har handlet mye fra utland, og sjelden hatt pakker under 500kroner til å gå igjennom tollen, men man bør beregne litt ekstra kostnader når man handler :)

Hei!

Be avsender merke pakken som "gave", så slipper du kanskje litt billigere unna.

Jeg kjøpte nettopp en Cozyosko vognpose på Ebay, og tenkte ikke på dette. Avsender hadde heldigvis merket pakken med "T-shirt". Veldig greit for de har vel ofte verdi under 200 kr!

[:)]

Be avsender merke pakken som "gave", så slipper du kanskje litt billigere unna.

Det er lurt siden dette igjen går på helt andre regler om verdi, og mange privatselgere på eBay gjør nok dette, men det vil være vanskeligere for de som har firma som selger igjennom eBay siden den måten å gjøre det på er en slags "svindel" og kan medføre gransking etc etc (tror noe trigger hos tollerne når det kommer en pakke til deg som gave fra ett firma i utlandet:) ), men det skader ikke å bare sende en forespørsel om dette før du handler heller :)

Back
Topp