To ting...

Mibah

Forumet er livet
Lurer altså på to ting:
(jeg ammer altså)
 
1) i den boka fra hs om mat til barn står det at når man oppdager at ungen trenger mer enn bare mm så skal man heller introdusere fast føde istedet for mme... Hvorfor? jeg tenkte som så at så lenge hun klarer seg på flytende føde må jo det være best for tarmene? Eller?
 
2) plutselig er det litt for lite melk, hun er missfornøyd, ingen tvil om det. Problemet er at jeg i utgangspunktet har nok melk, men hun spiser sjeldent, men mye og derfor har jeg for lite når hun først vil ha. Har prøvd å legge henne til oftere, men hun nekter å ta puppen! Og når hun da tar puppen så er hun så sulten at det blir for lite med det som er der. (men hadde hun spist litt oftere så hadde det enda vært mer enn nok melk) råd? skal jeg prøve å pumpe og gi henne det eller? har prøvd å pumpe for å øke produksjonen, og det funker en liten stund og så er det tilbake til "normalt" igjen siden hun ikke vil spise ofte nok[&o]
 
 
 
Kan du ikke ta en tlf, mail eller chat med ammehjelpen. De er så flinke. Har fått kjempehjelp fra dem selv. Kjempetrivelige damer. [:)]
 
(www.ammehjelpen.no)
 
Hei!
Min hs sier i alle fall at melk er det viktigste uansett om en gir flaske eller ammer... Min får flaske, og han er nå 4 mnd, men på spm om jeg skulle introdusere fast føde, tviholdt hun på 6mnd.. Kan godt være du kan begynne med fast føde nå, men du kan jo ikke bare gi det heller? Når de får mm, så går det jo gradvis da også.. mme er jo ingen dårlig erstatning for mm i våre dager:) Har du hørt med helsestasjonen?
 
Jeg har forstått det slik i de bøkene jeg har lest at det er en slags "trøst"for ikke å gi opp å amme at man sier at mat kan introduseres etter 4 mnd.,hvis det ikke er så mye om å gjøre for at barnet blir mett er det bedre enn å starte med mme. Regner med at det er for å unngå suge forvirring.
Babyen min er 3 mnd. og jeg har nesten fra starten av gitt både pupp og mme i flaske etter hver gang puppen er tom(klarte ikke få opp produksjonen) Nå vil han kun ta fra puppen ei gang i døgnet, og det er slitsomt å pumpe seg for å gi så mye mm som mulig, så det er kanskje tanken bak det? Det er lett å gi opp og overgi seg til mme (vet ikke hvorfor jeg ikke har gitt opp, har hatt lyst, men er litt for sta tror jeg)
 
Det er ihvertfall slik jeg har forstått det.. Ellers har jeg ei bok om barnemat. Der står det at "det er ingen ernæringsmessig grunn til å begynne med fast føde før 6 mnd alderen, hvis barnet vokser og trives på morsmelk alene. Noen barn kan ha behov for noe mer allerede fra 4 mnd. alder." Det står også at barn som ikke ammes bør få mme som drikkemelk til de er 12 mnd. Når barnet nærmer seg ett år skal den faste føden utgjøre hovedtyngden av barnets kost, men overgangen skal skje gradvis, og barnet får mm eller mme i tillegg.
("barnemat" av bla S. Hardeng Kolibri forlag, 2001)
 
Back
Topp