Tolking av blodprøvesvar CD5

Håpefullmh

Betatt av forumet
Hei :)
Som siste del av utredning skulle jeg denne måneden ta blodprøver cd 3, 12 og 22.
cd3 var på en lørdag og blodprøven ble derfor tatt mandag cd5.
Jeg ønsker litt hjelp til å tolke, for ser at både LH og FSH ligger ganske høyt innenfor referanseområdet. Hva kan dette bety?
Er forresten 25 år og normalvektig, hvis det har noe å si. Håper dere kommer med noen kloke svar :)
 

Vedlegg

  • IMG_0287.jpeg
    IMG_0287.jpeg
    109,9 KB · Visninger: 81
Hei :)
Som siste del av utredning skulle jeg denne måneden ta blodprøver cd 3, 12 og 22.
cd3 var på en lørdag og blodprøven ble derfor tatt mandag cd5.
Jeg ønsker litt hjelp til å tolke, for ser at både LH og FSH ligger ganske høyt innenfor referanseområdet. Hva kan dette bety?
Er forresten 25 år og normalvektig, hvis det har noe å si. Håper dere kommer med noen kloke svar :)
De er ikke alarmerende høy :) CD 5 kan være litt sent å ta disse prøvene da hormonene skyter i været etter mens :)

Anbefaler deg å titte litt på denne siden: https://medicus.no/om-eggstokkfunksjon-fsh-og-eggstokkapasitet-amh/
 
Blodprøvesvar syklusdag 12. synes det var rart de sjekket ut så lite denne gangen, men det er veldig sikkert en grunn til det. Noen tanker?
Gleder meg til å komme til st Olavs der de har mer peiling på blodprøvesvarene enn det gynekologen min har…
 
Last edited:
Hei :)
Som siste del av utredning skulle jeg denne måneden ta blodprøver cd 3, 12 og 22.
cd3 var på en lørdag og blodprøven ble derfor tatt mandag cd5.
Jeg ønsker litt hjelp til å tolke, for ser at både LH og FSH ligger ganske høyt innenfor referanseområdet. Hva kan dette bety?
Er forresten 25 år og normalvektig, hvis det har noe å si. Håper dere kommer med noen kloke svar :)
Syns de ser helt gjennomsnittlig ut jeg..

TSH ligger like over normalverdiene, vet min ivf klinikk helst vil ha den rundt 2. Men alt mellom 0.5 og 3.6 er normalt for voksne.

LH på 13 er også helt fint. Alt under 15 like etter mensen er å regne som normalt. LH kan være opp mot 200 ved EL og det er helt normalt også.

FSH er også innenfor normalen.. Hos kvinner mellom 20-55 år er normalverdien ( like etter mens) mellom 1 og 13.

Hormon nivåene vil variere fra hvor i syklus man er, og de ulike syklsfasene har ulike normalverdier for de ulike hormonene :)
 
Back
Topp