To fostersekker, men bare et embryo

veenus

Forelsket i forumet
Sommerfuglene
Septemberbarna 2019
Oktoberlykke 2019
Var på ultralyd 9+0 pga små blødninger i uke 5-6 og det ble oppdaget en ekstra fostersekk som var tom i tillegg til en fostersekk med et embryo med normal vekst. Fikk beskjed om at dette var nokså normalt og det eneste som kunne skje videre var at jeg kunne få en blødning om den andre fostersekken ble støtt ut.

Etter å ha lest litt om dette selv ser jeg at andre i samme situasjon har fått beskjed om at det er høyere risiko for spontanabort pga dette da den tomme fostersekken kan dra med seg den andre fostersekken på vei ut, og at de har fått beskjed om å ta det rolig pga dette. Er dette riktig eller er ikke dette noe jeg skal bekymre meg over?

Er det noen høyere risiko for at det er noe galt med det andre embryoet også i slike tilfeller?
 
Det du beskriver er ikke helt uvanlig. Noen ganger er det også sånn at man bekrefter levende tvillinger ved tidlig ultralyd og litt senere finner at den ene går til grunne, mens den andre lever videre. Vanligvis går det fint med den som er igjen. Hvis det skjer at en tvilling dør når svangerskapet er kommet lenger er risikoen for nummer to litt større.
Jeg tenker at du kan legge vekk bekymringen og regne med at dette går bra. Det er min erfaring.
 
Back
Topp