tog og baby

januarbarn på vei

Blir kjent med forumet
noen som har reist på lang togtur alene med ett spedbarn? tenker dette bare er stress med både barnesete og vogn og litt bagasje.. :confused004 eller hvordan har dere gjort det?

Jeg har aldri reist veldig langt,stortsett fra moss til oslo og da har jeg ikke hatt med bilsete men har hatt en stor sekk full med klær og ting og tang..stortsett gått bra det..Tok danskebåten i fjor med en 3 åring og 8 åring og da hadde jeg med trillekoffert ned og hjem hadde jeg en stor bag ekstra under vogna :D

Jeg skal reise fra oslo til mo i rana med en da 5 1/2 mnd gammel baby. (mamma skal være med også da) Men jeg skal bare ha med vogna, teppe og ammepute, så får vi bytte på å ha han på fanget... Skal sitte i sånn familievogn, vet ikke om d er plass til å legge teppet på gulvet e.l. jeg... Mamma har reist samme strekka med tre barn mange år på rad, så godt å ha meg henne!!

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Jeg skal reise fra oslo til mo i rana med en da 5 1/2 mnd gammel baby. (mamma skal være med også da) Men jeg skal bare ha med vogna, teppe og ammepute, så får vi bytte på å ha han på fanget... Skal sitte i sånn familievogn, vet ikke om d er plass til å legge teppet på gulvet e.l. jeg... Mamma har reist samme strekka med tre barn mange år på rad, så godt å ha meg henne!!

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

I familievognen er det ett lekerom :)
Og man har litt plass da :)

Jeg reiste fra Kristiansand til Oslo med Tuva da hun var en måned. Vi hadde plass i familievogna, og da fikk jeg ha med vogna inn dit. Hadde ungen på magen i bæresele, barnesetet oppi vogna og bagasjen under den. Fikk på en måte balansert meg inn på toget, dette var den vanskeligste biten. Etter det la jeg jenta i vogna mens jeg stabla setet og bagasjen opp på hylla over setet. Jeg hadde jo to seter disponibelt, så da tok jeg av vognbagen og satte den i setet vedsiden av meg, slik at hun kunne ligge i den mye av tiden. Bæreselen var bare helt gull, og jeg synes det gikk veldig fint å ha med en liten baby på toget (kjørte mange ganger den strekninnga frem til hun ble ett år ca.).

Jeg synes tog er den aller letteste måten å reise med baby på. :) VI hadde simovogn til begge barna, så da fikk jeg lastet all bagasjen på vognen. Hver gang jeg har reist med barnevogn på toget har det vært hjelpsomme konduktører som har hjulpet meg med på og av med vognen, og de jager også bort folk uten barn som har satt seg på barnevognplassene. (Det er bare nødvendig på de kortere rutene da, når du reiser så langt er det nummererte plasser. )

Togreiser har bare fordeler synes jeg. I motsetning til fly, så får du ta med deg hva du vil, og du har det hos deg hele tiden. I motsetning til fly, buss og bil, så kan du bevege deg fritt. Ha babyen på fanget, rusle litt, opp og bysse hvis det trengs. Mine barn sover ekstra godt på tog, toget bysser dem kontinuerlig. På lange togturer er det lekerom også. :)

Har ikke gjort det selv, men tenker at det går jo an å ha barnet i en bæresele/sjal når du skal av og på toget, og lesse bagasjen på vogna. Si også i fra til konduktøren (evt andre passasjerer) at du ønsker hjelp med avstigning.

Back
Topp