To tette?

Polying

Forumet er livet
Snøfnuggene 2018
Septemberbarna 2019
Oktoberlykke 2019
Jeg har et barn fra før, og er nå gravid igjen. Storebror kommer til å være 1år og 9mnd når lillebror kommer.

Noen tips til hvordan håndtere to tette? Praktiske ting? Sjalusi?

Akkurat samme aldersforskjell har vi :) pga en feil var jeg alene med dem på dagtid fra lillebror var to uker til han ble fire uker. Litt stress er det, han hadde kolikk, og vi måtte bruke tid på å forklare storebror at det kom til å gå bra med lille selv om han gråt hele tiden.

Storebror sliter med mareritt, sov ikke i det hele tatt og var våken og gråt i timesvis i mange måneder etter fødsel, dette gikk helt over når han fikk sove i sengen min, så jeg hadde begge hos meg ganske lenge.

Vi leste flere bøker om å bli storesøsken. En emma-bok, og fler, tror det gjorde en forskjell.

Nå er guttene 1,5 og 3,5 år, og de leker kjempefint sammen! Gode venner, krangler masse, elsker hverandre :)

Er 15 mnd mellom mine. Der har aldri vært noe spesielt sjalusi mellom dem, men storebror var veldig sint på meg i begynnelsen etter lillesøster kom. Hadde vært meg og han hjemme frem til da (han begynte i barnehagen 3 uker før lillesøster kom til verden).
Detbsom hjalp var st storebror fikk alenetid minimum 30 min hver dag ( ble 30 min på hverdager og 1 time i helger) med mamma mens pappaen fikk alene tid med babyen (noe begge de to satte pris på).
Etter et par uker godtok storebror meg igjen. Fortsatte med den ordningen i nesten et år. Nå er de 1,5 og 2,5 og gode venner. De liker ikke å være lenge fra hverandre. Prøver alikevel å få alenetid med begge innimellom og alltid i ferier.

Jeg har tre tette. 1år og 10 mndr. mellom de to eldste. Jeg syns det gikk veldig fint. Har ikke hatt mye utfordringer med sjalusi.. husker eldste alltid drev å skulle klatre opp på TV-benken da jeg ammet storesøster..:banghead: Han skjønte nok at jeg var utilgjengelig for ham da.

Er 20 mnd mellom mine to eldste, lillebror var heldigvis en rolig kar så når eldstemann fant på rampestreker fant han seg alltid i å bli koblet av puppen og div. Sjalusi så vi aldri noe til selv om det var vanskelig å forbedre eldstemann at han skulle bli storebror i allefall i den forstand at han kom til å forstå det Pga alder.

Nå får vi ca 15 mnd mellom å jeg kjenner at vi får ta det som det kommer, har aldri opplevd sjalusi mellom noen av mine, kanskje Pga ta dem har vært inkludert hele veien når det har kommet ett nytt søsken i hus?

Er 18.5 mnd mellom nr 1 og 2, 2.5 år mellom nr 2 og 3, så utrolig travelt men satser på at det er verdt det :-). Er inne i en fase nå hvor de 2 eldste på 2.5 og 4 år tester grenser så det holder, krangler i ene øyeblikk og bestevenner i neste, samt minste på 4 mnd bare skal sove på puppen så akkurat nå lurer jeg på hvorfor jeg fikk så tette men er bare fase (håper jeg)☺

Er under ett år mellom meg og min lillebror. Foreldrene mine syntes det var litt stress til å begynne med, men kom fort inn i en rytme :) så det går nok veldig fint!
Vi har vokst opp som tvillinger og har hatt det kjempekjekt i lag ;) ingen problemer med sjalusi.

Her gikk småbarnstiden fantastisk, det er nå når de er 13 og 14 år at vi sliter. :knegg:

Er spent på det samme. Her blir det to år mellom

Jeg har et barn fra før, og er nå gravid igjen. Storebror kommer til å være 1år og 9mnd når lillebror kommer.

Noen tips til hvordan håndtere to tette? Praktiske ting? Sjalusi?

Jeg fikk tvillinger når våres var nesten 2 år. Det var tøft, men rutiner blei viktig ! Vi har helt nazi på det. Ga all vår ledige tid til storesøster og TV og iPad blei flittig brukt pga amming og diverse andre saker

Jeg fikk tvillinger når våres var nesten 2 år. Det var tøft, men rutiner blei viktig ! Vi har helt nazi på det. Ga all vår ledige tid til storesøster og TV og iPad blei flittig brukt pga amming og diverse andre saker
Noen råd til en annen som havner i samme situasjon som du var/er i? Venter tvillinger, yngste vil da være 18/19 mnd dersom de holder seg inne så lenge som de bør.

Noen råd til en annen som havner i samme situasjon som du var/er i? Venter tvillinger, yngste vil da være 18/19 mnd dersom de holder seg inne så lenge som de bør.

Hold på rutiner ! Ta med rutinene fra sykehuset hjem ! Vær nazi på soving, sov i egen seng og. Vi var også nazi på soving ute i vogn. Gjør det enkelt for dere selv, ikke stress med å få til det eller det

Har 19 mnd mellom første og andremann og det har gått veldig bra :) Krangling og kjærlighet som går hånd i hånd her og di er flinke storebrødre til lillebroren dems:) Synes det var mer tungt å gå gravid når eldstemann fortsatt var liten for å være helt ærlig , mye `lettere` når lillebroren var ute av magen :) Men hjalp at storebroren også var i barnehagen slik at jeg hadde tid med lillebror og når storebroren og pappaen kom hjem `byttet` vi unger :p Ivertfall ikke vært noe sjalusi på noen av dem :) Lykke til når den tid kommer :happy:

Last edited:
Har akkurat samme aldersforskjell på mine to. Det kan være litt tøft i starten, og de kan selvfølgelig fortsatt krangle som søsken flest.

Vi opplevde litt søskensjalusi i starten,men han har og er fortsatt en veldig stolt storebror. Et tips er kanskje å prøve å huske på at barnet ditt som nå blir storesøsken fortsatt er ganske liten og ikke helt forstår at han/hun ikke alltid kan få like mye oppmerksomhet. Når jeg ser tilbake på gamle bilder og ser hvor liten han var når han ble storebror så kan jeg få dårlig samvittighet for at han på en måte måtte bli så fort stor. Når det er sagt så ble han selvfølgelig sett han også altså.

Nå er de 4år og 5år og har utrolig mye glede av hverandre så vil si det er en perfekt aldersforskjell.

Har to gutter med 20 mnd mellom de. Har ikke vært mye sjalusi i starten, men merker at storebror vil og få oppmerksomhet nå som de er eldre (3 og 5 år). Prøver så godt jeg kan å gi de like mye oppmerksomhet. På den andre siden er de kompiser og leker fint sammen og finner på fantestreker, så er jo litt praktisk at de kan underholde seg selv.

Back
Topp